۶۸ تن زباله تفکیک شده حاصل ۷ هزار تماس دریافتی از شهروندان

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری گفت: بیش از 7 هزار درخواست در سامانه  ثبت شده و تفکیک زباله از مبدا همچنان نیازمند فرهنگسازی در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، عباس غفوری رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری با بیان اینکه اقدامات شایسته‌ای در بحث جمع آوری زباله‌ها، ساماندهی خاک و نخاله ها و شستشوی جداول سطح شهر بویژه درحاشیه خیابان‌های اصلی در آستانه ایام نوروز صورت گرفته، گفت: فعالیت‌های سازمان در آستانه نوروز 1401 در زمینه های جمع آوری زباله های شهری، ساماندهی خاک و نخاله های شهر و ورودی و خروجی شهر و همچنین شستشوی جداول در حال اجراست و پرسنل سازمان برای داشتن شهری زیبا در آستانه بهار تلاش می کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش بر ضرورت فرهنگ سازی در جامعه وتفکیک از مبدا زباله توسط شهروندان تاکید کرد و بیان داشت: این فرهنگ سازی بایست نهادینه گردد تا منجر به کاهش حجم زباله‌های تر و و افزایش مواد اولیه بازیافتی و در نهایت حفظ محیط زیست شود.


رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری با بیان اینکه، نباید مواد پلاستیکی و نایلکس به اینصورت براحتی در طبیعت مخصوصا در ایام تعطیلات نوروزی رها گردد، افزود: اگر مواد پلاستیکی یکبار مصرف در خانوار حذف شود بیشتر مسیر را در حفظ محیط زیست طی خواهیم کرد.

غفوری با تاکید بر اینکه مدیریت زباله در اولویت سازمان قرار داد، افزود: برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا از چند طریق (اپلیکیشن ساری من، وانت تلفنی، جمع آوری مخازن آپارتمان ها و جمع آوری کاغذ از ادارات) از سوی سازمان اقدام می‌شود.

وی افزود: به واسطه فرهنگ سازی صورت گرفته، تاکنون ۲۸۰۶ درخواست از طریق اپلیکیشن ساری من ثبت شد و شهروندان ساری با ثبت درخواست های خود برای تفکیک زباله از مبدا، حدود 24 تن زباله تفکیک شده به سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری تحویل داده اند.


رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری همچنین از افزایش درخواست های تلفنی شهروندان گفت و افزود: جدا از بحث اپلیکیشن ساری من، آن‌دسته از شهروندانی که از طریق وانت تلفنی با تماس با سازمان ارتباط گرفته اند، با تعداد تماس ۴ هزار تماس صورت گرفته از سوی شهروندان، حدود 45 تن زباله تفکیک شده به سازمان تحویل داده اند که نشان از مشارکت و همکاری شهروندان فهیم ساروی در جهت ترویج این فرهنگ در سطح شهر ساری بوده است.

غفوری با بیان اینکه، یکی از اهداف آموزش و فرهنگسازی سازمان مدیریت پسماند در جهت کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله خشک از تر، ساختمان های بزرگ اداری، تجاری و آپارتمان ها است، افزود: بیش از 70 آپارتمان با تحویل مخازن مخصوص زباله خشک با سازمان همکاری دارند و در بیش از 200 اداره سطل های کارتن پلاست مخصوص جمع آوری و تفکیک کاغذهای باطله تعبیه شده است تا از این طریق و به واسطه آموزشهای صورت گرفته، فرهنگ تفکیک زباله از مبدا ترویج پیدا کند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 10 تن از کاغذهای باطله در ادارات به واسطه فرهنگ سازی از طریق سطل های مخصوص کارتن پلاست، جمع آوری شده و با بازیافت، به چرخه برگشته است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری به مشکل حضور زباله‌گردها در کوچه‌ها و معابر شهراشاره و بیان کرد: در صورتی که تفکیک از مبدأ به‌درستی انجام شود، زباله‌گردی و مشکلات زیست‌محیطی پیرامون آن دیگر وجود نخواهد داشت.

غفوری در خصوص پاره‌شدن کیسه‌های زباله و آلودگی محل زندگی شهروندان گفت: شهروندان گرامی باید زباله‌های خود را در کیسه‌های مقاوم و در ساعت مقر، بیرون از منزل بگذارند تا نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شود.

وی  در پایان با اشاره به نقش موثر رسانه ها در راستای انجام کار فرهنگی و فرهنگ سازی در زمینه تفکیک زباله از مبدا، خاطرنشان کرد: رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید علاوه بر اطلاع رسانی در این حوزه، برای تبدیل موضوع تفکیک زباله به یک فرهنگ غالب در جامعه تلاش کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha