با این مغزها خوشمزه از قلبتان مراقبت کنید

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد یک رژیم غذایی غنی از آجیل ممکن است برای کسانی که می خواهند خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهند، مفید باشد.مطالعات جدید نشان می دهد که خوردن آجیل به طور منظم باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی  و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری ها می شود.

بر این اساس مشخص شد افزودن نصف فنجان گردو به رژیم غذایی روزانه ما می تواند سطح کلسترول بد، تعداد ذرات کوچک لیپوپروتئین با چگالی کم  LDL  و ذرات کل را کاهش داده و همچنین فشار خون را کاهش دهد.

محققان طی مطالعات جدید خود دریافتند مصرف آجیل ها و به طور خاص گردو حاوی نوعی امگا 3 به نام اسید آلفا لینولنیک است که برای سلامت قلب مفید است. برای این منظور، ۷۰۸ فرد بالغ سالم که بین ۶۳ تا ۷۹ سال سن داشتند، روزانه ۳۰ تا ۶۰ گرم آجیل یا گردو به مدت دو سال دریافت کردند. دکتر امیلیو راس، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق ، گفت: مطالعات قبلی نشان داده اند که آجیل به طور کلی و مصرف گردو به طور خاص با میزان کمتر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

یکی از دلایل مساله فوق، این است که آجیل ها سطح کلسترول بد یا LDL را کاهش داده و کیفیت این ذرات را بهبود می بخشند. در حقیقت ذرات در اندازه های مختلفی وجود دارند و تحقیقات نشان داده است که ذرات کوچک و متراکم LDL اغلب با آترواسکلروز، پلاک ها یا رسوبات چربی که در شریان ها ایجاد می شوند، مرتبط هستند.

بر اساس یافته های جدید محققان، سطح کلسترول کل در افرادی که به طور مداوم آجیل مصرف کرده بودند 8.5 میلی گرم در دسی لیتر و سطح LDL  یا کلسترول بد نیز 4.3 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.

علاوه بر این، تعداد ذرات کوچک کلسترول بد خون این افراد 6.1 درصد و کل ذرات کلسترول بد 4.3 درصد کاهش یافت. باید توجه داشت که این تغییرات در غلظت ذرات LDL خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.بکی از یافته های جالب توجه مطالعه فوق، این است که ظاهراً مردان از خوردن آجیل سود بیشتری می بردند زیرا آن ها شاهد کاهش 7.9 درصدی کلسترول بد بودند در حالی که این میزان برای زنان تنها 2.6 درصد بود.

دکتر راس در این رابطه گفت: برای افرادی که سطح کلسترول خون بالایی دارند، کاهش کلسترول LDL پس از یک رژیم غذایی غنی از آجیل ممکن است بسیار بیشتر باشد. در واقع خوردن روزانه یک مشت آجیل، یک راه ساده برای ارتقای سلامت قلب و عروق است. در این میان بسیاری از افراد نگران افزایش وزن ناخواسته در پی گنجاندن آجیل در رژیم غذایی خود هستند.خوشبختانه بررسی محققان نشان داد که چربی های سالم موجود در گردو باعث افزایش وزن شرکت کنندگان نشده و همچنین افرادی که در طول هفته آجیل مصرف می کنند ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

یافته های یک مطالعه دیگر نیز نشان می دهد که خوردن آجیل به طور منظم امواج مغزی مرتبط با شناخت، یادگیری، حافظه و حتی بهبودی پس از بیماری را تقویت می کند. در خاتمه گفتنی است گردو، پسته، بادام، فندق و سایر مغزها، علاوه بر داشتن آلفالینولنیک اسید، منابع غنی آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها و فیتواسترول ها هستند که سلامت قلب را بهبود می بخشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha