کد خبر: 178286
۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۵۸
از مصرف جگر نیم پخته خودداری کنید

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان به هم استانی ها توصیه کرد: به سبب احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو از مصرف جگر نیم پخته خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ آمنه زینلی گفت: تب کریمه کنگو در دام به جز تب علائم بالینی مشخص ندارد و نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه ها، پرهیز از کشتار غیر مجاز، سم پاشی دام‌ ها و اماکن دامی یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو و اولویت‌ های شبکه دامپزشکی است.

به گفته وی شهروندان باید به نکاتی از جمله سم پاشی اماکن دامی، رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه بیشتر توجه کنند و از مصرف جگر به صورت نیم پخته جدا خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: اقداماتی در این خصوص توسط کارشناسان دامپزشکی کرمان در حال انجام است، که می‌توان به نظارت بر فعالیت کشتارگاه‌ ها ، سم پاشی دام‌ ها و اماکن نگهداری دام‌ ها علیه کنه‌ های دامی و مبارزه و برخورد با کشتار غیر مجاز و نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد به مدت ۲۴ ساعت اشاره کرد.

زینلی تصریح کرد: کلیه دام‌ ها قبل از جابجایی و تردد بایستی سم پاشی شوند و همچنین بایستی گواهی بهداشتی قرنطینه‌ ای از شبکه دامپزشکی دریافت کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی عمده‌ ترین راه‌ های انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان را، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن با دست بدون پوشش، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌ های بافتی بیمار آلوده عنوان کرد.

زینلی با اشاره به لزوم رعایت نکات بهداشتی در نگهداری و تماس با دام ها، خاطر نشان کرد: شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند، زیرا لاشه دام‌ ها در کشتارگاه‌ ها به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری می‌ شود و بعد از این مدت مصرف گوشت قرمز مشکلی برای انسان ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha