کد خبر: مشاهده-موارد-تازه‌ای-از-عوارض-جانبی-و
۶ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت  به نقل از سازمان نظام پزشکی، کمیته مشاور سازمان غذا و داروی آمریکاافزود: چندین داوطلب که از فیلرهای آرایشی استفاده کرده بودند، در آزمایش های بالینی، این عوارض جانبی را تجریه کرده‌اند.

به اعتقاد متخصصان، این عوارض حاصل واکنش ایمنی است. در واقع پس از دریافت واکسن، سیستم ایمنی فعال می‌شود و در نتیجه طبیعی است که هرجای بدن ماده‌ای خارجی یا غیرطبیعی وجود داشته باشد، شاهد واکنش سیستم ایمنی در آن نقطه باشیم. با وجود این، عوارض مذکور به سادگی توسط پزشکان درمان می‌شود و مانعی برای دریافت واکسن نیست.

واکسن مدرنا در روز جمعه گذشته تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرد و به عنوان یک جایگزین مناسب برای واکسن فایزر مورد استفاده قرار گرفته است. کارآیی هردو واکسن بسیار بالاتر از میزان تصور بوده است و بر اساس نتایج آزمایشات بالینی هر دو دارای سطح ایمنی مطلوب هستند. با وجود این نگهداری و حمل واکسن مدرنا در مقایسه با واکسن فایز ساده‌تر است، زیرا نیازی به نگهداری آن در دماهای بسیار پایین نیست.

عوارض جانبی متداول در محل تزریق واکسن روی بازو شامل درد و تورم است. علاوه بر این ممکن است شخص دچار تب، لرز، خستگی و سردرد نیز شود. برای رهایی از تورم و درد محل تزریق کافی است روی آن با یک تکه پارچه تمیز و سرد بسته شود. برای از بین رفتن تب نیز نوشیدن مقادیر زیادی مایعات و پوشیدن لباس‌های نازک توصیه شده است.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، حتی در صورت بروز عوارض جانبی پس از تزریق اولین واحد از واکسن، تزریق واحد دوم آن برای ایجاد ایمنی کامل، امری ضروری است و صرفا در صورت تجویز پزشک یا تامین‌کننده واکسن، می‌توان از تزریق دومین واحد واکسن خودداری کرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز سردرد، گیجی و درد عضلانی را به عنوان متداول‌ترین عوارض جانبی واکسن مدرنا معرفی کرده است. در موارد نادری نیز عوارضی مانند اسهال، تهوع و تورم صورت مشاهده شده است. همچنین این سازمان در خصوص احتمال ابتلا به فلج بلز در اثر دریافت واکسن‌های مدرنا و فایزر هشدار داده است.

در فلج بلز عضلات صورت به طور موقت فلج می‌شوند. البته این هشدار بدین معنی نیست که فلج بلز لزوما از عوارض جانبی واکسن‌های کووید محسوب می‌شود. علاوه بر این ممکن است به ندرت در اثر تزریق واکسن، واکنش‌های آلرژیک نیز بروز کند.

      افراد بالای ۶۴ سال که یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در برابر کووید ۱۹ هستند، این واکسن و عوارض احتمالی آن را به خوبی تحمل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha