درسال گذشته بیش از 88 هزار کودک تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند

سرپرست بهزیستی مازندران، گفت : درسال گذشته بیش از ۸۰ هزار کودک ۳-۶ سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفته که از این تعداد حدود ۷۰۰ کودک مبتلا به آمبلیوپی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، فریبا بریمانی، با اعلام این خبر و بیان اینکه پیشگیری از معلولیت ها یکی از مهمترین خدمات در حوزه اختلالات بینایی می باشد ، گفت : طرح غربالگری بینایی و شنوایی یکی از طرح های مهم در حوزه پیشگیری از معلولیت ها است بنابراین خانواده ها با مراجعه به مراکز تعیین شده از سوی بهزیستی می توانند اختلالات را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهند.
وی فرهنگ سازی را یکی از مهمترین ابزار پیشگیری از وقوع معلولیت در جامعه دانست و افزود : خانواده ها با یک مشاوره ژنتیک و طرح غربالگری شنوایی و بینایی می توانند از بسیاری از اختلالات و معلولیت ها جلوگیری کنند و رسانه ها در نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه نقش بسزایی دارند که امیدواریم اصحاب رسانه به عنوان شرکای اجتماعی بهزیستی همچون گذشته در فرهنگ سازی این مسئله با ما همکاری کنند.
سرپرست بهزیستی مازندران به تنبلی چشم اشاره کرد و ادامه داد : تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است بنابراین برنامه کشوری پیشگیری از آمبلیوپی ( تنبلی چشم ) با هدف کاهش شیوع و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی برای غربالگری بینایی کودکان 3-6 سال به صورت سیاری در مناطق روستایی، محروم و صعب العبور و در پایگاه های ثابت برای کودکان گروه هدف انجام می گردد.
دکتر بریمانی ، خاطر نشان کرد : مناسب ترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر 5 سالگی می باشد و بینایی سنجی برای آنان باید حداقل سه بار قبل از دبستان و در سنین 3-4 سالگی، 4-5 سالگی و 5-6 سالگی انجام شود.
وی با بیان اینکه بیش از هزار نفر از افراد دارای اختلال بینایی تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند ، گفت : درسال گذشته۸۸۶۶۴ کودک ۳-۶ سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند که از این تعداد حدود ۷۰۰کودک مبتلا به آمبلیوپی و ۲۷۰۰ کودک مبتلا به سایر اختلالات بینایی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.
سرپرست بهزیستی مازندران به ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان اشاره کرد و افزود : در سال گذشته 1270 وسیله کمک توانبخشی شامل 13 قلم و به ارزش 4 میلیارد ریال خریداری و توزیع گردید.
دکتر بریمانی با بیان اینکه بهترین شیوه ی تشخیص اختلالات شنوایی انجام طرح غربالگری شنوایی کودکان است ، ادامه داد : در این طرح ، نوزادان متولد شده در زایشگاهها و در مراکز سنجش شنوایی همکار سازمان ، با استفاده از دستگاههای سنجش شنوایی مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرند و در صورت مشکوک بودن وارد مراحل تشخیص ومداخله می گردد.
وی به انجام غربالگری درسال گذشته اشاره کرد و گفت : در سال گذشته بیش از ۲۶۲۱۳ نوزاد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۵۵ کودک اختلالات شنوایی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند .
سرپرست بهزیستی مازندران به تهیه و توزیع وسایل کمک توانبخشی معلولین شنوایی در سال گذشته اشاره کرد و افزود : در سال گذشته 655 عدد سمعک به ارزش بیش از 11 میلیارد ریال ، 1600 باطری سمعک به ارزش 440 میلیون ریال و کمک هزینه خرید سمعک و باطری سمعک به تعداد 95 نفر از معلولین شنوایی به ارزش بیش از یک میلیارد ریال خریداری و توزیع گردید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha