تلاش‌ برای جبران ۱۰سال عقب‌ماندگی

انبارهای اتوبوسرانی و مترو آنقدر خالی شد که دست مدیریت شهری جدید را برای انجام خدمت‌رسانی باکیفیت به شهروندان بست.

بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه دراین‌باره می‌گوید:‌ «حدود یک‌دهه اخیر اتوبوسرانی مورد بی‌مهری قرار گرفته؛ تا حدی که نه‌تنها در حوزه فرسودگی و کمبود ناوگان دچار مشکل هستیم بلکه از نظر منابع انسانی لازم نیز مشکلات جدی داریم.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، تامین ناوگان جدید برای دو مُد حمل‌ونقل انبوه‌بر تهران یعنی اتوبوس و مترو، یک‌طرف ماجراست. آن‌سوی دیگر ماجرا، به بازسازی اساسی ناوگان و تامین قطعات و نیروهای انسانی مورد نیاز برای انجام کارها ارتباط پیدا می‌کند. از قرار معلوم طی ۱۰سال گذشته، هم مترو و هم اتوبوسرانی از هر دو سو، آسیب دیده‌اند و اکنون برای آنکه بتوانند به شکل مناسبی خدمت‌رسانی کنند، تحت فشارهای شدید هستند. به همین‌خاطر، عده‌ای از شهروندان به ناچار به سمت استفاده از خودروهای شخصی رفته‌اند که نتیجه‌ای جز تشدید ترافیک و آلودگی هوا ندارد.
مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز از بی‌مهری‌های دوره‌های گذشته برای این حمل‌ونقل همگانی زیرزمینی  خبر می‌دهد و با گلایه می‌گوید: «ما در این دوره انبارهای خالی‌شده را تحویل گرفتیم. بنابراین نمی‌توان در زمانی کوتاه، اقداماتی بزرگ را که شایسته شهروندان است، انجام داد. با وجود این، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا همزمان با فروکش کردن کرونا و عادی‌شدن شرایط و بالطبع افزایش میزان مسافران، چرخ مترو بچرخد. خریداری ۲هزار چرخ واگن مترو، به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین قطعات از این دست اقدامات است که باعث می‌شود، مشکل عدم‌ایمنی تا حد زیادی برطرف شود.»

فرسودگی در ناوگان و بازنشستگی در نیروی انسانی
شبکه اتوبوسرانی تهران هم‌اکنون حدود ۲۰۵۰دستگاه اتوبوس فعال دارد؛ در صورتی که تهران در شرایط ایده‌آل باید حدود ۱۰هزار دستگاه اتوبوس و به فوریت بیش از ۵ تا ۷هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد. اما بی‌توجهی به بالارفتن سن ناوگان در گذشته باعث شده   اکنون مشکلات اتوبوسرانی، بیش از پیش سر باز کند.  نکاحی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی در این خصوص می‌گوید: «فرسودگی در حوزه ناوگان، واقعیتی انکارناپذیر است. جدا از این، ما با کمبود منابع انسانی روبه‌رو هستیم؛ چراکه عمر خدمتی همکاران و رانندگان به بازنشستگی نزدیک شده تا جایی که سال گذشته هزار نفر از کارکنان بازنشسته شدند، امسال ۷۵۰نفر در لیست بازنشستگی قرار گرفته‌اند و اغلب کارکنان طی ۵-۴سال آینده بازنشسته خواهند شد، عدم ‌برنامه‌ریزی در شرایط مطلوب در همه لایه‌ها چنین شرایطی را رقم زده است.» او درباره مشکلات حقوق اتوبوسرانان هم می‌گوید:«‌مطالبه ایشان در کمیته‌ای ۶ نفره در حال بررسی است و قطع‌به یقین حقی از آنها ضایع نخواهد شد.»
او با بیان اینکه ۱۲جایگاه سی‌ان‌جی در اختیار دارند، می‌افزاید: «همه این جایگاه‌ها در شرایط فرسودگی بسیار شدید هستند. پایانه‌ها، ابنیه‌ها و تعمیرگاه‌ها همگی فرسوده هستند. وقتی بستر لازم ایجاد نشود، واضح است که در حوزه خدمات هم مشکل پیدا می‌شود. اگر شما به ایستگاه‌های بی‌آرتی نگاه کنید، به وضوح می‌بینید که ایستگاه‌ها هم فرسوده شده‌اند. حالا آقای دکتر زاکانی نه‌فقط با نگاه مُد جابه‌جایی مسافر بلکه از منظر کاهش مشکلات آلودگی هوا و ترافیک، موضوعات را در دستور کار گذاشته‌اند. البته بی‌توجهی ۱۰ساله را نمی‌توان در یک‌دوره کوتاه جبران کرد، اما شناسایی شرایط، فراهم‌کردن بستر لازم و در نهایت حرکت در مسیر اصلاح، شدنی است که ما از این دوره عبور کرده‌ایم؛ چراکه مذاکرات و پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم که ماحصل آن تامین ۹۰۰دستگاه اتوبوس برای تهران از ۲۰۰۰دستگاه اتوبوسی است که وزارت کشور با شرکت‌های داخلی قرارداد بسته و بخشی از آن، طی ۴-۳ ماه آینده تحویل داده می‌شود. این شرکت‌ها از ابتدای سال شروع به ساخت کرده‌اند.»  
نکاحی در ادامه با بیان اینکه ناوگان‌ها چه در بخش خصوصی و چه مالکیت عمومی شهرداری، دچار فرسودگی هستند، می‌گوید: «این فرسودگی مربوط به ۶ماه اخیر نیست. اورهال (بازسازی) ناوگان شروع شده و تا مهرماه تعداد قابل توجهی وارد چرخه می‌شوند. البته که عدم ‌پشتیبانی و عدم‌ پرداخت حقوق واقعی بخش خصوصی، به این مشکلات دامن زده است. ما حدود یک‌دهم هزینه تمام‌شده را در قالب کرایه از مسافر دریافت می‌کنیم و بقیه هزینه‌ها باید از محلی تامین شود که در گذشته چنین نکته‌ای را برای بخش خصوصی در نظر نگرفته بودند و بالطبع این حوزه هم دچار فرسودگی شده است.»  او با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی وضعیت مناسبی ندارد، می‌افزاید: «عموما تولیدکنندگان با ثبت سفارش به سمت تولید می‌روند؛ یعنی خودرویی را به نمایش نمی‌گذارند که درخواست‌کننده بتواند سریعا بخرد و وارد ناوگان کند. ۲کارخانه اصفهانی و یک‌کارخانه تهرانی طی ۱۰سال اخیر دیگر ظرفیت تولید ندارند.»

منبع: همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha