اعلام آمادگی ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی

در دیدار هیأت جمهوری ازبکستان با سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، طرفین به منظور توسعه و تقویت همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی اعلام آمادگی کردند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز چهارشنبه، ششم بهمن ماه سال جاری، هیأتی از جمهوری ازبکستان به سرپرستی معاون وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی با همراهی معاون وزارت حمل و نقل و جمعی از مدیران بخش‌های تخصصی تجارت و حمل و نقل ازبکستان با شهریار افندی‌زاده، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی دیدار کردند.

در این دیدار که با حضور مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و نمایندگان وزارت امور خارجه و مرکز امور بین الملل برگزار شد، آخرین وضعیت همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی دو کشور در بخش‌های مختلف جاده‌ای،ریلی، دریایی و هوایی بررسی شد و در راستای تبیین نقشه راه تقویت و توسعه همکاری‌های دو کشور، طرفین آمادگی خود را برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی اعلام کردند.
در این نشست، نمایندگان ایرانی موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقل و ترانزیت از این قلمرو  و امکان بهره‌مندی کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان از این ظرفیت‌ها را در چهارچوب مشارکت در رونق بخشی و تجاری سازی کریدورها و مسیرهای ترانزیتی عبوری از ایران یادآور شدند.

همچنین طرفین با رویکرد تسهیل در روابط تجاری دو کشور از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندر راهبردی چابهار و پسکرانه آن در توسعه حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی با یکدیگر و با کشورهای ثالث از آسیای میانه تا جنوب شرق آسیا، توافقات اولیه جهت تعریف مسیرهای جدید با تأکید بر اجرای کنوانسیون تیر الکترونیک (E-TIR)  و اجرای مشترک چند فقره عبور بار آزمایشی در این مسیرها را انجام دادند.

در ادامه هماهنگی‌های کارشناسی جهت تبیین مفاد حمل و نقلی و ترانزیتی جهت درج در اسناد کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که در آینده نزدیک برگزار می‌شود، فی مابین طرفین به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha