کد خبر: پرش-چشم-قطعا-از-علائم-کووید-19-نیست
۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
پرش چشم قطعا از علائم کووید 19 نیست!

محمدرضا فرتوک زاده متخصص چشم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به رابطه ورم پلک و ریزش مژه با کووید 19، گفت: کووید 19 یک نوع ویروس است که علائم و تظاهرات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه با تغییر ژنوم ویروس کرونا شاهد بروز علائم جدید از کووید 19 هستیم، افزود: ورم چشم و ورم پلک حتما جزو علائم کووید 19 هستند اما ریزش مژه به طور معمول و طبیعی نمی‌تواند رابطه‌ای با این بیماری داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ممکن است بیماری به خاطر ورم زیاد و خارش بیش از اندازه چشم دچار ریزش مژه شود اما این دلیل نمی‌تواند به خاطر کرونا باشد.

فرتوک‌زاده با اشاره به اینکه افراد در صورت ابتلا به کووید 19 حتما دچار قرمزی چشم، ورم چشم، ورم پلک و ترشحات چشمی می‌شوند، بیان داشت: به طور طبیعی اگر اتفاقی برای این ویروس رخ دهد، ممکن است فرد دچار ریزش مژه هم شود.

وی تصریح کرد: به طور معمول برای درمان ورم پلک یا قرمزی چشم حتما باید خود بیماری کووید 19 را درمان کنیم. اگر بیماری کنترل شود و بیمار رو به بهبودی باشد می‌توانیم نسبت به کنترل بسیاری از علائم هم اطمینان حاصل کنیم اما اگر بیماری شدید شود و به مداوای معمولی جواب ندهد شرایط تغییر پیدا می‌کند.

این متخصص چشم با تاکید بر اینکه درمان ورم پلک و ورم چشم نمی‌تواند جدا از کووید 19 باشد، گفت: همه اعضاء بدن بعد از درگیری با این بیماری باید به طور کلی درمان شوند. برای کاهش درد یک عضو نمی‌توانیم دارویی تجویز کنیم.

فرتوک زاده با بیان اینکه پرش چشم قطعا از علائم کووید 19 نیست، افزود: پرش پلک به عنوان یک علامت عمومی چشمی محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را جزو یافته‌های چشمی این بیماری در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: برای کاهش درد، ورم و همچنین سوزش چشم می‌توانیم به طور موضعی دارویی تجویز کنیم اما برای درمان کامل ویروس نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha