کد خبر: نمایشگاه-الگونما-گشایش-می-یابد
۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹
نمایشگاه « الگونما» گشایش می یابد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از گشایش نخستین نمایشگاه « الگونما» با حضور دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این نمایشگاه روز سه شنبه 28 دیماه 1400 در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه( هفتم تیر) گشایش می باید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به  نقل ازمرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید امامی   با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه « الگونما» اظهار داشت: هدف از برگزاری این نمایشگاه استاندارد سازی واحدکالاهای فرهنگی و کمک به تولید کالاهای خوب و فاخر و مرغوب ایرانی است تا شهروندان با مشاهده استاندارد از اصلی بودن و ایرانی بودن آن محصولات احساس نگرانی برای استفاده فرزندان خود نداشته باشند.

** نمایشگاه الگو نما و اهداف این رویداد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در این نمایشگاه  محصولات فرهنگی فاخر، قرار است گوشه هایی از زنجیره تولید کالاهای فرهنگی فاخر و ارزشمند ایرانی در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی ، صنایع خلاق فرهنگی فاخر  به نمایش عموم قرار گیرد.

امامی گفت: در این راستا نمایشگاه تخصصی الگو نما بر اساس اولویت پرداختن به سبک زندگی و صنایع فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهاد هماهنگ کننده دستگاه های فرهنگی کشور افتتاح خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: هدف اصلی الگونما این است که شکل گیری سبک زندگی و نظام فرهنگی شهروندان را از دوران کودکی و نوجوانی مورد توجه قرار دهد و به ما گوشزد کند که اگر می‌خواهیم ابتکار عمل را در عرصه صنایع فرهنگ مصرفی و یا به عبارتی مصرف فرهنگی شهروندان در دست بگیریم باید بتوانیم با استفاده از بازارپردازی فرهنگی، فهم زنجیره ارزشی و شبکه به هم پیوسته از ایده تا بازار در فرهنگ عمل کنیم چراکه رویکرد تک نگارانه و منقطع در فرهنگ فاخر و ترویج نظام ارزشی عمدتا غیر بازده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه الگونما ویژه محصولات فرهنگی افزود: هدف تفهیم چرخه صنایع فرهنگی است که تمام زندگی کودک و نوجوان امروز ما را در بر گرفته چون شخصیت ها و مضامینی در این صنایع طراحی و تولید می شوند که به عنوان یکی از عمیق ترین کنش های فرهنگی هنری قلمداد می‌شود ولی نظام فرهنگی به آن کمتر توجه کرده است.

** تاکید بر انجام کارهای جدی فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان

امامی با تاکید بر ویژگی های سن، هویت یابی و بسیار برجسته دوران نوجوانی، افزود: باید اذعان داشت آغاز تغییر و تحول در سبک زندگی در بزرگسالی و یا حتی جوانی نیست بلکه باید در کودکی و نوجوانی آن را جستجو کرد و این درحالی است که غیر از آموزش و پرورش که آن هم عمدتاً به آموزش رسمی فکر می کند، تقریباً هیچ ساختار و رویه مشخصی برای مسائل فرهنگ و هنر در دوره کودکی و نوجوانی وجود ندارد، البته کانون پرورش فکری کودکان و شورای نظارت بر بازی و اسباب‌بازی که زیر نظر شورای فرهنگ عمومی فعالیت می کند در این زمینه فعال هستند. اما کارهای جدی تری لازم است‌.

** شرایط فعالیت پر بازده نظام فرهنگی کشور

امامی گفت: اگر نظام فرهنگی کشور فعالیت پر بازده بخواهد شرط اولش این است که از ایده و ارزش‌ها و هویت اسلامی شروع و تا انتهای چرخه را بتوانیم به تصویر بکشیم، بر همین اساس این نمایشگاه می خواهد به مسئولان صنعتی کشور بگوید باید صنایع خلاق در اولویت باشند و به مسئولان بانکی کشور بگوید که ما نیازمند فوری به صندوق حمایت از بازارپردازی فرهنگی و صندوق سرمایه‌گذاری صنایع فرهنگی هستیم و به نظام اداری کشور بگوید که باید سازمان صنایع فرهنگی در کشور از ادغام بخشی قسمت‌های وزارتخانه‌ها شکل گیرد و در نهایت به مبلغان، مروجان، روزنامه‌نگاران و معلمان هم بگوید که ما اگر در بازار خودی و ایرانی - اسلامی صنایع فرهنگی توانستیم رونق ایجاد و فرزندانمان را به آن طرف هدایت کنیم چرخه شکل می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha