تجهیزات سازمان امدادونجات بومی‌سازی می‌شود

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر از نهایی شدن برنامه یک ساله این سازمان برای بازسازی و نوسازی ناوگان امدادی با بهره‌مندی از توان و دانش فنی داخلی و منطبق بر موضوع "دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مهدی ولی‌پور در تشریح اقدامات لازم برای حضور به موقع و امدادرسانی در صحنه حوادث و سوانح گفت: بهترین اقدام پیش از هرگونه ارائه خدمت، برنامه‌ریزی و تأمین منابع (مالی، انسانی و تجهیزات) به همراه آموزش های مستمر تخصصی و تأمین الزامات نرم افزاری و سخت افزاری برای انجام مأموریت هاست.

ولی‌پور افزود: شرایط فعالیت امدادگران و ارائه خدمات امدادی با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی همکار و پشتیبان در کنار مردم و همچنین همکاری رسانه های عمومی، تسهیل می‌شود که این مهم باید در یک برنامه منسجم کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تدوین شوند تا در نهایت به ارائه بهینه خدمات مورد انتظار منجر شود.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در ارائه خدمات امدادی با کیفیت و کمیت بالاتر نیز گفت: وجود امکانات و تجهیزات تخصصی و انفرادی، ناوگان امدادی زمینی، هوایی و دریایی مناسب و به‌روز، امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته با استفاده از فناوری های نوین، قطعا بر افزایش سرعت و کیفیت خدمات ارائه شده از سوی امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر موثر است.

رئیس سازمان امدادونجات به لزوم تقویت حوزه های فعالیتی این سازمان در انجام تکالیف و امدادرسانی سریع در حوادث و سوانح اشاره کرد و افزود: طبیعتا همه حوزه های عملکردی و ماموریتی سازمان در بخش های گوناگون برنامه ریزی، آموزش های تخصصی، لجستیک عملیات اعم از پیش بینی ذخایر متناسب انبارهای امدادی، تامین ابنیه انبارها و تجهیزات مکانیزه مرتبط بر مبنای پوشش ۱۰ درصدی خانوارهای ساکن در کشور تقویت شوند.

ولی‌پور تاکید کرد: ناوگان سبک، نیمه سنگین و سنگین امدادی زمینی، ناوگان امداد هوایی، تجهیزات تخصصی امداد، نجات، اسکان و تغذیه اضطراری به همراه سامانه های نرم افزاری مورد نیاز که امروزه یکی از ابزارهای اصلی مدیریت بحرانها و پاسخ سریع، به موقع و مناسب در حوادث و سوانح به حساب می‌آیند هم نیازمند بررسی و برنامه ریزی برای تقویت هستند.

وی افزود: در کنار افزایش کمی و کیفی سرمایه انسانی متخصص و ماهر (کادر و داوطلب) و به‌روزرسانی رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان امدادونجات به عنوان متولی اجرای سیاست‌ها و تکالیف جمعیت در پاسخ به حوادث و سوانح، قوانین بالادستی هم برای بازنگری و پیگیری در برنامه های سال جاری و همچنین برنامه میان مدت جمعیت باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر به طرح موضوعات قابل بررسی در سازمان امدادونجات در سال تولید, دانش بنیان و اشتغال آفرین پرداخت و افزود: بسیاری از تجهیزات، امکانات و حتی ناوگان زمینی و هوایی مورد استفاده در ارائه خدمات امدادونجات، تولید خارج از کشور بوده و بسیاری از آنها تولید یا مشابه داخلی ندارند و یا از کیفیت و کارایی لازم برای انجام اقدامات مورد انتظار برخوردار نیستند و اغلب با صرف هزینه های بالا و سختی های فراوان از خارج از کشور تهیه می شوند.

وی تاکید کرد: نوسازی و تقویت ناوگان امدادی هلال‌احمر در سال های اخیر به علت کمبودهای اعتباری و سایر دلایل محقق نشده است. این معضل در کنار وقوع و افزایش حوادث و سوانح نوپدید؛ لزوم بهره مندی از فناوری های نوین و دانش بنیان داخلی و پیش بینی تمهیدات جدید همچون پهبادهای جست‌وجو برای پوشش مناسب حوادث را بیش از پیش نمایان کرده است. به همین دلیل برنامه‌ریزی لازم و پیگیری این موارد در دستور کار سازمان امدادونجات و جمعیت هلال احمر قرار گرفته است.

ولی پور به موضوعات مطرح شده در «هیأت اندیشه ورز امدادونجات» هم اشاره کرد و گفت: هم‌زمان با تشکیل این هیأت که با ابتکار رئیس جمعیت هلال احمر و حضور جمعی از اساتید و مدیران پیشکسوت و فعلی جمعیت آغاز به کار کرد، موضوعات دانش بنیان نیز در این هیأت مطرح شد.

وی افزود: بهره مندی از فناوری و تولیدات دانش بنیان، یکی از موضوعات و سرفصل های اصلی تدوین نقشه راه برای رسیدن به یک جمعیت ملی آماده و پاسخگو است. بنابراین برای پوشش حوادث و سوانح نوپدید در کنار اجرای ساز و کارهای جاری در همه بخش های اجرایی و عملیاتی جمعیت، باید در تمام مراحل مدیریت حوادث و سوانح از مرحله پیشگیری تا بازتوانی و بازسازی در حیطه تکالیف و وظایف هلال‌احمر بحث استفاده از علوم نوین و تجهیزات و امکانات دانش پایه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان امدادونجات در پایان با تاکید بر اینکه هیأت اندیشه‌ورز امدادونجات، نگاه ویژه‌ای به بهره‌مندی از توان و دانش فنی داخلی مبتنی بر فناوری های نوین و به روز دارد، اظهار کرد: همه زیرمجموعه‌های جمعیت هلال احمر از جمله سازمان امدادونجات باید در قالب برنامه یک ساله (۱۴۰۱) و برنامه های میان مدت، بهره مندی از توان و دانش فنی داخلی مبتنی بر فناوری های نوین و به روز را در دستور کار قرار دهند، در این راستا هم این اقدام توسط سازمان امدادونجات مدون و نهایی شده که در آینده‌ای نزدیک به مرحله اجرا در خواهد آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha