کد خبر: عادي-پنداری،باعث-شیوع-مجدد-کرونا-در-كش
۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۵۷

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا ، دکتر كيانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در يازدهمين نشست ارزيابي فرصت هاي بيماري كرونا كه امروز يك شنبه در سالن پيامبر اعظم (ص) در محل وزارت كشور برگزار شد با تاكيد بر اينكه عادي پنداري، عامل اصلي اوج گيري دوباره كرونا در كشور بود، گفت: در صورتي كه پروتكل هاي بهداشتي و استفاده از ماسك و فاصله گذاري فیزیکی به خوبی رعايت نشود، شاهد شیوع بيشتر اين بيماري در كشور طي ماه هاي آتي خواهيم بود.

دکتر جهانپور گفت: در موج اول كرونا در كشور و از 30 بهمن ماه که وجود اين بيماري در كشور محرز شد، شاهد هماهنگي هاي خوب بين بخشي ميان دستگاهها و مهم تر از همه همراهي و مساعدت مردم و مشارکت اجتماعی وسیع بوديم.

وي در اين خصوص گفت: البته مصادف شدن اين ايام با تعطيلات عيد نوروز و محدوديت هاي جاده اي و مسافرتي كه در كشور اعمال شد؛ همگي دست به دست هم داد تا توفیق نسبی در مدیریت این بیماری در كشور حاصل شود.

وي گفت: در همين ماه هاي فروردين و ارديبهشت با مديريت خوبي كه در كشور اتفاق افتاد به ميانگين مرگ كمتر از 50 نفر هم در روز رسيديم.

ریيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت با اظهار اينكه اين وضعيت تا عيد فطر تداوم يافت، گفت: با آغاز تعطيلات عيد فطر و 14 و 15 خرداد ماه شاهد افزايش موج سفر ها و كاهش محدوديت ها در كشور بوديم و بدنبال آن بازگشایی مشاغل، صنوف و اماکن بدون رعایت مطلوب توصیه ها و پروتکل های بهداشتی، روندصعودي بيماري كرونا در كشور را موجب شد.

[caption id="attachment_117169" align="alignnone" width="800"] سخنگوی وزارت بهداشت[/caption]

دکتر جهانپور يادآور شد: بازگشايي ها و رفع محدوديت ها لاجرم و ناگزير بود تا چرخ اقتصادي كشور هم به حركت در بيايد.

وي اضافه كرد: اتفاق مهمي كه بعد از بازگشايي افتاد، عادي پنداري كرونا در کشور و تصور غلطی بود که اين بيماري کنترل و مهار شده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصريح كرد: اين عادي پنداري نتيجه اش را در سير صعودي كرونا بدوا در استان هاي كردستان، كرمانشاه، آذربايجان غربي، خوزستان، هرمزگان و سيستان و بلوچستان نشان داد و تعداد مبتلايان در اين استان ها به طرز چشمگيري افزايش يافت.

دکتر جهانپور با اشاره به اينكه در حال حاضر در ميانه فصل دوم بيماري كرونا هستيم، گفت: 25 استان كشور در وضعيت قرمز هستند و در بين اين استان ها، وضعيت خراسان رضوي اکنون حادتر است.

ریيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت در بخش ديگري از صحبت هايش به پويش ملي "من ماسك مي زنم" اشاره كرد و گفت: شروع اين پويش از هفتم تیرماه با بيانات مقام معظم رهبري بود كه بعد از توصیه های ایشان، اشتياق بالايي در جامعه در استفاده از ماسك ايجاد شد.

دکتر جهانپور با بيان اينكه طبق قرائن و شواهد پزشكي، بيماري كرونا در ایران و جهان تا زمان نامعلومي ادامه دارد، گفت: براي تداوم مبارزه با اين بيماري البته نيازمند حفظ روحيه و انگیزه كادر پزشكي هستيم.

وي در اين خصوص گفت:  در نظر داريم در شهريور ماه و پاییز كه روزهاي بزرگداشت پزشكان و داروسازان و متعاقبا پرستاران هست؛ مراسم و بزرگداشت براي  فعالان اين عرصه، در خلال پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت برگزار كنيم.

دکتر جهانپور در پايان گفت: تنها راهكار مبارزه با اين بيماري، رعايت پروتكل هاي بهداشتي و اقدامات حفاظتی نظير استفاده از ماسك است كه طبق استنادات علمی تا 75 درصد احتمال ابتلا را كاهش مي دهد و البته توفیق آن منوط به رعایت همگانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha