کد خبر: 175396
۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۰۵

به همت حوزه هنری استان کردستان صورت گرفت:

آیین تجلیل از حسین آبسواران نقاش پیشکسوت کردستانی

معرفی اساتید برجسته هنری به نسل جدید رسالت مهم دستگاه های فرهنگی وهنری است
آیین تجلیل از حسین آبسواران نقاش پیشکسوت کردستانی

به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان وباحضور جمعی از اساتید هنر استان از نیم قرن فعالیت هنری استاد حسین آبسواران از نقاشان پیشکسوت کردستانی تجلیل بعمل آمد.

 به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کردستان، طی مراسمی حضور امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان و جمعی از اساتید هنرهای تجسمی استان از سالها فعالیت هنری استاد حسین آبسواران از مدرسین هنر و نقاشی استان  قدردانی بعمل آمد.  

در این دیدار که هنرمندان و اساتید دکتر هادی ضیاء الدینی، دکتر فردین صادق ایوبی، مهدی حجت السادات، عثمان نیک منش، مهدی ضیاء الدینی، عباس غلامی، حشمت اردلان، اکرم کریمی، رضا حاتمیان، ایرج کاکی نیز حضور داشتند امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در سخنانی با اشاره به برنامه ها و رسالت های حوزه هنری در تکریم و پاسداشت مقام شامخ هنرمندان گفت: نام نیک و خصوصیات اخلاقی منحصر به فرد استاد آبسواران همواره نزد دوستان و شاگردان این هنرمند به عنوان یک الگو و نمونه مثال زدنی نام برده شده است.

وی با اشاره به نخستین نمایشگاه گروهی برگزار شده هنرمندان پیشکسوت نقاشی توسط حوزه هنری در مهرماه سال ۹۲گفت: در آن نمایشگاه ۱۲ هنرمند پیشکسوت از جمله استاد آبسواران آثار خود را درگالری سوره در  معرض نمایش قرار دادند که به عنوان یکی از ماندگارترین نمایشگاه های تجسمی که بسیار مورد توجه واقع شد تبدیل گردید.

مرادی افزود: در آستانه سالگرد وفات استاد هوشنگ کلامی از هنرمندان و معلمین برجسته استان قرار داریم که برنامه ریزی کرده ایم، دومین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت استان را به نام و یاد این استاد فقید در اواخر سالجاری در گالری سوره سنندج ودیگر شهرهای استان برگزار کنیم.

وی اخلاق هنری واخلاق مداری را فراتر از تکنیک فن دانست و تصریح کرد: در بخش هنر فن، تکنیک و تمامی جنبه های تخصصی در کنار اهمیت بسزایی که دارد تنها ۱ درصد از اصل هنرمند بودن را به خود اختصاص می دهد و ۹۹ درصد باقیمانده را اخلاق مداری شامل می شود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان از برجسته سازی و معرفی اساتید برجسته هنری به نسل جدید به عنوان یک وظیفه مهم دستگاه های فرهنگی وهنری نام برد و ادامه داد: در قالب پروژه های تاریخ شفاهی موضوع ثبت، ضبط و انتشار خاطرات و زندگینامه هنرمندان را در دستور کار قرار داده ایم که امیدواریم بتوانیم با این کا این رسالت مهم را به صورت جدی تر به انجام رسانیم.

درادامه احمد خلیلی فرد از اساتید برجسته نقاشی استان و استاد دانشگاه سوره از شاگردان استاد آبسواران از طریق تماسی تلفنی گفت: استاد آبسواران اُسوه اخلاق و مشوق اصلی من در پرداختن به هنر نقاشی بوده است.

وی بااشاره به شاگردی این استاد در ۴۵ سال پیش افزود: همواره گفته ام تا امروز آنچه را به هنرجویان و دانشجویانم در مقاطع مختلف آموزش داده ام برگرفته از کلاس درسی است که در محضر استاد آبسواران بوده ام.

خلیلی فرد استاد آبسواران را نامی درخشان در زندگی خود عنوان کرد و تصریح کرد: در زمانی که فراگیری هن در استان بدلیل نبود امکانات و اساتید بسیار سخت بود استاد آبسواران با گشاده رویی ضمن آموزش هنر، درس اخلاق وزندگی را به شاگردان خود فرا می داد و بسیاری از هنرمندان امروزکردستان مرهون لطف و محبت های این استاد فرزانه هستند.

این استاد دانشگاه با قدردانی از حوزه هنری استان کردستان در موضوع نکوداشت اساتید هنری اظهارامیدواری کرد: در اولین فرصت این امکان فراهم گردد تا به صورت حضوری قدردان زحمات و تلاش های این معلم و استاد دلسوزم باشم.

سپس اساتید مهدی حجت السادات خواننده، نقاش و خوشنویس پیشکسوت استان و دکتر فردین صادق ایوبی با صدای دلنشین خود قطعاتی را تقدیم استاد آبسواران کردند.

استاد حسین آبسواران نیز در ادامه با قدردانی از توجه حوزه هنری گفت:تمامی انسان ها علی الخصوص هنرمندان هرچه به مراتب بالاتر فعالیت هنری و زندگی می رسند به این نتیجه می رسند که همه ما تنها وسیله ای بوده ایم برای ترویج اخلاق و تنها چیزی که بر جا می ماند نام نیک و اخلاق نیکو است.

وی با ذکر خاطراتی از دوران زندگی خود گفت: شهریور ماه سال ۱۳۲۲ در خرم آباد به دنیا آمدم و از ۴سالگی بدلیل مهاجرت خانواده به کردستان در این استان زندگی کرده ام و خود را با افتخار یک کردستانی می دانم.

این معلم هنر استان گفت: سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۴۵ در یکی از روستاهای شهرستان سقز به عنوان معلم به استخدام آموزش و پرورش در آمدم و پس از آن چند سالی را در سقز آموزش داده ام و سپس به سنندج منتقل شدم که این انتقالی زمینه عشقی گردید که تا امروز هم مفتخر به آن هستم.

وی با اشاره به همسرشان ادامه داد: آنچه شده ام و آنچه دارم حاصل همسفری همسری است که صبورانه من را همراهی کرده اند و زمینه این آرامش و بودن من شده است.

آبسواران تأکید کرد: بنده درمقابل کار اساتید بزرگی چون زنده یاد کلامی و اساتید حاضر در این جمع تنها قطره ای بوده ام و بیشتر سعی کرده ام فرا بگیرم و هنور هم به دنبال فراگیری هستم.

وی عشق به کار را مهمترین اصل کار هنرمندا دانست و افزود: عشق در کنار معنی ظاهری خود دارای مراتب والاتری است که باید در وجود هنرمندان ریشه زده و در آثار هنری متبلور شود و خود را نمایان سازد تا درنهایت به والاترین مرتبه از عشق که اخلاق است برسد.

در ادامه این دیدار اساتید با حضور در اتاق کار استاد آبسواران از تابلوها و آثار این استاد بازدید و در پایان این دیدار سه ساعته با اهدای لوح و هدیه از طرف حوزه هنری از سال ها و تلاش این استاد تجلیل به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha