کد خبر: 15-نکته-مهم-روتین-مراقبت-از-پوست-برای-نوج
۲۴ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۱
15 نکته مهم روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان

آیا در آستانه نوجوانی هستید؟ اگر جوش‌های جوانی به سراغتان آمده‌اند، به‌هیچ‌وجه جای تعجب نیست. اصلا نگران نباشید!

با وجود اینکه جوش‌های جوانی از هر 10 نوجوان 9 نفر را درگیر می‌کند، اما می‌توان آن را به‌سرعت درمان کرد، زیرا پوست نوجوانان منعطف است.

برای جلوگیری از دردسرهای فراوان، تمام اطلاعات مرتبط با پوست نوجوانان را برای شما گردآوری کرده‌ایم و روش‌های ساده و درعین‌حال موثری را تنظیم روتین مراقبت از پوست نوجوانان ذکر کرده‌ایم. بیایید با آشنایی با پوست خود شروع کنیم.

 

درک تفاوت بین پوست نوجوان و بزرگسالان

وقتی بدن وارد دوران نوجوانی می‌شود، تغییراتی را تجربه می‌کند.

تغییرات ساختاری

در دوران کودکی، پوست قادر است خود را تجدید ‌کند. اما با شروع دوران نوجوانی، دفعات تجدید کاهش می‌یابد. به‌طورکلی، پوست نوجوانان نسبت به کودکان سفت‌تر و مقاوم‌تر است. بااین‌حال، در دوران نوجوانی، هنوز هم خاصیت کشسانی دارد و می‌تواند به‌سرعت بازسازی شود.

 

پوست صورت نوجوانان مقدار زیادی کلاژن (فراوان‌ترین پروتئین در بدن شما) را در خود ذخیره می‌کند. اما با ورود به بزرگسالی، تولید کلاژن کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که پوست مستعد افتادگی، خطوط ریز و چین‌وچروک شود.

تغییرات هورمونی

در واکنش به تغییرات هورمونی در بدن، چندین مشکل پوستی ایجاد می‌شود. شاید مهم‌ترین تغییر در پوست افزایش تولید چربی یا سبوم باشد. تجمع بیش از حد چربی و تعرق، آلودگی‌های پوستی و باقی‌مانده آرایش را در سلول‌های پوستتان محبوس می‌کند. این امر منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش‌های جوانی می‌شود.

 

بزرگسالان نیز از جوش‌ها در امان نیستند. اگرچه، فراوانی این موضوع در بزرگسالان، به جزء در مواردی که به دلیل بیماری زمینه‌ای یا رژیم غذایی نامناسب اتفاق بیفتد، کمتر است. در بین بزرگسالان، زنان به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری و قاعدگی بیشتر به آکنه و جوش دچار می‌شوند. بااین‌حال، هورمون‌های بزرگسالان تمایل به تعدیل و سازگاری بیشتر دارند که این امر منجر به عدم ایجاد جوش‌های بیشتر می‌شود.

اهمیت روتین مراقبت از پوست نوجوانان

مراقبت خوب از پوست باید از دوران نوجوانی و زمانی که بدن شما در حال تغییرات چشمگیری است، شروع شود. این می‌تواند به شما کمک کند تا پوست خود را در بهترین حالت نگه دارید، از پیری زودرس جلوگیری کنید و با مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن مواجه نشوید.

 

اجرای یک برنامه موثر مراقبت پوستی برای نوجوانان موثر آسان است. برای شروع فقط به محصولات متناسب با نوع پوست خود، تکنیک‌های صحیح و انگیزه مراقبت از پوست نیاز دارید.

 

نکات مراقبت پوستی برای نوجوانان

در اینجا چند مرحله ساده به‌منظور داشتن پوستی سالم و روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان آورده شده است:

  1. از لمس مکرر صورت خودداری کنید

دستان خود را قبل از لمس صورت یا آرایش خود بشویید. هر بار که صورت خود را لمس می‌کنید، چربی، آلودگی و باکتری‌هایی را بر روی آن پخش می‌کنید که می‌توانند به پوستتان آسیب برسانند!

همچنین از کندن جوش‌های خود خودداری کنید! این کار می‌تواند عفونت را گسترش دهد، به بافت پوست آسیب برساند و باعث التهاب بیشتر شود. برای پاک‌سازی منافذ از باکتری‌های ایجادکننده جوش، به سراغ درمان‌های موضعی ملایم و موثر بروید.

بنزوئیل پراکسید اغلب به‌عنوان یکی از بهترین درمان‌های آکنه برای نوجوانان توصیه می‌شود. قبل از هرگونه تصمیمی می‌توانید با متخصص پوست مشورت کنید.

 اهمیت استفاده از پاک‌کننده ملایم در روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان

برای شستن صحیح صورت خود، از شوینده‌ای متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید تا از خشکی پوست و ایجاد سوزش جلوگیری شود. پوست صورت را با شدت زیاد تمیز نکنید؛ از حرکات ملایم و دایره‌ای استفاده کنید و مطمئن شوید که تمام صورت خود را پوشش داده‌اید.

از صابون استفاده نکنید (مگر اینکه مخصوص شستشوی صورت باشد)، زیرا می‌تواند منافذ صورت را تحریک کرده و باعث ایجاد آکنه و جوش شود.

 

اگر پوست چرب یا معمولی/ترکیبی دارید، از یک پاک‌کننده روزانه حاوی اسید سالیسیلیک برای کنترل تولید بیش از حد چربی و افزایش آبرسانی استفاده کنید. پاک‌کننده‌های حاوی سالیسیلیک یا اسید لاکتیک به حل کثیفی و چربی کمک کرده و در نتیجه منافذ را باز می‌کنند.

همچنین می‌توانید از مکمل‌های ویتامین A یا روی، برای کنترل تولید سبوم و در نتیجه کاهش ایجاد جوش‌های سرسیاه استفاده کنید.

  1.  مراقبت پوستی برای نوجوانان با مرطوب نگه داشتن پوست

دو بار در روز از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوستتان نرم و هیدراته بماند و از بروز خطوط و چین‌وچروک زودرس جلوگیری شود.

در صورت داشتن پوست چرب، حتماً از مرطوب‌کننده های سبک و بدون چربی استفاده کنید تا از مسدودسازی منافذ پوست جلوگیری شود. اگر پوستتان مستعد ایجاد جوش است، می‌توانید از مرطوب‌کننده های برپایه ژل نیز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید مرطوب‌کننده‌ای انتخاب کنید که حاوی کرم ضدآفتاب باشد تا از پوست شما در برابر اشعه خورشید محافظت کند. اگر پوست حساسی دارید، از استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی با رایحه اضافه اجتناب کنید.

  1.  هفته‌ای یکبار لایه‌برداری کنید

ما روزانه 50 میلیون سلول پوستی را از دست می‌دهیم؛ اغلب آن ها بر روی سطح پوست باقی مانده و ظاهری کدر به پوست می‌بخشند. برای مقابله با این امر، باید محصولی را انتخاب کنید که pH  خنثی داشته باشد تا هنگام لایه برداری، پوست تان خشک نشود. فقط به صورت خود بسنده نکنید؛ پوست بدن نیز نیاز به لایه برداری دارد.

 

به‌منظور جلوگیری از انسداد منافذ ناشی از تغییرات هورمونی، پوست خود را لایه‌برداری کنید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی خاک رس هستند زیرا، خاک رس دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده و قابض طبیعی است.

5. آکنه و جوش را درمان کنید

اگرچه ممکن است آکنه در هر سنی ایجاد شود، اما به دلیل تغییرات هورمونی، نوجوانان بیشتر دچار آکنه می‌شوند. برای خشک‌کردن پوست خود از پاک‌کننده‌ها و ماسک‌های گوگرددار استفاده کنید. آن‌ها نسبت به اسید سالیسیلیک، بر روی پوست ملایم‌تر هستند.

 

شوینده‌های صورت، کرم‌ها، فوم‌ها و ژل‌های حاوی بنزوئیل پراکسید، ضد میکروب و ضدالتهاب هستند و برای درمان آکنه بسیار مفید می‌باشند.

 
  1.  محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید

در طول سال از کرم‌های ضدآفتاب مرطوب‌کننده حاوی اکسید روی (حداقل 7٪) و SPF 30 یا بیشتر (بسته به رنگ‌دانه یا رنگ پوست) برای پوشش UVA و UVB استفاده کنید.

اگر بیرون از خانه می‌روید، پیراهن‌های آستین بلند و کلاه‌های لبه‌دار بپوشید تا از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنید.

  1. مراقب لب‌های خود باشید

درست مانند صورت، لب‌های شما نیز نیاز به مراقبت دارند! قبل از خواب بالم لب بزنید.

همچنین می‌توانید لب‌های خود را مالش دهید. مقداری کرم را روی مسواک بچه بمالید، لب‌های خود را مرطوب کرده و سپس به مدت یک دقیقه برس را به‌آرامی بر روی لب ها بمالید. سپس لب ها را بشویید و بالم لب بزنید.

  1.  یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

از سنین پایین مسئولیت بدن خود را بر عهده بگیرید. سلامت پوست شما بستگی مستقیم به‌سلامت کلی بدنتان دارد. ورزش کنید، مدیتیشن کنید، غذای سالم بخورید و هیدراته بمانید. از پیروی از رژیم‌های عجیب‌وغریب و ترندهای مراقبت از پوست خودداری کنید.

  1. استفاده از کرم دست در روتین مراقبت از پوست نوجوانان

اگر دست‌هایتان خشک است، کمی کرم دست بزنید. استفاده منظم از کرم (از جمله در صبح و قبل از خواب)، رطوبت موردنیاز پوست را تأمین می‌کند. فقط مطمئن شوید که بیش از حد از کرم استفاده نمی‌کنید، زیرا دستانتان چرب و لغزنده می‌شود.

  1.  لوازم آرایشی‌تان را تمیز نگه دارید

پدها و برس‌های آرایش خود را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع باکتری‌ها جلوگیری شود. همچنین، از به اشتراک گذاشتن لوازم آرایشی خود – به‌ویژه محصولات چشم – با دیگران خودداری کنید.

  1.  آرایش‌تان را قبل از خواب بشویید

اگر از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید، برای پاک‌سازی بقایای آرایش، آلودگی و چربی از سطح پوست از میسلار واتر استفاده کنید. بدون پاک‌سازی نخوابید، زیرا این کار باعث بسته‌شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می‌شود. قبل از خواب از مرطوب‌کننده، بالم لب و کرم دست استفاده کنید.

  1.  از آب ولرم استفاده کنید

همواره صورت خود را دو بار در روز با آب ولرم بشویید. این کار به ازبین‌بردن آلودگی‌ها کمک می‌کند. حتماً برای حفاظت از پوست خود از روغن‌های آب‌رسان طبیعی استفاده کنید.

  1.  از رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

از رژیم غذایی متعادل غنی شده با سبزیجات و میوه‌های سبز استفاده کنید. از مصرف غذاهای چرب و مواد قندی که باعث تشدید مشکلات پوستی می‌شوند، خودداری کنید.

سعی کنید از استفاده از محصولات لبنی مانند شیر گاو اجتناب کنید. می‌توانید شیر بادام یا شیر جو دوسر را جایگزین کنید.

غذاهایی مانند ماهی آزاد، آووکادو و آجیل که سرشار از چربی‌های مفید هستند را مصرف کنید.

  1. محصولات مناسب را انتخاب کنید

برای رعایت مراقبت های پوستی در سنین نوجوانی ، باید از پاک‌کننده‌های ملایم، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، محصولات غیر صابونی و برای پوست‌های چرب، سالیسیلیک اسید را انتخاب کنید.

مرطوب‌کننده‌ای با پایه روغن در آب یا ژل انتخاب کنید تا پوست شما فاقد چربی شود. همچنین می‌توانید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید – ترجیحاً آن‌هایی که بر پایه آب یا ژل هستند.

  1.  به روتین روزانه خود پایبند باشید

مهم‌تر از ایجاد یک روتین مراقبت های پوستی در سنین نوجوانی ، پیروی کامل از آن است! ممکن است حوصله‌تان سر برود و به دنبال کسب نتیجه سریع باشید. اما به یاد داشته باشید که مراقبت از پوست یک فرایند و همچنین یک ماجراجویی است!

به یک روال پایبند باشید و منتظر آشکار شدن نتایج بمانید. اگر از محصول خاصی متناسب با نوع پوست خود استفاده می‌کنید، استفاده از آن را ادامه دهید. از تغییر مکرر روال روزانه خود اجتناب کنید.

منبع:مجله پزشکی سیب   این مطلب را نیز مطالعه کنید:اثرات جانبی و عوارض احتمالی لیزر موهای زائد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha