واکسن بی‌‎خطرترین و ارزانترین راه مبارزه با بیماری های واگیردار است

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در مورد پیشگیری از بیماری های عفونی به طور کلی دو راهکار مهم واکسیناسیون و اجتناب از رفتارهای پر خطر وجود دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر علی اکبر حیدری،  با اشاره به اینکه درحال حاضر اکثر واکسن ها در کشور ساخته می شود و میزان مرگ و عوارض بیماری هایی همچون سرخک، اوریون، سل و کزاز و امثال آن را به شدت کاهش داده است، خاطر نشان کرد: نمونه بارز کنترل عوارض و مرگ ناشی از کرونا در استفاده از واکسن بود.

وی ادامه داد: در مورد هر یک از بیماری های عفونی راهکار پیشگیری و درمانی به خصوصی وجود دارد به عنوان مثال در مورد ایدز و هپاتیت آنچه که مهم است اجتناب از تماس با خون در محیط های غیر بهداشتی است.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه اعتیاد تزریقی و خالکوبی، ختنه، حجامت و سوراخ کردن گوش و غیره به صورت غیر بهداشتی می تواند خطر ساز باشد، گفت: رفتارهای جنسی خارج از عرف و با افراد مختلف خطر روز ایدز و هپاتیت را بالا می برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استخر، حمام های مشترک و یا گزش حشرات مشکلی در ابتلا به بیماری ایدز و هپاتیت ایجاد نمی‌کند، گفت: هر رابطه جنسی خارج از محدوده خانواده با افرادی که به ظاهر سلامت هستند، می تواند خطر بروز زگیل های تناسلی، هپاتیت و ایدز و  امثال آن را به دنبال داشته باشد و لذا بهترین راه پرهیز ازرفتارهای پر خطر می باشد.

وی ابراز کرد: در جلوگیری جنسی استفاده از وسایل فیزیکی و مکانیکی اگر چه تا ۸۰ درصد می تواند موثر باشد ولی در ۲۰ درصد موارد به دلایل مختلف امکان شکست و انتقال ویروس وجود دارد.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه در مورد تب کریمه کنگو که در بهار و تابستان شیوع پیدا می‌کند، آنچه که مهم است اجتناب از تماس زخم و مخاط با خون تازه گوسفند، گاو و شترمرغ (و نه پرندگان دیگر)، است، بیان کرد: گوشت تازه و گوشت هایی که خارج از نظارت دامپزشکی ذبح می شوند مشکل ساز هستند، باید گوشت بعد از ذبح ۲۴ ساعت در حرارت یخچال باقی تا خطرش کم شود. توصیه می شود که گوشت خام را با دستکش جابجا و گوشت و جگر را کاملا پخته و سپس مصرف کنند.

وی با بیان اینکه در مورد ویروس های تنفسی مثل کرونا و آنفولانزا آنچه که مهم است استفاده از ماسک به خصوص در فضاهای بسته و شلوغ و بدون تهویه است، گفت: تهویه یک راه مهم پیشگیری است، علاوه بر آن، انجام واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد که بایستی تکمیل شود.

دکتر حیدری اجتناب از تماس با حیوانات نکته ای بسیار مهمی در حوزه عدم ابتلا به بیماری هاری است، جمع آوری سگ های ولگرد توسط سازمان های بهداشتی و شهرداری می تواند به ما کمک کند اما در هنگام گزش حیوان باید با مرکز بهداشت جهت پیشگیری از هاری تماس گرفته شود و محل زخم با میزان کافی با آب و صابون و جهت انجام واکسیناسیون به مراکز بهداشتی مراجعه شود.

وی در خصوص پیشگیری از مشکلات چشمی مثل قارچ سیاه، زخم پای دیابتی و قطع پا گفت: بایستی به کنترل دقیق قند همّت گماشت به علاوه مصرف انواع کورتون به هر دلیل نابجا و غیر پزشکی می تواند این خطرات را تشدید کند، از همین رو به مردم توصیه می شود در صورت وجود نقص ایمنی یا مصرف کورتون که به دلیل پزشکی استفاده می شود، در صورت بروز تب، درد سینوس، ترشحات خونابه از بینی ، بی حسی گونه یا سردرد یک طرفه و زخم پا به پزشک مراجعه کنند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه در مورد بیماری تب مالت، استفاده از محصولات پاستوریزه و شیر جوشیده به جای لبنیات غیر بهداشتی و غیر مطمئن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، گفت: در حوزه بیماری کزاز هرگونه زخم ناشی از آسیب فیزیکی و یا گزش حیوانات لازم است باپزشک مشورت شود.

وی عنوان کرد: در مورد بیماری سل که مسئله مهم بهداشتی کشور محسوب می شود، لازم است هر سرفه ای که بیشتر از سه هفته به طول انجامد مورد بررسی قرار گیرد زیرا تشخیص سل در مراحل اولیه می تواند در درمان بیماری بسیار موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha