کد خبر: سرعت-انتشار-سویه-جدید-نسبت-به-دلتا،-چها
۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه فرد شناسایی شده مبتلا به امیکرون ایرانی و میانسال بوده که از امارات وارد کشور شده و ساکن تهران است، گفت: اقدامات لازم برای قرنطینه این شخص و اطرافیان وی انجام شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری نشست اضطراری ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت از شناسایی سویه امیکرون در کشور خبر داد و گفت: تا روز گذشته 85 کشور شیوع این ویروس را که از آفریقای جنوبی آغاز شده است در کشور خود اعلام کرده اند، امروز هم آزمایشگاه مرجع ما شناسایی امیکرون در کشور را تایید کرد.
وی ادامه داد: برهمین اساس جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا به ریاست دکتر عین اللهی در وزارت بهداشت برگزار شد تا باتوجه به سرایت بسیار بالای این سویه تدابیری ویژه برای مقابله با آن اندیشیده شود تا مردم کمترین آسیب را متحمل شوند.
دکتر حیدری با بیان اینکه فرد شناسایی شده مبتلا به امیکرون ایرانی و میانسال بوده که از امارات وارد کشور شده و ساکن تهران است، توضیح داد: اقدامات لازم برای قرنطینه این شخص و اطرافیان وی انجام شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه درباره مراقبت های مرزی انجام شده در کشور، توضیح داد: از سه هفته گذشته که در این خصوص در جهان اطلاع رسانی شد، وضعیت مراقبت های مرزی را به شدت تقویت کردیم به این صورت که هرشخصی که بخواهد وارد کشور شود علاوه بر آنکه موظف است کارت واکسن و تست پی سی آر منفی داشته باشد درصورتی که شرایط جسمانی نامناسبی داشته باشد بلافاصله باید مجددا تست دهد.
وی با اشاره به اینکه سرعت انتشار سویه جدید نسبت به دلتا که در پیک پنجم شاهد آن بودیم، چهار برابر است، گفت: متاسفانه امیکرون سرعت سرایت بسیار بالایی دارد به طوری که در برخی از کشورهای اروپایی 155 مورد مثبت را در 24 ساعت به طور قطعی ثبت کرده اند و تا 1500درصد نسبت به قبل افزایش داشته است.
دکتر حیدری همچنین درخصوص تصمیمات اخذ شده برای اعمال محدودیت های جدید در جلسه امروز ستاد، اظهار کرد: امروز پیشنهادات علمی مطرح و مقرر شد به ستاد ملی مقابله با کرونا انتقال داده شوند و آنها با توجه به شرایط موجود درباره محدودیت های جدید تصمیم گیری خواهند کرد. بهترین اقدام دریافت دز سوم و خودمراقبتی است؛ افراد به خصوص آنهایی که بیماری زمینه ای دارند از حضور در تجمعات جلوگیری کنند.

ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه افرادی که دز دوم واکسن را دریافت کرده اند، ایمنی بهتری دارند، به ضرورت تزریق دز سوم تاکید کرد و گفت: از آنجایی که ایمنی بدن بعد از چهارماه که از دریافت دز دوم واکسن گذشته باشد کاهش می یابد افراد حتما برای دریافت دز سوم اقدام کنند تا در برابر این ویروس ایمنی داشته باشند.
وی در پایان درباره قدرت کشندگی امیکرون گفت: قدرت کشندگی این ویروس هنوز ثابت نشده اما طبق اظهار نظرهای اولیه قدرت سرایت بالاتری دارد و در مخرج کسر ما، افراد بیشتری مبتلا می شوند؛ افراد بیشتری که مبتلا می شوند و بدنشان مقاوم نیست، آسیب می بینند و وقتی ویروس گسترش پیدا کند و جمعیت زیادی درگیر شوند بالطبع بار خدمات بیمارستانی و بستری و ممکن است فوتی ها افزایش یابد. اما براساس آنچه گفته شده میزان بیماری زایی این سویه کمتر بوده و سرعت آن بیشتر است هرچند نمی شود قطعی گفت چراکه این سویه تنها دو تا سه هفته است که شیوع پیدا کرده و موضوعات مطروحه را براساس اطلاعات دریافتی اعلام کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha