کد خبر: 177417
۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۵۱
شادی در گرو عدل و داد محقق می گردد

عضو کمیته روانپزشکی اجتماعی انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت : شادی با توجه به هویت دینی و میهنی مردم ما جزئی از هویت مردم باید باشد و  در این میان عدل و داد  از عوامل موثر بر میزان شادی و نشاط در افراد جامعه است.

دکتر حسن فلاح پور  به مناسبت  روز جهانی شادی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا ) از زنجان، با بیان اینکه یکی از نکات مهم برای زندگی بهتر  و ارتباط با دیگران، نداشتن  حسرت گذشته و نگرانی آینده است اظهار کرد:حسرت  خوردن اتفاقات گذشته و  نگرانی هایی بی مورد از آینده به غم و اندوهی منجر می شود و زیستن در حال و اکنون، بهترین پیشنهاد است.

وی با اشاره به اینکه  شادی از جنس احساس و هیجان بوده و  روان ما انسانها مجموعه ای از  افکار احساسات و رفتارهاست افزود: یکی از مهمترین هیجانات و احساسات که می تواند در انسان وجود داشته باشد و موتور محرک برای اقدامات مثبت باشد وجود احساس شادی است.

این روانپزشک و متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه  شادی، احساس و هیجان خوشایندی است که در مواجهه با رویدادهای رضایت‌بخش زندگی به وجود   می آید، اضافه کرد:شادی می تواند در  مقابل ذهنیت های منفی مثل ناکامی ناامیدی، و خشم را کاهش دهد و شوق فعالیت‌های اجتماعی را برانگیزد و روابط انسانی را تحکیم بخشیده و  و امید را احیا کند.

  فلاح پور با اشاره به اینکه برای اینکه روان سالم تر و رفتارهای بهتر، شادی می تواند  بسیار کمک کننده باشد ادامه داد: عوامل مختلف زیستی، روانی و اجتماعی در ایجاد هیجانات مختلف می‌تواند موثر باشد.


وی با اشاره به  وضعیت رتبه شادکامی مردم ایران در بین ۱۵۷ کشور جهان افزود:با بررسی‌هایی که در بین  این تعداد کشور انجام شده ایران با توجه به  ارزیابی عوامل مختلف موثر  شامل عواطف مثبت و منفی، تولید ناخالص ملی ،حمایت های اجتماعی، امیدبه زندگی سالم در بدو تولد، آزادی انتخاب ،بخشش و کمک به دیگران ونیز  ادراک فساد، در رتبه ۱۱۸  قرار دارد.

عضو کمیته روانپزشکی اجتماعی انجمن علمی روانپزشکان ایران ادامه داد: با توجه به سابقه، هویت دینی و میهنی مردم ایران به نظر می‌رسد که این رتبه  چندان مناسب  نیست.

فلاح پور با اشاره به اینکه در آیات متعدد قرآن کریم در وصف مومنان آمده است که ایشان   ترس و اندوهی ندارند، اظهار داشت: شادی از خصوصیات افراد مومن در قرآن کریم شمرده شده است، در این ارتباط حضرت علی در حدیثی می‌فرمایند که هرکس دل مومن را شاد کند خداوند در قیامت قلب  او  را شاد می‌کند.
 

وی افزود:به عنوان یک روانپزشک  معتقدم  بجای اقداماتی برای کاهش افسردگی ها می توان به این سمت حرکت کرد که  اقدامات مثبت و شادی آفرین را در زندگی فردی در خانواده‌ها و در اجتماع  افزایش داد و این اقدامات مثبت مسلما در ارتقاء سلامت روان جامعه موثر خواهد بود.

این روانپزشک بیان کرد:  هر چقدر اقداماتی در راستای افزایش  شادی در جامعه و در بین افراد و  خانواده ها  انجام گیرد، این مهم می تواند  به سلامت روان بهتر و مناسب تری در جامعه منجر گردد.

فلاح پور با اشاره به شعار جهانی سلامت روان در  سال ۲۰۲۱"سلامت روان در جهان نابرابر" اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، و افزایش  نابرابری ها سلامت روان بسیاری از افراد در جوامع مختلف آسیب دیدند و افرادی که به لحاظ اقتصادی وضعیت نامناسب تری داشتند، آسیب های بیشتری دیدند.

وی با بیان اینکه  پرداختن به موضوع  عدل و داد در کنار شادکامی می تواند اهمیت ویژه ای داشته باشند، افزود : این عدل و داد  می تواند به  افراد جامعه برای داشتن  سلامت روان، زیست بهتر، شادی و نشاط بیشتری در زندگی فردی و اجتماعی کمک کند.

فلاح پور با توجه به بررسی های انجام گرفته  ایران باستان در خصوص شادی نیز افزود:  شادی با توجه به هویت دینی و میهنی مردم ما جزئی از هویت مردم باید باشد و  در این میان عدل و داد  از عوامل موثر بر میزان شادی و نشاط در افراد جامعه است.

این روانپزشک و جامعه شناس با بیان اینکه  در شاهنامه حکیم فردوسی گرایش به داد و شادی همزمان بسیار آمده است،   گفت:  بر این اساس فردوسی داد را مایه شادی در افراد جامعه می داند که آسیب را می زداید و مایه بیداری روشنایی روان و شادمانی مردم است .                                                                                                                              "به هر کار فرمان مکن جز به داد
                     که از داد باشد روان تو شاد "                                              

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha