کد خبر: زبان-بدن-و-کاربرد-آن-در-مشاغل-مختلف
۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
زبان بدن و کاربرد آن در مشاغل مختلف

زبان بدن یا تنگفت به مجموعه ی رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اطلاق می شود که در آن فرد بدون صحبت کردن قادر به انتقال پیام و برقراری ارتباط با دیگران است. یادگیری تکنیک‌های زبان بدن باعث می شود که ما در ارتباطات غیر کلامی خود که بخش عمده‌ای از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند توانمندتر شویم و با استفاده بهینه از این تکنیک های زبان بدن می توانیم در ارتباطات و مذاکرات خود بهتر بدرخشیم.

زبان بدن

زبان بدن (Body language) مجموعه ای از رفتارهای غیر کلامی و فیزیکی است که چهره ، حرکات دست و پا ( هنگام نشستن ، راه رفتن ، خوابیدن ) و حتی نوع حرکت و توجه با چشم خود را نمایان می کند . این گونه رفتار ها  که از آن به نام Body Language یاد می شود از سمت راست نیم کره مغز فرمان می گیرد . اگر طرف مقابل با این نوع ارتباط غیر کلامی آشنایی نداشته باشد ممکن است برداشت های متفاوت و نادرستی از آن ها بشود. آموزش این ترفند کمک شایانی برای برقراری ارتباط در موقعیت های مختلف خواهد کرد . مثلا امکان دارد در آینده شغل متناسب با مدرک تحصیلی پیدا کنید و رو شغل های مثل بازریابی رو آورید ، قطعا با داشتن مهارت Body Language در این شغل موفق تر خواهید و محصولات بیشتری از شرکت را به مشتریان خواهید فروخت . یا اینکه آموختن آن به شما کمک خواهد که کلک ها و ترفندهای طرف مقابل آگاه شده و عکس العمل های هوشمندانه ای را از خود نشان دهید. در این مقاله از طبنا به بررسی زبان بدن و کاربرد آن در مشاغل مختلف می پردازیم.

اهمیت یادگیری زبان بدن چیست؟

زبان بدن یا Body Language یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد. زبان بدن در متن زندگی ما قرار دارد، از ارتباطلات روزانه ی ساده تا مذاکرات پیشرفته زبان بدن نتایجی که ما به دست می آوریم را تحت تاثیر قرار می دهد. ما می توانیم با یادگیری زبان پیام های بهتری را در روابط کاری و اجتماعی خود ارسال و دریافت کنیم، به بیان بهتر وقتی زبان بدن را یاد می گیریم می توانیم کنترل بیشتری روی پیامی که می خواهیم ارسال کنیم داشته باشیم و پیام ها و رفتارهای دیگران را بهتر شناسایی کنیم. برای مثال می توانیم با یادگیری این اصول و قواعد در هنگام صحبت با تکنیک های زبان بدن کلام خود را تایید کنیم که این کار در اثر بخشی کلام ما تاثیرگذار است.

کاربرد زبان بدن در زندگی روزمره

بادی لنگویج به عنوان عاملی مهم در ارتباطات می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ارتباطات روزمره، کار و فعالیت ها، تربیت فرزند، ارتباط با همسر و … می توان از بادی لنگویج بهره برد. این موضوع بخصوص برای افرادی که در بیان احساسات خود مشکل دارند می تواند بسیار موثر باشد. به همین جهت تسلط و آموزش زبان بدن امری ضروری بنظر می رسد. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:
  • تشخیص درغگویی و صداقت فرد
  • تشخیص استرس، اضطراب، هیجان و ترس
  • تشخیص حس اشخاص نسبت به خود
  • پیشبینی موضع، رفتار و تصمیمات افراد

دسته بندی افراد در مورد آگاهی به مهارت زبان بدن

بطور کلی مهارت زبان بدن شامل بخش مختلفی مثل مدل انتقال هیجان به طرف مقابل ، نوع دست دادن ، نشستف سیگار کشیدن ، به آغوش گرفتن و غیره دانست . برای این مهارت سه حالت مطرح است :
  • اگر دو طرف به زبان بدن آگاه باشند به راحتی مفهوم رفتار هم را خواهند فهمید مثلا در طول مکالمات یا گفتگوهای حضوری اگر بخشی از صحبت های هم را متوجه نشوند با دادن علامت هایی به هم درخواست توضیح بیش تر می کنند.
  • گاهی شخصی این گونه از حرکات را از خود نشان می دهد آگاهی نداشته مثلا موقع حرف زدن پایش را تکان می دهد یا با انگشتر یا دستمال دستش بازی می کند و فرد مقابل که با این گونه حرکات آشنایی دارد می تواند اوضاع را به نفع خود مدیریت کند.
  • حالت سوم این است که دو طرف هیچ اطلاعی در این زمینه ندارند ممکن است براساس یک سری عوامل طبیعی بدنش حرکاتی را از خود نشان دهد.

یادگیری زبان بدن

ارتباط مدیر با مراجعه کننده یا افراد زیر دست

ترفند برخی مدیران بخش ها یا مدیر کل با با کارمندان و زیر دستان یا حتی ملاقات مستقیم با ارباب رجوع به گونه ای است که مثلا نگاه مستقیم به طرف مقابل نمی کند و معمولا با یک سری از پرونده های روی میز خود را مشغول می کند یا اینکه مدام به ساعت نگاه کرده به نشانه اینکه یک جلسه یا قرار کاری دارد و منظور از این چنین رفتارهایی ایجاد نشدن فضای صمیمی بین مقام ارشد با بقیه است . گاهی هم مدیر عدم علاقه برای ارتباط برقرار کردن با زیر دستان خود را از طریق این رفتارها نشان می دهد:
  • جواب سلام و صبح بخیر کارمندان خود را نمی دهد.
  • از یک مسیر جدا گانه وارد اتاقش می شود یا موقع رفت و آمد در محیط کار در مواجه با زیر دستان مسیر خود را عوض می کند تا با آن ها رو در رو نشود.
  • هنگام پاسخ دادن به سوالات از حداقل جملات استفاده می کند.
  • یکی از حرکات زبان بدن در روبرو شدن مدیر با بقیه و صحبت کردن با آنها این است که معمولا دست به سینه خواهد بود.

مهارت زبان بدن در بازاریاب ها

هنگامی که بازاریاب برای مشتری محصولات را ارائه می دهد بهتر است برای تکمیل توضیحات خود از مشتری استفاده کند و او را به چالش بکشد . مثلا اگر محصول نرم افزار دارد از مشتری بخواهد بر روی گزینه مورد نظر کلیک کند . ارتباط های چشمی و یا بکار بردن حالات متلف چشم در بروشور یا نرم افزار مربوط به آن باعث می شود سریع تر نظر مشتری جلب شود . یکی دیگر از تکنیک Body Language استفاده از اشاره به قسمت های مهم است و موضوع را برای مشتری برجسته می کند. موضوع دیگر تاثیر رنگ ها در این گونه ارتباطات است . این موضوع را هم در بروشور ها و لباس شخص بازاریاب برای قرار کاری می تواند موثر باشذ .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha