کد خبر: دورهمی‌های-خانوادگی،-طولانی‌ترین-ش
۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شب یلدا از جمله زیباترین شب سال در میان مناسبت‌های اجتماعی در کشور همیشه جاوید ایران است خصوصاً در کردستان با آداب و رسومی خاص و متفاوت از دیگر استان‌ها به استقبال فصل سفیدپوش و سوز سرمای زمستانه رفته و با پیروی از آئین گذشتگان، جشنی باشکوه و به یادماندنی برگزار می‌شود.

نکته زیبا و به یادماندنی بلندترین شب سال این است که همه اقوام و فامیل، یلدا را شب شادی، دورهم نشینی، مهرورزی، دوستی و صداقت می‌دانند، انگار نفس گرم  یلدا، سوز سرما را از یاد برده است، شبی که گذر زمان را به ما یادآور می‌شود، که پاییز به پایان می‌رسد و فصل تازه‌ای از طبیعت آماده خودنمایی است.

اما امسال در آخرین نفس‌های پاییز که کوله‌بارش را به دست زمستان سفیدپوش می‌دهد و بایستی بلندترین شب سال به بلندای مهربانی باشد، به واسطه ویروس کرونا که این روز‌ها مهمان ناخوانده تمامی مراسم، مهمانی و دورهمی‌ها شده وضعیت به شکل دیگری است، بنابراین مهمترین مسئله‌ای که امسال باید مورد توجه همه باشد حفظ سلامتی تک تک افراد خانواده و فامیل است.

مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص برگزاری طولانی‌ترین شب سال  با توجه به شرایط اپیدمی کرونا اظهار کرد: یلدا که طولانی ترین شب سال نامگذاری شده ، از دیرباز فرصت مناسبی برای کنار هم بودن بیشتر خانواده‌ها جهت تقویت صمیمیت، همدلی‌ها و بهانه‌ای فرهنگی برای پیوند نسل ها بوده است.

دکتر آرزو فلاحی تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ممنوعیت دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا از شهرواندان تقاضا داریم در این شب خاص از حضور در دورهمی‌های خانوادگی جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خودداری کنند.

وی نسبت به خطر همه گیری اپیدمی کرونا در شب یلدا گفت: اگر مردم استان کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و به آن پایبند باشند، احتمالاً با پیک جدید بیماری روبه‌رو نخواهیم شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در صورت بی توجهی به هشدارها، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرکت در مراسم شب یلدا با توجه به برودت هوا و سایر بیماری‌های فصلی در کنار کرونا احتمالا مرگ و میر بیشتری  نسبت به سایر پیک‌های گذشته خواهیم داشت.

دکتر فلاحی با بیان اینکه فرش قرمز کرونا در کمین دورهمی های شب یلدا گسترده شده است، افزود: تقاضا داریم به حرمت سختی‌هایی که کادر بهداشت و درمان در این مدت متحمل شده‌اند و خطراتی که به واسطه گسترش کرونا افراد خانواده را تهدید می‌کند در خانه بمانید.

وی با ذکر اینکه رواج ویروس کرونا در جامعه موجی از نگرانی و اضطراب را به همراه آورده است، ادامه داد: این روزها که مردم در یکی از تلخ‌ترین شرایط  قرار گرفته‌اند و خود و عزیزان‌ شان در معرض تهدید و آسیب جدی هستند، در صورت امکان از برگزاری دورهمی در شب یلدا پرهیز کنید.

 دکتر فلاحی با بیان اینکه برگزاری مراسم شب یلدا مخاطره‌ای بزرگ برای سلامتی افراد در خصوص ابتلا به کرونا است، افزود:

صله رحم در شب یلدا یکی از بهترین رسوماتی است که طی این شب انجام می‌شود، اما می‌توان این رسم پسندیده را امسال از طریق مجازی و با تماس‌های صوتی و تصویری انجام داد.

و اما.....

ای فناناپذیر و ای خدای مهربان، تو را سپاس فراوان که ما را خلق نمودی تا همه نعمت‌هایت را ببینیم و با تمام وجود احساس کنیم، بار الهی برما نیز، همه خوبی‌های دنیا و آخرتت را عطا کن و بر ما بباران باران رحمتت را در این زمستان شیرین که آغازش با آرامش یاد تو عجین است پاییزت را با هر تقدیری پشت سر نهادیم، زمستانت را بر ما ارزانی بخش.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha