کد خبر: سیستم-آب-و-فاضلاب-مشکل-همیشگی-اهواز-امد
۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
سیستم آب و فاضلاب مشکل همیشگی اهواز/ امدادرسانی به بیش از 1900 نفر

دکتر علی خدادادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ درباره وضعیت سیل در این استان اظهار کرد: از روز 8 آذر ماه و از ساعت 9 صبح حادثه سیل آغاز شد و 15 شهرستان شامل ماهشهر، بهبهان، گتوند، شوشتر، باغ ملک، آقاجانی، رامهرمز و رامشیر، شادگان، امیدیه، اهواز، ایزه، لالی و ... درگیر شدند.

وی ادامه داد: یک مدرسه در شهید چمران ماهشهر و دو مدرسه در بندرامام را برای اسکان اضطراری آماده کردیم و تیم های واکنش سریع هم در قبلا به شهرستان های ماهشهر و اهواز اعزام شده بودند.

خدادادی با بیان اینکه بیش از 400 خودرو در این مدت رهاسازی شدند، افزود: به دلیل آبگرفتگی معابر و خیابان ها ناچار به امدادرسانی با قایق هستیم و حدود 1982 نفر امدادرسانی، 447 نفر در شهرستان های مختلف اسکان داده شدند و شامل 207  نفر امدادگر در قالب 36 تیم عملیاتی وارد عمل شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفت: اقلام زیستی و بهداشتی، چادر، موکت، پتو، نایلون، فالور و فانوس و بسته های بهداشتی، بسته های غذایی 72 ساعته در اختیار آسیب دیدگان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آب کمی فروکش کرده است و وضعیت شهرها با پمپاژ آب توسط از سوی آتش نشانی، شهرداری و سایر دستگاه ها امدادرسانی بهتر خواهد بود و شرایط بهتری فراهم می شود.

107میلیمتر بارش در سه ساعت

خدادادی اظهار کرد: آبگرفتی به یک مشکل مزمن تبدیل شده است و باید فکری جدی برای دفع آب های سطحی صورت بگیرد. بعضا این حوادث قابل اجتناب نیست و سیل در همه جای دنیا می آید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفت: بندر امام شاهد بیش از 107 میلیمتر بارندگی در سه ساعت و بالا آمدن بیش از 30 تا 50 سانتیمتری آب در مناطق سیل زده بود، قطعا زیرساخت های موجود نمی تواند پاسخگوی مهار این حجم از آب باشد و حجم زیادی آب در جاهایی که از ارتفاع کمی برخوردار و پست تر بود جمعی شد و مناطق مختلفی را تحت تاثیر قرار داد و خسارت زیادی به خانه های مردم وارد کرد.

وی تاکید کرد: باید در آینده و با برنامه های مناسب پیش بینی های لازم را به عمل آوریم تا  شاهد چنین حوادثی نباشیم.

محدودیت ها؛ یکی از دلایل امروز شهرهای سیل زده است

خدادادی در پاسخ به این سوال که مشکل همیشه این شهرها نبود سیستم فاضلاب شهری است، آیا در زمینه شهرداری و اداره آب و فاضلاب کاری کرده است؛ افزود: تخصص من این نیست که بخواهم در این باره اظهارنظر کنم، اما باید بگویم که همه دارند تلاش می کنند و نمی توان همه چیز را به سوءمدیریت نسبت داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفت: همه دستگاه ها در کنار مردم هستند اما محدودیت دارند. تنگناهای تحریم هایی که وجود دارد همگی در این موضوع اثرگذارند.

وی درباره تجهیزات امدادرسانی در این شهرها افزود: تجهیزات ما محدود است و بیشتر توجه ما به سرمایه ها و نیروهای محلی است. وسعت حادثه بسیار زیاد است و زمانیکه وسعت زیاد باشد هیچ نیروی نه در کشور ما، بلکه در همه جای مشکلاتی ایجاد می شود.

خدادادی تصریح کرد: یکی از تمهیداتی که باید در آینده مورد توجه قرار بگیرد دفع آب های سطحی و مهندسی معابر، پیاده روها و ساختمان سازی هماهنگ و علمی تر و با در نظر گرفتن پیوست های سیل و زلزله باشد که بعضا رعایت نمی شود. نکته حائز اهمیت این است که این آمادگی باید ایجاد شود تا سال های آینده شاهد این نوع حوادث نباشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفت: الان باید برنامه ای برای درازمدت داشته باشیم تا این مشکل را که به صورت دائمی در فواصل زمانی مختلف داریم را حلاجی کنیم. مشخص است که زیرساخت ها فرسوده بوده و باید مشکلات فاضلاب شهر اهواز برطرف شود و این موضوع بدیهی است.

دستور رهبری برای رفع مشکل شهر اهواز

خدادادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری هم برای رفع مشکل اهواز تاکید کردند، افزود: ایشان دستور مستقیم برای پیگیری و رفع مشکلات این شهر داده است و اینکه چرا این اتفاق نیفتاده باید ریشه یابی شود. مشکل آب و فاضلاب خوزستان مشکل ملی است و دیگر از حالت استانی خارج شده است.

وی بیان کرد: وقتی رهبری دستور می دهد یعنی مشکل از توان دولت هم خارج و نیاز به اقدامات بزرگتری دارد و باید همه نیروها بسیج شده و این مشکل را برطرف کنند و مردم خوزستان که خیلی دردمندانه باید مشکلات بسیاری از جمله ریزگردها و نبود آب با کیفیت و ... را تحمل کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفت: ما شرمنده مردمیم و خانواده هایی هستند که یکباره داروندارشان را از دست می دهند، تهیه هر وسیله ای با قیمت های امروز برای آنها مشکل است. ما باید دلسوزانه و با نگاه بشردوستانه به کمک آنها برویم.

وی در باره ادامه امدادرسانی افزود: در روزهای آینده هم بارندگی خواهیم داشت و امیدواریم شدت زیادی نداشته باشد.

گفتگو: محمد سیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha