کشت فراسرزمینی تا ۱۰۰ هزار هکتار در غنا قابلیت توسعه دارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشت فراسرزمینی توسط سرمایه‌گذران ایرانی در کشور غنا با توجه به ظرفیت‌های موجود و در صورت رفع موانع تا ۱۰۰ هزار هکتار قابل توسعه است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، سید جواد ساداتی‌نژاد در حاشیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دایمی همکاری‌های ایران و غنا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره امکان توسعه کشت فراسرزمینی، ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ۵ هزار هکتار در غنا کشت فراسرزمینی داریم.

وی افزود: برای توسعه کشت فراسرزمینی در این  کشور با محدودیت‌ها و موانعی روبرو هستیم و براساس مذاکراتی که در این اجلاس انجام دادیم قرار شد با همکاری طرف غنایی، این مشکلات برطرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بخشی از این موانع مربوط به مالکیت زمین‌هایی است که به کشت فراسرزمینی اختصاص داده شده است.

وی در مورد محصولات مورد نظر در کشت فراسرزمینی نیز گفت: در توسعه کشت فراسرزمینی بیشتر به دنبال تولید دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی هستیم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: یکی از درخواست‌های کشور غنا در بخش کشاورزی است و ما امیدواریم توسعه همکاری در بخش مکانیزاسیون و خدمات آن و همچنین در حوزه دانش‌بنیان را با این کشور داشته باشیم.

مشوق‌های مالیاتی غنا برای توسعه کشت فراسرزمینی

در حاشیه این اجلاس، وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه ارایه تسهیلات به سرمایه‌گذاران ایرانی برای کشت فراسرزمینی اظهار داشت: روابط غنا با ایران، یک رابطه راهبردی و جدی است و همانطور که وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد ۵ هزار هکتار زمین در غنا در اختیار ایرانی‌ها برای کشاورزی قرار گرفته و زیر کشت رفته است.

محمد ابراهیم اول افزود: ما قصد داریم این سطح کشت را افزایش دهیم و از آن حمایت می‌کنیم.

وی با بیان این که مقامات دولتی، تسهیلات را برای بخش خصوصی به منظور کشت و تولید فراهم می‌کنند، گفت: از این رو دولت غنا با ایران مذاکره کرده و از طریق همین اسناد که به امضا رسید، تسهیلات فراهم می‌شود تا بخش خصوصی در غنا سرمایه گذاری‌اش را انجام دهد و ما مشوق‌های مالیاتی در اختیارشان قرار می‌دهیم.

ابراهیم اول در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار وزارت جهاد کشاورزی در مورد مدت همکاری برای کشت فراسرزمینی اذعان داشت: رابطه ما با ایران یک رابطه راهبردی است و ایرانی‌ها تا جایی که بخواهند این رابطه در راستای منافع دو کشور گسترش پیدا می‌کند و ما حاضریم امکانات‌مان را در اختیارشان قرار دهیم.

وی ادامه داد: ایران و غنا برادر هستند و ما به این رابطه به صورت پایدار نگاه می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha