وعده رئیس جمهور برای پوشش همگانی بیمه چگونه محقق شد؟

با روی کار آمدن دولت سیزدهم طی مدت دو ماه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند تا با این حساب به نوعی همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، دولت سیزدهم در شرایطی سکان هدایت کشور را به دست گرفت که بیماری کرونا جولان می‌داد و متاسفانه این ویروس منحوس روزانه تن‌های زیادی را روانه خاک می‌کرد، تحریم‌های بانکی و بدعهدی شرکت‌های خارجی در فضای تحریم واردات واکسن را سخت کرده بود اما دولت سیزدهم توانست با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب در مدت کوتاهی این بحران را پشت سر بگذارد به طوری که امروز تعداد مرگ و میرهای کرونا تک رقمی شده و به اذعان کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، کرونا در ایران مهار شده است.

اما این تنها اقدام مهم و اساسی دولت در حوزه سلامت نبود و پوشش همگانی بیمه از دیگر وعده‌های دولت بود که براساس آن افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند و توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را نداشتند یا به نوعی جزو سه دهک پایین درآمدی به حساب می‌آمدند به صورت رایگان بیمه شدند. موضوعی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم بر آن تاکید شده است. هنوز دو ماه از آغاز سال جاری نگذشته بود که بیمه درمانی برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک درآمدی پایین برقرار و گامی حمایتی با نگاهی آینده‌نگر برای کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت برداشته شد.

تصویب قانون بیمه همگانی که پوشش بیمه پایه برای همه ایرانی‌ها را در نظر گرفته بود به سال ۱۳۷۳ باز می‌گردد و درسال ۱۳۹۳ در قالب طرح تحول نظام سلامت اقداماتی در راستای بیمه همگانی مردم صورت گرفت اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و در دسترس نبودن پایگاه اطلاعاتی مناسب، ۱۱ میلیون نفر از هموطنان که اغلب آنها جزو دهک‌های پایین درآمدی بودند بیمه نشدند و از سویی به دلیل عدم تامین منابع مالی مناسب این تکلیف قانونی بر زمین ماند.

دولت سیزدهم توانست طی مدت زمان دو ماه، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از افراد فاقد بیمه را تحت پوشش بیمه قرار دهد تا با این حساب افراد تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان به ۴۲ میلیون نفر برسد که با احتساب افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی به نوعی همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند.

سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور، در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود بیمه همگانی را آرزوی همه دولت‌ها خواند و گفت: امروز با این ۵ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد. اگر امروز هم کسی روی تخت بیمارستان خوابیده و بیمه نیست، همانجا او را بیمه و دارو را به خوبی و به سهولت از بیمه دریافت کنند.

*بیمه سلامت برای سه دهک اول رایگان است

در همین راستا محمدمهدی ناصحی مدیرعامل بیمه سلامت ایران درخصوص آخرین وضعیت پوشش بیمه‌ای ایرانیان می‌گوید: بیمه سلامت برای سه دهک اول رایگان است و بعد از ارزیابی وسع هیچ هزینه‌ای از سوی آنها برای پوشش بیمه ای آنها پرداخت نخواهد شد و دهک‌های دیگر بعد از ثبت نام و آزمون وسع بر مبنای دهکی که در آن قرار می‌گیرند باید حق بیمه بپردازند. با آیین‌نامه‌ای که هیأت دولت تصویب کرد هزینه‌های پرداختی در دهک‌های پایین کاهش یافته است؛ یعنی دهک چهار فقط ۱۰ درصد از یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومانی که برای هر نفر به عنوان حق بیمه در نظر گرفته شده را پرداخت می‌کند، دهک پنج و شش ۲۵ درصد، دهک هفت و هشت ۵۰ درصد و دهک ۹ و ۱۰، صد درصد این هزینه را باید پرداخت کنند. مصوبه هیأت وزیران در دولت سیزدهم درخصوص بیمه همگانی فرصت مغتنمی را فراهم کرده تا آحاد مردم به صورت عادلانه از خدمات سلامت برخوردار شوند و با توزیع منابع  سلامت هزینه‌های درمان برای سه دهک پایین در مراکز دولتی تا کمترین حد ممکن پایین بیاید.

*هزینه درمان چقدر کاهش خواهد داشت؟

 وی در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های پرداختی تا چه میزان کاهش خواهد داشت پاسخ می‌دهد : پرداختی از جیب مردم را در سه دهک پایین کاهش دادیم و در زمینه هزینه‌های بستری در بخش دولتی ۹۵ درصد هزینه‌ها را سازمان پرداخت می‌کند و پنج درصد را مردم پرداخت می‌کنند. در هزینه‌های سرپایی هم ۸۰ درصد  سهم سازمان بیمه سلامت است، مابقی را مردم پرداخت می‌کنند.

*افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان درمان می‌شوند

موضوع بیمه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیماران خاص هزینه‌های زیادی را به آنها تحمیل کرده بود، دولت سیزدهم این افراد را هم از یاد نبرد، ناصحی در این خصوص توضیح می‌دهد: درباره افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، فرانشیز یا حق پرداختی سهم مردم را در بستری صفر کردیم، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی وقتی از طریق نظام ارجاع (یعنی از طریق پزشک خانواده) مراجعه می‌کنند هزینه‌ای را پرداخت نخواهند کرد و در خدمات سرپایی هم به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است؛ یعنی عمده هزینه‌ها را دولت متقبل می‌شود.

*شناسایی دقیق دهک‌های درآمدی

به گفته ناصحی، با توجه به اطلاعاتی که اکنون در طرح اصلاح نظام یارانه‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌رسد، در این طرح نیز سنجش شرایط افراد، پوشش‌های بیمه‌ای و دهک‌ها به شکل دقیق‌تری محاسبه خواهد شد و قاعدتاً در پوشش بیمه همگانی با دقت بیشتر و خطای کمتر جمعیت هدف تحت پوشش قرار می‌گیرند و این نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی است که اقدام به پوشش بیمه همگانی در بعد جمعیت و با شناسایی دقیق دهک‌های درآمدی انجام می‌شود. امیدواریم در سال‌های آینده با تأمین منابع پایدار خدمات بهتری در این زمینه بتوانیم به جمعیت فاقد پوشش بیمه‌ای ارائه دهیم.

*چگونه از وضعیت بیمه خود مطلع شویم؟

بر اساس بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت رفاه افراد فاقد بیمه سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار داده است. افراد متقاضی استفاده از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، استعلام می‌شوند و بر این اساس بیمه رایگان به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

همه‌ شهروندان فاقد بیمه پایه، برای برقراری پوشش بیمه پایه سلامت می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی این سازمان به نشانی www.bimehsalamatiranian.ir یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد، برای بیمه کردن خود و خانواده هایشان اقدام کنند.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده بود با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف دو هفته بعد از ابلاغ این قانون، شماره ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد که بنا بر اعلام سازمان بیمه سلامت اطلاعات در تاریخ ۱۰ اردیبهشت در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.

سازمان بیمه سلامت مکلف شد ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت نام و حضور آن‌ها تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تایید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

منبع:مشرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha