آینده زیست‌بوم دانش‌بنیان را قانون جهش تولید دانش‌بنیان ترسیم می‌کند

نشست روسای بنیادهای نخبگان استانی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،در این نشست که با حضور روسای بنیادهای نخبگان استانی همراه بود، برنامه های آینده بنیاد ملی نخبگان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین ارائه استراتژی‌ها و سیاست‌های بنیاد ملی نخبگان در برنامه‌ریزی سال 1401 ودر حوزه های مختلف از دیگر برنامه های  این نشست بود.

تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان پس از 3 سال تلاش مداوم

سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان با اعلام اینکه طرح‌های زیادی برای تحول در کشور وجود دارد، گفت: همین که شما روسای بنیادهای نخبگان استان‌ها بتوانید در استان‌های خودتان، فرهنگ دانش‌بنیانی ایجاد کنید، خود اتفاق بزرگی است. قانون جهش تولید دانش بنیان پس از 3 سال تلاش مداوم با حمایت وتصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی  به بار نشست که این قانون، جهت‌گیری 20 سال آینده کشور در حوزه دانش‌بنیان است.

ستاری با بیان اینکه در قانون قبلی که سال 87 مصوب شده بود، نامی از معاونت علمی و فناوری آورده نشده بود اما ما امروز توانسته‌ایم معاونت علمی را در حوزه‌های مختلفی تثبیت کنیم، افزود: بحث جدی در این زمینه، فرهنگ است؛ مقوله‌ای که بنیاد می‌تواند در بسیاری از بخش‌های آن ورود جدی داشته باشد. توسعه، چیزی جز فرهنگ نیست. توسعه، ساخت کارخانه نیست بلکه این فرهنگ است که توسعه می‌آورد و کارخانه و صنعت، پائین‌دست فرهنگ هستند.

ضرورت ترویج فرهنگ نخبگانی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه توقع من از روسای استانی بنیاد ملی نخبگان این است که فرهنگ نخبگانی را در استان‌ها جا بیندازند، افزود: این کار، بسیار سخت است. پول و امکانات در بخش خصوصی وجود دارد که باید با آنها کار کرد. شما روسای استانی به هر میزان که بتوانید فرهنگ عمومی جامعه استان خود را به سمت همکاری، تعامل و مشارکت با بخش خصوصی  و شرکت‌ها بیاورید، برنده هستید و می‌توانید پیشرفت چشم‌گیری داشته باشید.

محصول، حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

ستاری با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنیم تا فرهنگ نخبگانی وارد چنین فضایی شود، گفت: باید برای پیشبرد این فرهنگ، از همه امکانات اشخاص و نهادهای استان خود نظیر ائمه جمعه، روسای دانشگاه‌ها، مسئولین دولتی و . . . استفاده کنید، صنایع بزرگ داخل استان را در طرح‌های دانش بنیانی  ورود دهید چرا که در این مسیر، با پول صرفا دولت نمی‌توان به جایی رسید. باید به یاد داشته باشیم که محصول، حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. هر چقدر سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی را در حوزه نخبگانی بیاوریم، آن موقع برنده هستیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان به طرح شهیداحمدی‌روشن اشاره کرد و از آن به عنوان مهم‌ترین طرح این بنیاد نام برد و گفت: طرح شهیداحمدی‌روشن، راهی است برای ارتباط بنیاد با بیرون از آن. در پرتو این ارتباط‌ها است که همکاری‌ها و مشارکت‌های بزرگ رخ می‌دهد و اتفاق‌های خوبی حاصل می‌شود. ما در پناه همین طرح‌ها است که یک نسل جدید از کارآفرین و مدیر را در جامعه بالا آورده‌ایم. قطعا با اراده و پشتکار ، اتفاق‌های جدیدی رخ می‌دهد که مهم‌ترین نمود و مشخصه آن، فرهنگ جدیدی است که در این حوزه در حال توسعه یافتن است.

نقش صنایع فرهنگی وخلاق در قانون جهش تولید دانش بنیان

معاون علمی وفناوری ریس جمهوری با اشاره به ماده ۶ این قانون در خصوص شرکت های خلاق وصنایع خلاق وفرهنگی که در قانون جدید مصوب شده اشاره و به موضوع اشتغالزایی و ثروت افزایی از طریق شکل گیری خانه های خلاق و نواوری در حوزه علوم انسانی ، فرهنگ وهنر و صنایع خلاق تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha