پیگیری  مشکلات گمرکات  کردستان با هدف تقویت روابط اقتصادی ایران و عراق

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله گمرکات و مرزهای استان را برای بررسی و به مراجع‌ ذی‌ربط منعکس می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان،  مدیرکل و معاونین اداره گمرک استان صبح امروز به مناسبت روز گمرک با نماینده ولی‌فقیه در کردستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در این دیدار با اشاره به مشکلات مطرح‌شده در حوزه گمرک و مرزها، از پیگیری این موارد خبر داد و اظهار داشت: مسائل، مشکلات، مطالبات و اطلاعات حوزه‌های مختلف از جمله گمرک را برای پیشبرد اهداف کاری در استان، جمع‌آوری کرده و به مراجع ذی‌ربط منعکس می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در اولین فرصت کاری از مرز باشماق بازدید کرده و مسائل و مشکلات حوزه گمرک را از نزدیک بررسی و منعکس می‌کنیم، افزود: امیدواریم مشکلات این مرز مرتفع شود تا تجارت و روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و عراق روز به روز تقویت شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با بیان اینکه در کار اجرایی دولت دخالت نمی‌کنیم، گفت: مسائل و قوانینی که نیاز به مصوبه خاص داشته باشد را به مسئولان کشوری منعکس و پیگیری هم خواهیم کرد.  امیدواریم در این دوران جدید تغییر و تحولاتی اتفاق بیفتد که منجر به حل مشکلات مردم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورذهبی بیان کرد: کردستان ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف همچون گردشگری، مناظر طبیعی و خدادای، اماکن تاریخی و مرزها برای توسعه دارد اما آنطور که شاید و باید به آن توجه نشده است.

خلیل حیدری، ناظر جدید گمرکات استان کردستان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت گمرک و مرزها، عملکرد و اقدامات انجام شده، به چشم‌انداز و برنامه‌های پیش‌رو پرداخت و اظهار داشت: این حوزه ۱۸۰ پرسنل در سطح استان داشته که ۲۵ نفر آنان بانوان و مابقی آقایان هستند اما نسبت به چارت اداری، ۵۵ نفر نیروی انسانی کم داریم و دولت در ۱۲ سال گذشته مجوز استخدامی در این سازمان نداده است.

وی با بیان اینکه میانگین سنی پرسنل گمرک استان ۴۹ سال و میانگین سابقه کاری ۲۶ سال است، افزود: در دوسال آینده در سطح کشور ۲۵۰۰ نفر نیرو و در کردستان نیز چندین نفر بازنشسته می‌شوند، که با مشکل کمبود نیروی انسانی بیشتر مواجه خواهیم شد.

ناظر جدید گمرکات استان کردستان با بیان اینکه گمرک یک حوزه تخصصی و با سرنوشت اقتصادی مردم درگیر است، تصریح کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم ثبات بخشنامه داشته اما در دولت گذشته هر روز یک بخشنامه ابلاغ می‌کردند، لذا امید می‌رودذ که بخشنامه‌های لازم برای تغییر مقررات و جذب نیرو ابلاغ و
مشکلات حوزه گمرکی در این دولت برطرف شود.

وی از افزایش مرزها در سطح کشور خبر داد و افزود: این اقدام برای دولت هزینه‌بردار بوده و امیدواریم تجدید نظر شود.

حیدری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۶ رویه گمرکی در حوزه تجاری مرز باشماق در حال فعالیت است، عنوان کرد: این مرز با مشکلاتی مواجه بوده که از نماینده ولی‌فقیه در کردستان درخواست داشته که از این مرز بازدید میدانی کرده و موانع پیش‌روی فعالیت را از نزدیک ببینند.

وی با اشاره به اینکه صادرات کالا از گمرک‌های سنندج، سیرانبند بانه و باشماق مریوان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون از مجموع صادرات انجام شده در گمرکات استان ۸۰۳ میلیون دلار کالا به کشورهای دیگر صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده است.

ناظر جدید گمرکات استان کردستان اعلام کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان وارد کشور شده و در همین مدت پنج میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار ترانزیت کالا(ورود کالای خارجی به مقصد کشور خارجی دیگر در گذر از مرز ایران) در مرز باشماق انجام شده که عمده آنها موادنفتی بوده است.

وی تعداد بسته‌های ورودی و خروجی از ابتدای سال‌جاری تاکنون از گمرک امانات پستی در مرز باشماق مریوان را یک هزار و ۹۰۷ بسته اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۹۱ بسته ورودی و یکهزار و ۸۱۶ بسته خروجی بوده است.

حیدری از تلاش برای شناسایی کالای قاچاق در مرزهای کردستان خبر داد و یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون یکهزار و ۴۲۱ فقره پرونده قاچاق کالای مرزی تشکیل شده است.

ناظر جدید گمرکات کردستان درخواست یک قطعه زمین و تخصیص اعتبارات لازم برای احداث ساختمان جدید گمرکات و انبار کالاها در مرکز استان را داشت و تأکید کرد: امیدواریم که استانداری کردستان در این زمینه ما را همراهی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha