با خود مراقبتی می توان از 40 درصد سرطانها پیشگیری کرد

سرطان در کشورهای توسعه یافته دومین علت مرگ ومیر افراد، بعد از بیماریهای قلبی و عروقی بوده و در ایران هم به همین شکل می باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه بهداشت پیشگیری از مرگ های زودرس و کاهش از کارافتادگی ها و ارتقاء کیفیت زندگی جامعه می باشد، گفت: با اصلاح شیوه زندگی و خود مراقبتی 40 درصد سرطانها قابل پیشگیری است.  

دکتر سعید فردین فر اظهار کرد: با برنامه های آموزشی که در حوزه بهداشت اجرایی شده است تلاش براین است که مردم به درجه ای از خود مراقبتی برسند که بتوانند در مقابل ابتلاء به بیماریها از خود محافظت کنند.

دکتر فردین فر خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی راهکارهایی را جهت پیشگیری از سرطان ارائه نموده که در صورت رعایت این موارد توسط افراد می توان علی رغم وجود عوامل ژنتیکی تا حدودی از ابتلا به سرطان پیشگیری نمود.

وی عدم استعمال دخانیات، فعالیت بدنی منظم، کنترل و متعادل نگاه داشتن وزن بدن، تغذیه مناسب با تاکید بر مصرف کافی میوه و سبزیجات، محافظت در برابر عفونتها، محافظت از پوست در برابر پرتوهای خورشید و آسیب رسان، داشتن سلامت روانی، زندگی اجتماعی سالم و شرکت در برنامه های غربالگری و تشخیص زود هنگام را از راهکارهای ده گانه سازمان بهداشت جهانی در راستای پیشگیری از سرطان برشمرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سرطانهای معده، پوست،کولورکتال، پروستات، نای، مثانه، مری را در مردان و سرطانهای پستان، پوست، کولورکتال، نای، مثانه، مری در زنان را از سرطانهای شایع در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ذکر نمود و گفت: در حال حاضر بر اساس برنامه ایراپن سه سرطان پستان ، روده بزرگ و دهانه رحم در دانشگاه مشهد مورد غربالگری و تشخیص زودهنگام قرار می گیرد.

دکتر فردین فر خاطر نشان کرد: بر همین اساس در مورد سرطان پستان تمام زنان 30 تا 59 ساله بصورت سالانه توسط ماماهای مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت مورد معاینه پستان قرار گرفته و در صورت داشتن مشکل به سطح دو که متخصص جراح عمومی می باشد، ارجاع می شوند.

وی افزود: در مورد سرطان سرویکس یا دهانه رحم نیز زنان 30تا 59 ساله مورد تشخیص زودهنگام و غربالگری قرار می گیرند و در صورت داشتن مشکل به سطح دو (متخصص زنان) ارجاع می شوند. همچنین در مورد سرطان کولورکتال (روده بزرگ) جهت افراد 50تا 70 ساله تست فیت (خون مخفی در مدفوع) انجام می شود و در صورت مثبت بودن تست فیت و یا سابقه فردی یا خانوادگی مثبت به سطح دو ارجاع  می شوند.

دکتر فردین فر پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی سالم، پیشگیری از سرطان با محیط سالم، سرطان و اهمیت تشخیص زود هنگام آن، سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده، سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی، سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن، سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه و مدیریت سرطان در کودکان و جوانان  را از عناوین روزشمار این پویش عنوان نمود.

شایان ذکر است پویش ملی مبارزه با سرطان از نهم لغایت پانزدهم بهمن ماه با شعار " فاصله ها را کم کنیم:  فاصله تشخیص تا شروع درمان – فاصله بی خبری از عوامل خطر تا دانستن آنها – فاصله شهرهای توسعه یافته و کمتر برخوردار – فاصله گروههای سنی به خدمات تشخیصی و درمانی" همزمان در کل کشور و با هدف افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن، جلب مشارکت سیاستگذاران و مجریان سلامت درون و برون بخشی و سازمانهای مردم نهاد در کنترل عوامل خطر سرطان در کل کشور در حال اجرا می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha