میراث‌فرهنگی بهترین عامل برای همبستگی ملی و مقابله با دوقطبی‌سازی‌های دشمن است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز به مناسبت دومین روز از هفته میراث‌فرهنگی، از ۸۰ پروژه به ارزش بالغ بر ۸۳ میلیارد تومان رونمایی کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در مراسم افتتاح ۸۰ پروژه شاخص حوزه میراث‌فرهنگی که به صورت ویدئوکنفرانسی در ۱۶ استان کشور با حضور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی برگزار شد، با تشکر از تلاش‌های معاونت میراث‌فرهنگی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: «امروز روز دوم هفته میراث‌فرهنگی است که به نام مشارکت نام‌گذاری شده است. ما چاره‌ای نداریم که برای صیانت از میراث‌فرهنگی مردم را در همه ابعاد مشارکت دهیم. هم در حوزه میراث ملموس و هم در حوزه میراث ناملموس، در هر دو حوزه نیازمند مشارکت مردم هستیم.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اتفاقات خوب در حوزه میراث‌فرهنگی یادآور شد: «خوشبختانه هفته قبل در دولت اساسنامه صندوق احیا با رای هئیت وزیران تصویب نهایی شد. در اساسنامه صندوق احیا بخش‌های اصلی از منابع اصلی صندوق در یک ماده مستقل مورد موافقت قرار گرفت که بر اساس آن همه این منابع مالی به صورت صددرصد تخصیص یافته تلقی می‌شود. بر این اساس مجموع کمک‌های مردم مانند نذورات و هبه در داخل و خارج از کشور مورد موافقت قرار گرفت. در این باره از معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکر می‌کنم.»

مهندس ضرغامی در ادامه گفت: «آقای دارابی به‌عنوان معاون میراث‌فرهنگی در طول این چند ماه زحمت زیادی کشیده و اساسنامه‌ای را برای انجمن خیرین میراث‌فرهنگی تهیه کرده که اگر به درستی عملیاتی شود، اتفاق بسیار خوبی است. از این رو مدیران کل استانی از همین امروز باید خود را برای استفاده از ظرفیت مشارکت مردم آماده کنند.»

معرفی میراث‌فرهنگی پیش‌نیاز استفاده از مشارکت‌های مردمی

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «برای استفاده از مشارکت‌های مردمی اول باید خودمان را به خوبی معرفی کنیم. این را مدیران کل باید به صورت جدی مورد توجه قرار دهند. ماموریت‌های سه‌گانه این وزارتخانه ارتباط مستقیمی با زیبایی دارد.»

قدرت موزه‌ها و شرف المکین بالمکان

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: «وقتی درباره قدرت موزه‌ها صحبت می‌کنیم، باید حرف‌هایمان را تئوریزه کنیم. احساس می‌کنم در این حوزه‌ها ضعیف هستیم‌.»

او خطاب به مدیران کل میراث‌فرهنگی استان‌ها درباره این نظریه‌پردازی به یکی از عبرت‌های موزه‌ها اشاره کرد و گفت: «گفته‌اند "شرف المکان بالمکین"، اما الان که در این وزارتخانه هستم، متوجه شدم شرف‌ المکین بالمکان هم مهم است، چرا که از داخل برخی مکان‌ها، حرف‌ها بهتر درک می‌شود. به‌عنوان مثال شما وقتی می‌روید در باغ فین آنجا خاطرات زیادی دارد. خدا درجات امیرکبیر را متعالی کند که در اتاقی در آن باغ رگش را زدند، علتش این بود که برای مردم کار می‌کرد. این را بدانید حکومت‌ها و فرمانروایان اگر تقوا پیشه نکنند و به اصول دین پایبند نباشند، رفتارشان مشابه به هم است. حالا می‌خواهد این رفتارشان به نام اسلام، دین یا انقلاب اسلامی باشد.»

افتتاح پروژه‌های میراث‌فرهنگی حاصل تلاش همه افراد است

او همچنین به پروژه‌هایی که امروز در استان‌ها افتتاح شد، اشاره کرد و افزود: «در ۱۶ استان امروز ۸۰ پروژه شاخص با اعتبار ۸۳ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که همه در این باره زحمت کشیدند. به‌عنوان مثال داربست‌های مرمت گنبد مسجد جامع امام اصفهان بعد از ۱۰ سال برچیده می‌شود که اهمیت بسیار زیادی دارد و چنین پروژه‌هایی زحمات دیگران را نیز به دنبال داشته و مسئولان سابق نیز در آماده‌شدن این پروژه‌ها نقش داشتند.»

مهندس ضرغامی افزود: «دیروز با اوقاف تفاهم‌نامه امضا کردیم. بر اساس این تفاهم‌نامه سال بعد هر استانی که در تحقق این تفاهم‌نامه موفق عمل کرده باشد، مورد تشویق قرار خواهد گرفت. در کنار اوقاف همکاری خوبی را با سایر نهادها مثل بنیاد مستضعفان شروع کردیم که از جمله آن‌ها می‌توان به افتتاح موزه‌ها اشاره کرد.»

اتفاق‌های خوب در حوزه اعتبارات میراث‌فرهنگی

او اظهار کرد: «در قانون بودجه امسال موضوع هزینه‌کرد ۲درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها در امور فرهنگی تصویب شده است. همچنین هزینه‌کرد شرکت‌های حقوقی در زمینه تولید محتوای معرفی کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی لحاظ می‌شود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: «اتفاق خوب دیگر برای این وزارتخانه این است که امسال هزینه‌هایی که برای فعالیت‌های مربوط به تولید محتوا انجام می‌شود، می‌تواند به عنوان مالیات قابل قبول تلقی شود.»

مهندس ضرغامی از برگزاری جشنواره‌ها به‌عنوان یکی از راهکارهای معرفی میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس نام برد و خاطرنشان کرد: «جشنواره خوراک در مراغه را از نزدیک دیدم. به نظر من این جشنواره‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از بهترین راهکارها برای معرفی هر سه حوزه ماموریتی این وازتخانه می‌تواند برگزاری این جشنواره‌ها باشد که به معرفی میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس و هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌پردازد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha