کد خبر: قدرت-انتقال-اومیکرون-پنج-تا-شش-برابر-بی
۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۴۳

دبیر کمیته علمی ستاد مدیریت کرونا خراسان رضوی با بیان اینکه ویروس اومیکرون همان کرونا ویروس یا کووید-19 است اما جهش های متعدد روی آن اتفاق افتاده است اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، قدرت انتقال این سویه پنج تا شش برابر بیشتر از سایر سویه هاست و می تواند در زمان کوتاهی تعداد افراد بیشتری را مبتلا نماید.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر علیرضا صداقت  خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، بر روی پروتئین اسپایک(spike) ویروس، بیش از 30 جهش صورت گرفته است که با جهش هایی که در نواحی مختلف این ویروس صورت گرفته بالغ بر 50 جهش اتفاق افتاده است و ورود و نفوذ ویروس را به داخل سلول تسهیل می کند بنابراین قدرت انتشار بسیار بالایی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با توجه به سرعت بالای سرایت ویروس، پیش بینی می شود  که هر سه روز تعداد مبتلایان دو برابر افزایش یابد تصریح کرد: هر چند که اومیکرون ، درصد مرگ و میر کمتری دارد اما زمانی که انتشار ویروس افزایش یابد و تعداد بیشتری از افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند به همین میزان با توجه به محدود بودن امکانات درمانی و بستری، سطح کیفی خدمات کاهش یافته و بیمار به دلیل عوارض ناشی از این بیماری جان خود را از دست می دهد.

دکتر صداقت با بیان اینکه در حال حاضر بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز پیک کرونا، انجام واکسیناسیون کامل و رعایت دستورالعمل بهداشتی است افزود: در دنیا واکسیناسیون کامل زمانی اتفاق می افتد که فرد هر سه دز واکسن را دریافت کرده باشد و در کشور ایران هم افرادی که 3 ماه از زمان دریافت واکسن دز دوم آنها گذشته است می توانند برای دریافت دز سوم اقدام کنند.

وی  تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که بعد از 4 تا شش ماه بعد از دریافت دز دوم سطح ایمنی بدن به شدت افت می کند و تزریق دز سوم که دز بوستر آن را می شناسیم به طور معجزه آسایی سطح ایمنی و آنتی بادی ها را افزایش می دهد به طوری که نشان داده است در برابر امیکرون هم این اعداد شگفت انگیز است و حتی دیده شده است سطح ایمنی که 30 تا 40 درصد کاهش یافته است تا 70 تا 80 درصد در برخی از واکسن ها افزایش داده است.

دکتر صداقت تاکید کرد: تسریع و تکمیل واکسیناسیون، آشتی کردن با پروتکل های بهداشتی ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بهترین راهکار در کنترل و پیشگیری از سویه اومیکرون  است.

دبیر کمیته علمی ستاد مدیریت کرونا خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در صورت ابتلا در درجه اول خونسردی خود را باید حفظ کرد تصریح کرد: در صورت ابتلا به بیماری حتما توصیه های پزشکان را رعایت نمایید و در صورت نیاز به خدمات تخصصی و بستری حتما در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید تا از عوارض بیماری جلوگیری شود. شناسایی زودهنگام و سیر درمان بیماری نقش موثری در کنترل آن دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha