کد خبر: ورود-250-هزار-دوز-واکسن-سینوفارم-به-کشور
۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رییسی، پیش ظهر امروز در حاشیه برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهور، درخصوص وضعیت فعلی بیماری کووید 19 در دنیا، اظهار کرد: بیماری کووید 19 در حال حاضر در دنیا وضعیت مطلوبی ندارد و تاکنون بیش از 114 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند و بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر نیز متاسفانه فوت کردند.

تشدید محدودیت ها در کشورهای اروپایی

وی افزود: در این مورد کشور آمریکا سهم بسیار بالایی دارد و بیش از 520 هزار فوتی ناشی از این بیماری فقط در کشور آمریکا است. کشور انگلیس هم میزان مرگ و میر بالایی داشته و نسبت به جمعیت در سطح اروپا تقریبا رتبه اول را دارد. سایر کشورهای اروپایی نیز با این بیماری درگیر هستند، بر همین اساس محدودیت های شدیدی در کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در حال اجراست و این ویروس جهش یافته که از انگلیس شروع شده همه اروپا را درگیر کرده و در انگلیس هم می توان گفت که جایگزین ویروس ووهان شده است. این درحالی است که سیستم بهداشت و درمان انگلیس و سیستم سلامت آلمان بسیار قوی هستند، اما در مقابل این ویروس به زانو درآمدند.

روند افزایشی بیماری در خوزستان و چهارمحال و بختیاری

 معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت ویروس کرونا در کشورمان تصریح کرد: در سطح کشور خودمان هم گرچه وضعیت روند بیماری یک وضعیت تقریبا با ثباتی است، اما استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری از استان هایی هستند که بیماری در آنها افزیش یافته است؛ به خصوص خوزستان که در اهواز و آبادان و برخی شهرهای دیگر که گردش ویروس جهش یافته بالاست و منجر به آن شده که تعداد زیادی از افراد مبتلا شوند و میزان بستری هم بالاست.

انجام بیش از 100 هزار تست روزانه در کشور

وی افزود: اقدامات خوبی در خوزستان شروع شده و میزان رعایت پروتکل ها در دزفول و شادگان بهتر از قبل شده است و به نظر می رسد، روند افزایشی بیمار تا حدودی کنترل می شود، اما همچنان با وضعیت مطلوب فاصله دارد. در این راستا اقدامات خوبی در بیماریابی انجام شده و در همین زمینه نیز روزانه 12 هزار تست فقط در خوزستان انجام می شود. در سطح کشور نیز بالای 100 هزار تست در روز انجام می شود که این روند می تواند در تشخیص زودرس بیماران و اطرافیان آنها کمک کننده باشد.

 11 شهر همچنان در وضعیت قرمز کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر در خوزستان ۱۱ شهر قرمز داریم که شامل اهواز، آبادان، بندرماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون وهویزه است. امیدوارم با افزایش رعایت پروتکل ها بتوانیم از وضعیت قرمز در این شهرها خارج شویم.

آغاز واکسیناسیون گروه جدید علیه کووید19

دکتر رییسی با بیان اینکه در سطح کشور اکنون 32 شهر نارنجی، 251 شهر زرد و 154 در وضعیت آبی کرونا هستند، درباره برنامه واکسیناسیون علیه کووید19 نیز گفت: روز پنجشنبه گذشته با حضور وزیر بهداشت در سرای سالمندان کهریزک، واکسیناسیون گروه جدید را شروع کردیم. در این دوره جدید افراد مقیم خانه سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی در مراکز نگهداری در سراسر کشور، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد و به ویژه جانبازان تنفسی و غسال ها در آرامستان ها واکسینه می شوند. علاوه بر آن باقی مانده پرسنل آی سی یو کرونا و بخش های ویژه کرونا، بخش های بستری کووید 19 آزمایشگاه هایی که آزمایش کووید 19 انجام می دهند و همچنین مراکز منتخب کووید 19 در بخش سرپایی و بهداشت و همچنین اورژانس های بیمارستان جزو گروه جدید واکسیناسیون کووید 19 هستند.

ورود 250 هزار دوز واکسن سینوفارم طی امروز

دکتر رییسی گفت: امروز 250 هزار دوز واکسن سینوفارم وارد کشور می شود و در آینده ای نزدیک واکسن های دیگر از جمله واکسن هندی وارد می شود. همچنین از سبد واکسیناسیون کووکس امروز یا فردا تاریخ ورود 4.2 میلیون دوز واکسن را اعلام خواهند کرد.

روند واکسیناسیون یک میلیون و 300 هزار نفر تا پایان سال

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: به این ترتیب امیدواریم واکسیناسیون گروه پرخطر را که شامل یک میلیون و 300 هزار نفر هستند، قبل از پایان سال شروع کنیم و تا فروردین ماه واکسیناسیون گروه پرخطر مرحله اول را انجام دهیم. بقیه واکسیناسیون هم به تدریج بر اساس سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی انجام می شود.

چند هفته باقی مانده را رعایت کنید تا نوروز آرامی داشته باشیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور گفت: میزان رعایت پروتکل ها را باید به شدت رصد و دقت کنیم و بالاتر ببریم. این چند هفته باقی مانده تا عید به شدت و با دقت رصد شود تا بتوانیم ایام نوروز آرامی را سپری کنیم.

وی ادامه داد: ماهیت ویروس کرونا طوری است که قابل پیش بینی نیست و به محض عدم رعایت، موجی از بیماری می تواند شهر، استان و کشور را در برگیرد. ویروس جهش یافته انگلیسی هم که به شدت قدرت سرایت بالایی دارد.

تشدید کنترل مرزهای غربی کشور

وی درخصوص کنترل مرزهای کشور نیز عنوان کرد: در ارتباط با کنترل مرزها در ستاد بحث شد و قرار شد نیروهای جمعیت هلال احمر برای مراقبت مرزی به کمک نیروهای بهداشت آیند. در حال حاضر مرزهای غربی کشور بسته شده و به شدت هم کنترل می شوند. امیدواریم بتوانیم مرز هوایی و زمینی و آبی را به دقت کنترل کنیم. گرچه ویروس جهش یافته در کشور به گردش درآمده، اما در هر صورت باید از انتشار بیشتر آن جلوگیری کنیم و راهکار هم آن است که سریع بیمار و اطرافیان آن راشناسایی کنیم.

کمک کنید نوروز آرامی را سپری کنیم/ با رعایت پروتکل ها، مانع از انتشار وسیع بیماری در سطح کشور شویم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان تاکید کرد: ضمن تشکر و تقدیر از همه هموطنانم که پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت می کنند، امیدوارم دست به دست هم دهیم و بتوانیم این چند هفته با رعایت جدی تر پروتکل ها مانع از انتشار وسیع بیماری در سطح کشور شویم و ایام عید نوروز آرامی را سپری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha