کد خبر: نقش-شهر-هوشمند-در-ایجاد-شهر-سالم
۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شرکت شهر سالم، دکتر حمید چوبینه در «نهمین سمپوزیوم و ششمین جشنواره خودمراقبتی و آموزش به بیمار» طی یک سخنرانی ضمن تشریح اهمیت خودمراقبتی بیان کرد: باید آموزش خودمراقبتی به شکلی باشد که عوارض و تبعات مسائل بهداشتی کمتر شود.

وی «شهر سالم» و «شهر هوشمند» را دو مفهوم مرتبط دانست و در توضیح آن گفت: شهر هوشمند یکی از ظرفیت‌هایی است که امکان خودمراقبتی را در جامعه افزایش می‌دهد. 70 درصد جمعیت کشور را شهرنشینان تشکیل می‌دهند که با مشکلات و موانع پیچیده‌ای در حوزه سلامتی مواجه هستند. شهر هوشمند می‌تواند تا حد زیادی این وضعیت را بهبود ببخشد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم اظهار کرد: شهر هوشمند می‌تواند به عنوان محور توسعه در هزاره جدید مطرح شود، عامل گشایشی نو در برنامه‌ریزی‌های شهری باشد و قابلیت‌های جهان واقعی و مجازی را با هم ترکیب کند.

وی افزود: شهر هوشمند با بهره‌گیری از هوش دیجیتال و در دسترس قرار دادن اطلاعات جامع و شفاف که به صرفه‌جویی در وقت، تقویت ارتباط اجتماعی و افزایش کارایی شهرها می‌انجامد، از وقوع حوادث پیشگیری می‌کند، از بار بیماری‌ها می‌کاهد و به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند.

دکتر چوبینه با اشاره به تجربه‌های جهانی بهره‌مندی از ابزارهای هوشمند در مقابله با کرونا گفت: تجربه مقابله کشور استرالیا در برابر شیوع کرونا به ما نشان می‌دهد که چطور مردم هر روز خود را مکلف می‌کنند که با استفاده از ابزارهای هوشمند، علائم خود را بررسی و اعلام کنند و استفاده از این ابزارها تا چه میزانی بر کاهش ابتلا در این کشور تاثیر گذاشته است. در واقع کشور این امکانات را برای شهروندان آماده و نتیجه آن را در خودمراقبتی افراد جامعه از خود کسب کرده است.

مدیرعامل شرکت شهر سالم یادآور شد: نکته‌ای که در اجرای ایده شهر هوشمند مهم است، توجه به تبعات ثانویه و ناخواسته آن است. مثلا اگر تکنولوژی‌های درمانی و خودمراقبتی را به محله‌های فقیرنشین می‌بریم، این نباید به گران شدن ملک و باقی مایحتاج زندگی در آنجا و در نتیجه آن کوچ افراد فقیر از این محله‌ها منجر شود.

وی با بیان اینکه به جای ماهی به افراد ماهیگیری بیاموزیم ادامه داد: بهتر است ابزار و امکانات و آموزش استفاده از آنها را در اختیار عموم قرار دهیم. شهر هوشمند همان ابزار و امکاناتی است که می‌تواند به خودمراقبتی افراد یک جامعه بیانجامد.

به گفته دکتر چوبینه، در زمان انتشار ویروس‌های بیماری‌زا، امکانات هوشمند در تعیین چگونگی انتشار و مناطق تجمع ویروس نقش اساسی دارند. بیماری‌هایی چون کرونا و کولی را می‌توان از این طریق کنترل کرد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم درباره نقش اپلیکشین‌های متصل به شهر هوشمند گفت: تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌های متصل به شهر هوشمند، موفق شده‌ است 8 تا 10 درصد از تلفات را کم کند، 20 تا 35 درصد به تسریع واکنش‌های اضطراری کمک کند، 15 تا 20 درصد رفت و ‌آمدها را کاهش دهد، 8 تا 15 درصد از بار بیماران بکاهد، 5 درصد از کاهش شاخص دالی را منجر شود و 10 تا 15 درصد از گازهای گلخانه‌ای را کم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha