کد خبر: گزاره-برگ-معرفی-سویه-اُمیکرون-منتشر-شد
۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳

چهل و هفتمین گزاره برگ کمیته تحقیقات و اخلاق کووید 19 با موضوع معرفی سویه اُمیکرون، منتشر شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، پیام اصلی گزاره برگ چهل و هفتم کمیته تحقیقات و اخلاق کووید 19 به این شرح است:
«اگرچه شدت بیمارى زایى واریانت (سویه) اُمیکرون کمتر از واریانت هاى قبلى است، اما با توجه به قدرت سرایت بالاى آن، درصد واکسیناسیون پایین به ویژه دوز سوم و همچنین رعایت پایین پروتکل ها در کشور ما نسبت به سایر کشورها، نگرانى ناشى از افزایش تعداد موارد ابتلا و درنتیجه آن، افزایش تعداد موارد بسترى در پیک ششم همچنان وجود دارد. بنابراین لازم است تزریق دوز سوم واکسن ها و رعایت پروتکل هاى بهداشتى در جامعه و محل کار جدى گرفته شود.»
در حال حاضر کشور ما از جمله کشورهایى است که واریانت اُمیکرون را گزارش کرده است. با توجه به اینکه جنبه هاى مختلف این واریانت نسبت به دیگر واریانت هاى کووید19 هنوز ناشناخته است، ممکن است یک تهدید جدى براى کشور محسوب شود.
مستندات مختلف حکایت از قابلیت سرایت بالاى این واریانت نسبت به واریانت هاى قبلى دارند که مى تواند موجب افزایش شیوع بیمارى شود و سیستم هاى بهداشتى را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین براى جلوگیرى از افزایش ابتلا و تجربه پیک بعدى در کشور، مهم ترین و بهترین راه حل تزریق دوز سوم یا یادآور واکسن هاى موجود در کشور و ادامه و تشدید اقدامات پیشگیرانه و بهداشتى در خانه، جامعه و محل کار مخصوصا در جمعیت هاى خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنى خواهد بود.
در این گزاره برگ به مواردی مانند تفاوت سویه اُمیکرون با سویه‌ های قبلی، میزان قابلیت انتقال، شدت بیماری زایی، تاثیرگذاری واکسن ‌ها (اهمیت دوز یادآور)، درمان، تست ‌های تشخیصی، روش پیشگیری پرداخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha