6 پلت فرم دیجیتال برای رونق دادن به کشاورزی دیجیتال طراحی و حمایت شد

صنعت کشاورزی رسالتی ویژه برای تامین سلامتی جامعه دارد. به همین دلیل ارتقای تجهیزات و فراهم کردن شرایط توسعه این حوزه؛ یک ضرورت انکارناپذیر است.

همین ضرورت، سال ها است کشورها را ناگزیر به توسعه فناوری‌های کاربردی در حوزه  کشاورزی کرده است. ایران هم به عنوان یکی از قطب های کشاورزی سنتی در دنیا نیازمند استفاده از فناوری‌های مدرن و نوظهور برای توسعه  کشاورزی دیجیتال است. هر چند که هنوز تعداد شرکت های دانش‌بنیان ورود کرده به صنعت کشاورزی بسیار ناچیز است اما طراحی 6 پلت فرم دیجیتال برای گسترش کشاورزی مدرن از جمله اقدامات در این حوزه است.

پلت فرم‌هایی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده‌اند تا کشاورزان با کمک آنها به استفاده از تجهیزات مدرن و حرکت به سمت کشاورزی دیجیتال ترغیب شوند. محصولاتی چون «امداد کشاورز (سامانه مشاوره و ارتباط بین کشاورزان و کارشناسان خبره)»، «زیست راندمان»، «میدان بار (ارائه خدمات به حجره داران و میوه فروشان)»، «یکتابان (شبکه تخصصی کسب و کارهای کشاورزی)»، «ماه چین (پلتفرم ارائه خدمات آنلاین کشت و صادرات زعفران)» و «پلتفرم آنلاین مشاوره پرورش دام و طیور».

فناوری‌های نوین می‌توانند در بخش‌های مختلف اقتصادی تحولاتی ایجاد کنند. یکی از صنایعی که با کمک فناوری های مدرن، کیفیت و کمیت محصولات و تولیدات خود را افزایش داده صنعت کشاورزی است. مسیر ناگزیری که همه کشورها باید از آن گذر کنند و برای تامین غذای مردمشان آنها را به کار گیرند.

دانش‌بنیان‌ها بهترین و مطمین‌ترین راه برای توسعه صنایع مختلف در کشور هستند و توانمندی آنها طی سال های اخیر به همه اثبات شده است. اما تعداد این شرکت ها در صنعت کشاورزی هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و باید مسیر ورود آنها به این حوزه بیش از پیش فراهم شود. این کار هم به همکاری همه نهادها و دستگاه‌های مرتبط با این حوزه نیازمند است. استفاده از توان شرکت های دانش‌بنیان نیز نقطه عطف این تلاش ها است.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha