روسای جمهور دو کشور ایران و ترکمنستان ضمن تاکید بر تقویت همکاری‌های مرزی و تسهیل در مبادلات کالا بر ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای افزایش سطح روابط بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری،آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با «قربان‌قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با تشکر از میزبانی این کشور برای برگزاری اجلاس همکاری‌ اقتصادی اکو، گفت: در زمینه همکاری‌های گازی و اجرایی شدن سوآپ گازی ترکمنستان – آذربایجان از ایران گام‌ها و همکاری‌های خوبی انجام شده است.

رئیس جمهور بر همکاری‌های مشترک در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا بین دو کشور تأکید کرد و در این باره بیان داشت: با تلاش سران دو کشور اقدامات خوبی در زمینه تقویت روابط مرزی ایجاد شده است و با پیگیری دو کشور می‌توان برخی موانعی که وجود دارد برداشته شود.

دکتر رئیسی در مورد همکاری‌های علمی و فناوری بین تهران – عشق‌آباد، خاطر نشان کرد: در سفر به ترکمنستان تعدادی از محصولات دانش‌بنیان ایران در زمینه‌های پزشکی و پیراپزشکی به کشور ترکمنستان اهداء شد تا بتوانیم همکاری‌های خوبی در زمینه‌های دانش‌بنیان و پزشکی داشته باشیم.

«قربان‌قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این گفتگوی تلفنی با تأکید بر اهمیت همکاری‌ها بین کشورهای همسایه، اظهار داشت: روابط بین ترکمنستان و ایران، با تمدن هزار ساله باید در قالب همکاری‌ در سازمان‌های بین‌المللی نیز ادامه یابد.

رئیس جمهور ترکمنستان جایگاه همکاری‌های تجاری و اقتصادی را در روابط دو کشور مهم بر شمرد و اظهار داشت: ایران در زمینه توسعه پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد.

بردی محمداف قرارداد سوآپ گازی بین آذربایجان و ترکمنستان از خاک ایران را مهم دانست و خواستار ایجاد کمیسیون مشترک همکاری در این زمینه بین سه کشور شد.

رئیس جمهور ترکمنستان با تأکید بر حمایت مشترک از توسعه روابط دو جانبه بین ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: دولت ایران و ترکمنستان برادر هستند و من برای کشور ایران آرزوی آبادانی و صلح دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha