کد خبر: موثر-ترین-راه-پیشگیری-از-بیماریهای-عفو
۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۴

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد حسن اعلمی، با اشاره به اینکه 15 اکتبر مصادف با 23 مهر ماه روز جهانی شست و شوی دست نامگذاری شده است گفت: در مورد ویروس کرونا همانند آنفلونزا گرچه مهمترین راه پیشگیری واکسیناسیون است ولی شستشوی دست ها به مدت کوتاه ۱۵ تا ۲۰ ثانیه می تواند از انتقال بیماری از طریق دست ها تا حد زیادی پیشگیری کند.

وی ادامه داد: نوک انگشتان و شست دست بیشترین قسمت دست ها برای انتقال آلودگی ها هستند و شستن صحیح این بخش ها اهمیت زیادی دارد.

دکتر اعلمی بیان کرد: شستن با آب و صابون خوب است ولی نیاز به زمان بیشتر( یک تا دو دقیقه) و مصرف آب و مایع صابون دارد و این در حالی است که با محلول ضدعفونی حاول الکل به میزان ۶۰ تا ۸۰ درصد اکثر ارگانیزم های کسب شده از محیط از جمله کرونا و آنفلونزا ازبین می رود.

وی با بیان اینکه در محیط های بهداشت و درمان در چند موقعیت ضرورت دارد که دست ها شستشو داده شود، عنوان کرد: قبل از تماس با بیمار، قبل از اقدامات درمانی تمیز/استریل، بعد از خطر مواجهه با مایعات بدن، بعد از تماس با بیمار، بعد از تماس با فضای مجاور بیمار شستشوی دست ها ضرورت دارد.

دکتر اعلمی با اشاره به اینکه ابتدا دست ها باید با آب مرطوب شود و سپس کلیه سطوح با صابون پوشانده و با استفاده از حرکات چرخشی کف دستان را بهم بمالید، عنوان کرد: کف دست راست بر روی پشت دست چپ گذاشته و بالعکس و با فرو کردن انگشتان به داخل هم آنها را بمالیدو کف دست ها رامقابل هم گذارد.

وی ادامه داد: با فرو کردن انگشتان به داخل هم آنها را بهم بمالید؛ در حالی که انگشتان به داخل هم قفل است، پشت انگشتان را در مقابل کف دست دیگر بگذارید و آنها را بهم بمالید ، دست چپ و بالعکس را در کف دست مقابل محکم گرفته و با حرکت چرخشی بهم بمالید، انگشتان قفل شده هر یک از دستان خود را در کف دست دیگر گذاشته و با حرکت چرخشی رو به جلو عقب بمالید، دست ها را کاملا ابکشی کنید و با پارچه و یا دستمال کاغذی یکبار مصرف دست ها را کاملا خشک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha