کد خبر: رفع-تصرف-از-شیرخوارگاه-٩۴-ساله-هلال-احم
۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
رفع تصرف از شیرخوارگاه ٩۴ ساله هلال احمر مشهد

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی؛ سیم های برق از سقف آویزان است. همه جا را گردوغباری عمیق فراگرفته است. چوب پرده اتاق ها آویزان است اما اثری از پرده ها نیست. پنجره بعضی اتاق ها را از جاکنده اند! علف های هرز مدت هاست که در محوطه سبز رشد کرده است و خبری از هرس آن ها نیست. شاخه های هرس نشده درختان هم اضافه بار درختان تنومند را روی زمین کشانده، به طوری که حتی مسیر برخی پله ها نیز بین شاخ و برگ درختان گم شده است. لا به لای همه این آشفتگی ها، وارد ساختمان قدیمی که می شویم، در کنار میز و صندلی و اسباب بازی های شکسته، خوب می شود غربت نقاشی هایی را که روزگاری با اشتیاق روی کاغذ کشیده شده و نامنظم اما صمیمی کنار هم روی دیوار نصب شده است، درک کرد؛ نقاشی هایی که همه توسط کودکان و نوجوانان کمتر از 15 سال کشیده شده است. این وضعیت دلگیر و غم زده یکی از شیرخوارگاه های قدیمی مشهد است که در سال 1305 آغاز به کار کرد، اما دست روزگار، اداره اش را به افرادی سپرد که قصد تاراج آن را داشتند، اما روز گذشته، بالاخره قانون به فریادش رسید و بعد از 11 سال به مالک اصلی اش (هلال احمر استان) بازگشت.

بعد از تأسیس جمعیت شیر و خورشید مشهد در سال ۱۳۰۴، مرکزی به نام دارالایتام افتتاح شد که بعد از مدتی تغییر نام داد و در نهایت، با تغییر و جا به جایی به محل فعلی در دهه 60 ، به «شیرخوارگاه شهیدهاشمی نژاد هلال احمر» تغییر نام داد. 11 سال قبل، مدیرعامل وقت جمعیت هلال احمر به بهانه اداره یک مؤسسه خیریه، این بنای بزرگ در ابتدای بولوار شاهد را با مساحت بیش از 14 هزار متر مربع زمین و بنا، تجهیزات و حتی تعدادی خودرو به صورت غیرقانونی تصرف کرد؛ آن هم در پوشش نگهداری از 14کودک یتیم و بی سرپرست. مدیر یادشده با انجام مکاتبات غیرقانونی با اداره ثبت اسناد و املاک استان، این مکان را تصرف کرد و برای مدت بیش از 11سال، بنایی را که ظرفیت نگهداری بیش از 100کودک را داشت، دراختیار گرفت.

پس از گذشت سال ها، گزارش سازمان بازرسی استان و پیگیری جمعیت هلال احمر باعث شد با طی شدن مراحل قانونی و صدور حکم اولیه و حکم نهایی، این مجموعه به بیت المال بازگردد. در حال حاضر این ساختمان به مخروبه ای تبدیل شده است که برای رسیدن به روزهای طلایی اش، یعنی روزهایی که به عنوان یکی از معتبرترین شیرخوارگاه های کشور از آن یاد می شد، نیاز به توجه و همتی جدی و پیگیرانه دارد.

نقص اسناد و سود سودجویان!

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، دیروز در جلسه ای که با حضور مدیرکل بهزیستی استان، جانشین معاون دادستان مشهد و دیگر مسئولان برگزار شد، گفت: به منظور کاهش تصدیگری در امور ایتام، با امضای تفاهم نامه ای میان سازمان بهزیستی و هلال احمر در سال86، قرار شد این بنا و چند بنای دیگر با حفظ مالکیت هلال احمر به بهزیستی واگذار شود. مجتبی احمدی افزود: به دلیل اطلاع مدیرعامل وقت جمعیت هلال احمر از مشکلات قانونی این ملک و صادر نشدن سند مالکیت برای آن، این بنا برای مدت ۱۱ سال به دلیل نبود اسناد مالکیتی، در تصرف این مؤسسه خیریه قرار گرفت و از آن به شکل غیرقانونی استفاده شد. وی افزود: با پیگیری های قضایی درنهایت حکم بر بازگرداندن این ملک به هلال احمر داده شد که با ورود دادستان استان به عنوان مدعی العموم، این کار انجام شد و روند صدور سند این ملک که 40سال معطل مانده بود، درحال پیگیری است. احمدی با اشاره به خسارت های واردشده به بنا افزود: به دنبال تأمین اعتبار و بازسازی ملک هستیم و قرار شده است اعتبار موردنیاز ازطریق مشارکت های مردمی تأمین شود و درقالب برنامه فازبندی شده، تعمیر، بازسازی و نوسازی صورت گیرد.

کودکان بی سرپرست؛ پوششی برای تصرف ملک

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی استان نیز در بخش دیگری از مراسم با اشاره به اینکه مؤسسه خیریه یاد شده، به عنوان متصرف، از ۱۴ کودک بی سرپرست نگهداری می کرد، بیان کرد: طبق نظر دستگاه قضایی، این ملک در تصرف عدوانی قرار داشت، ضمن اینکه هدف این مؤسسه، نگهداری از کودکان نبوده و پنجم اسفند سال گذشته، همه مجوزهای این مؤسسه باطل شده است. فرزاد بهشتی جانشین معاون دادستان مشهد نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه پرونده این ملک، درسی برای مسئولان برای حفظ حقوق بیت المال است، گفت: سامانه کاداستر (قانون جامع حدنگار) که هدف آن، ثبت مالکیت تمام املاک دولتی است، راه اندازی شده است و همه مدیران دستگاه های دولتی باید املاک دولتی را در آن به ثبت برسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha