تنوع غذایی، مهم‌ترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

مدیرکل دفتر بهبود وضعیت تغذیه جامعه وزارت بهداشت در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما راهکارهایی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، زهرا عبداللهی در «سلام تهران» با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی به وضعیت بهداشت در کشور، گفت: ما که در بخش بهداشت کار کرده و در خدمت مردم هستیم. ایام دهه فجر یا رونمایی از دستاوردهای بخش سلامت همه خاطره است. پس از انقلاب اسلامی شبکه‌های بهداشتی و درمانی ایجاد شده است که در روستاها و نقاط دور افتاده مردم به مراکز درمانی مراجعه کرده و خدماتی را دریافت می‌کنند که پیش از انقلاب وجود نداشت. نظام مراقبت‌های بهداشتی که امروزه در ایران فعالیت می‌کند حتی در دیگر کشورها، نظامی نمونه است.

وی با اشاره به در دسترس‌ترین راه برای مقاوم‌سازی بدن در برابر سویه جدید کرونا، اظهار داشت: در شرایط بحرانی فعلی حتما استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و غیره بسیار اهمیت دارد. تغذیه، نقش بسیار مهمی دارد تا بدن بتواند در مقابل ویروس مقاومت کند. سیستم ایمنی بدن ما به مواد مغذی احتیاج دارد مانند ویتامین‌ها، املاح معدنی، پروتئین‌ها و غیره. اگر تغذیه ما مناسب باشد به نحوی که سیستم ایمنی بدن بتواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، طبیعتا مقاومت بیشتری در برابر ویروس خواهد داشت. حتی اگر مبتلا شویم با تغذیه درست و مناسب، شدت بیماری کمتر شده، دوره بیماری کوتاه‌تر می‌شود و هنگام واکسن نیز اگر به تغذیه خود توجه کنیم، سیستم ایمنی بدن به واکسن، پاسخ مناسب‌تری می‌دهد.

عبداللهی پیرامون تاثیر تغذیه بر مقاوم‌سازی بدن، عنوان کرد: تغذیه برای پیشگیری از بیماری‌ها نقش بسیار موثری دارد و در حال حاضر برای تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بهتر در برابر کرونا توجه به آن بسیار حائز اهمیت است. این طور نیست که بتوانیم تصور کنیم یک ماده خوراکی می‌تواند نقش پیشگیری‌کننده از کرونا داشته باشد؛ به همین دلیل است که همیشه کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند تنوع باید رعایت شود یعنی باید همه آنچه که بدن لازم دارد مصرف شود. باید در حد متعادل از مواد خوراکی در گروه‌های غذایی مختلف استفاده کرد. افراط در مصرف مواد غذایی نتیجه عکس می‌دهد و تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن را در پی خواهد داشت.

وی با بیان مصادیقی برای تنوع غذایی، گفت: به صورت مصداقی مثلاً می‌توان گفت ویتامین c و ویتامین   Aبرای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار لازم هستند. همه سبزی‌ها و میوهای تازه این 2 ویتامین را تامین می‌کنند. ویتامین در تمامی میوه‌ها و سبزی‌هایی که رنگ سبز تیره، زرد، نارنجی یا قرمز دارند موجود است. نمی‌توانیم بگوییم یک سبزی خاص، ویتامین‌هایی دارد بلکه باید بگوییم خانواده سبزی‌ها.

مدیرکل دفتر بهبود وضعیت تغذیه جامعه وزارت بهداشت با ارائه توصیه‌هایی در مصرف سبزی و صیفی‌جات، اظهار داشت: اگر هر روز مطابق توصیه ها همراه با 3 وعده اصلی غذایی، سبزی، سالاد و صیفی‌جات استفاده شود کفایت می‌کند یا اینکه حداقل 2 میوه که هر میوه‌ای را شامل می‌شود باید در روز مصرف گردد. تغذیه مناسب منظور تغذیه گران نیست؛ اینطور نیست که فکر کنیم که اگر ماده غذایی گرانتر را تهیه کنیم بیشتر خاصیت دارد. تنوع به این معنا است که روی یک سبزی خاص تکیه کنیم یعنی افراط و تفریط نداشته باشیم و در نهایت با رعایت این نکات، سیستم ایمنی بدن می‌تواند عملکرد طبیعی خود را در برابر همه بیماری ها و مخصوصاً در حال حاضر کرونا داشته باشد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha