کد خبر: عفونت-ادراری-در-کودکان-را-جدی-بگیرید
۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
عفونت ادراری در کودکان را جدی بگیرید!

دکتر علیرضا ناطقیان فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت بروز بیماری عفونت اداری در کودکان، اظهار داشت: این نوع عفونت عمدتاً بعد از دوره‌های نوزادی در دختر بچه‌ها بیشتر شایع است.

وی افزود: علت این بیماری مربوط به دو گروه است یکی کودکانی که ساختار سیستم بدنی آنها در کلیه، مثانه و حالب سالم است و گروه دیگر مربوط به کودکانی است که می‌توانند مشکلات مادرزادی مانند ریفلاکس ادراری(ادرار بصورت برعکس و از مثانه به سمت حالب جریان پیدا می‌کند) داشته باشند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان ادامه داد: همچنین ممکن است از نظر مادرزادی مسائلی در مثانه و یا کلیه‌ها داشته باشند که زمینه برای عفونت ادراری در کودکان ایجاد می‌کند.

ناطقیان تصریح کرد: عفونت ادراری در کودکان سالم به خصوص دخترها می‌تواند به خاطر دید ادرار کردن، نگه داشتن زیان ادرار، عدم رعایت بهداشت و بد شستن کودک اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: کودکان معمولا در طی روز ادرار خود را بسیار نگه می دارند که این موضوع باعث بروز بیماری عفونت ادراری در آنها می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با تاکید بر اینکه وجود یبوست در کودکان می‌تواند زمینه ساز عفونت ادارای باشد، گفت: همچنین وجود مشکلات در منطقه تناسلی دخترها یا التهاب در این ناحیه باعث ایجاد عفونت اداری در این کودکان شود.

ناطقیان تصریح کرد: در پسر بچه‌ها در دو ماه اول احتمال اینکه ختنه نشدن بچه باعث عفونت ادراری شود، زیاد است.

وی با اشاره به علائم عفونت ادراری در کودکان افزود: این علائم گاهی به راحتی می‌تواند توسط خانواده‌ها تشخیص داده ‌شود؛ در بسیاری از مواقع کودک از سوزش، تکرر ادرار، بوی بد، درد پهلو، دردهای شکمی شکایت دارد به همین دلیل خانواده‌ها باید متوجه چنین علائمی باشند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان اضافه کرد: گاهی علائم عفونت اداری ممکن است بسیار مبهم باشند و خانواده‌ها نتوانند آن را تشخیص دهند. کاهش وزن، بد اخلاقی، کم اشتهایی می‌تواند از علائم مبهم عفونت اداری باشد.

ناطقیان یادآور شد: در بسیاری از نوزادان طولانی شدن زردی می‌تواند به خاطر عفونت ادراری باشد.

وی بیان داشت: ما در یک سال اول تولد نوزاد آزمایش ادرار را به صورت روتین در کودکان داریم و در صورت بروز هر علائمی به خوبی آن را کنترل می کنیم.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان تاکید کرد: اگر خانواده‌ها توجهی به علائم ذکر شده نداشته باشند می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی برای کودکان در پی داشته باشد.

ناطقیان گفت: در صورت بی‌توجهی، عفونت ادراری می‌تواند از یک عفونت مثانه به عفونت کلیه تبدیل شود و به کلیه آسیب جدی بزند. همچنین می‌تواند در طی زمان باعث نارسایی کلیه شود.

وی بیان کرد: در موارد خیلی شدید ممکن است عفونت وارد خون شود خطر تهدید کننده زندگی برای کودکان به دنبال داشته باشد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha