دمنوش هایی برای نجات از بی خوابی

نوشیدن یک فنجان چای می تواند بخشی از یک روتین خواب سالم باشد. بهترین دمنوش های خواب آور، دمنوش های گیاهی اند به این دلیل که فاقد کافئین هستند.

بسیاری از چای‌های گیاهی حاوی ترکیباتی هستند که با اتصال به گیرنده‌های GABA (انتقال‌دهنده‌های عصبی) در مغز که به القای خواب کمک می‌کنند.

این گونه زمان به خواب رفتن شما کاهش می یابد. اگر به نوشیدن یک فنجان چای قبل از خواب عادت کنید، می‌تواند به آماده شدن مغز شما برای به خواب رفتن کمک کند.

بهترین دمنوش های خواب آور

در این جا ۹ مورد از بهترین دمنوش ها برای خواب وجود دارد که به شما کمک می کند، سریعتر بخوابید. همچنین در کل شب خواب بهتری داشته باشید.

بابونه گیاهی است که قرن ها به عنوان دارویی خواب آور استفاده می شود. این روزها، این ماده اصلی، چایی برای «زمان خواب» است. گیاه بابونه یک آرام بخش ملایم است که حاوی آپیژنین است، یک ماده شیمیایی که روی گیرنده های بنزودیازپین در مغز تاثیر می گذارد. مشابه این که برخی داروها مانند Ambien به درمان بی خوابی کمک می کنند.

برای کمک به خوابیدن، یک یا دو ساعت قبل از خواب یک فنجان چای بابونه بنوشید.

مهم: افراد باردار نباید چای بابونه بنوشند، زیرا ممکن است خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش دهد.

طرز تهیه:

چای بابونه را در آب ۱۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۴ تا ۵ دقیقه دم کنید. می‌توانید همان طور ساده بنوشید یا هم اگر می‌خواهید شیرین باشد عسل به آن اضافه کنید.

بادرنجبویه از خانواده نعناع است. حاوی ترکیبی به نام رزمارینیک اسید است که روی گیرنده های GABA تاثیر داشته و خواب را تسهیل می کند.

مطالعات نشان می دهد که بادرنجبویه در کاهش بی خوابی، افسردگی و اضطراب که اغلب می تواند منجر به کم خوابی یا بی خوابی شود، موثر است. بادرنجبویه همچنین یک آنتی اکسیدان است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بنابراین در طول زمستان و پاییز که سرماخوردگی و آنفولانزا اغلب خواب را مختل می کنند، فواید بیشتری دارد.

برای استفاده از بادرنجبویه برای خواب، دو ساعت قبل از خواب یک فنجان چای بادرنجبویه بنوشید. می توانید آن را گرم یا سرد بنوشید.

طرز تهیه:

چای بادرنجبویه را به مدت ۳ دقیقه در آب ۱۷۵ درجه فارنهایت دم کنید.

اگرچه تحقیقات محدودی در مورد چای دمنوش لیمو وجود دارد. اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد افرادی که یک ساعت قبل از خواب یک دوز ۱۰ میلی‌لیتری شربت گزنه و لیمو مصرف کردند.

گزارش دادند که سریع‌تر به خواب می‌روند، طولانی‌تر می‌خوابند و در طول روز کمتر احساس خواب آلودگی می‌کنند.

علاوه بر این، یک مطالعه کوچک دیگر در ۲۰۲۱ نشان داد افرادی که روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم مکمل گزنه لیمو مصرف می‌کردند، پس از ورزش شدید، درد عضلانی کمتری داشتند.

به همین دلیل، نوشیدن یک فنجان چای حاوی لیمو را بعد از ورزش زیاد و شدید یا یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

طرز تهیه:

روی دمنوش لیموترش آب جوش بریزید و ۳ تا ۵ دقیقه دم کنید.

گیاه سنبل الطیب قرن‌ها به عنوان یک آرام‌بخش استفاده شده است. اعتقاد بر این است که ترکیبات موجود در سنبل الطیب، از جمله اسیدهای والرنیک و والپوتریات ها، بر گیرنده های GABA در مغز تاثیر می گذارد. سپس منجر به خواب آلودگی شما می‌شود.

با این حال، تحقیقات در مورد سنبل الطیب برای بی خوابی متفاوت است. یک بررسی علمی در سال ۲۰۲۰ شواهدی از اثربخشی این گیاه پیدا کرد. اما خواستار تحقیقات بیشتر در مورد این که چه شکلی از سنبل الطیب – مکمل، چای یا چیز دیگری – ممکن است به تسهیل خواب کمک کند، شد.

طرز تهیه:

روی چای سنبل الطیب آب جوش بریزید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کنید.

چای رویبوس حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم است. هر دو آن ها با خواب سالم مرتبط هستند. همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن شناخته شده می‌باشند.

برخی شواهد وجود دارد که نشان می‌دهد سطوح آنتی اکسیدانی چای رویبوس همراه با خواص ضد التهابی آن ممکن است به خواب کمک کند.

طرز تهیه:

روی چای رویبوس آب جوش بریزید و بسته به میزان غلظتی که دوست دارید ۲ تا ۵ دقیقه دم کنید.

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد اسطوخودوس، در اشکال مختلف، ممکن است خواب را تقویت کند. اما تحقیقات برای اثربخشی چای اسطوخودوس، به طور خاص، قابل بحث است. مثلا، یک مطالعه در ۲۰۱۵ بر روی زنان پس از زایمان نشان داد که نوشیدن چای اسطوخودوس هر روز به مدت ۲ هفته در ابتدا خستگی را کاهش می دهد. اما پس از چهار هفته تاثیر آن مشابه تاثیر دارو بود.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مکمل روغن اسطوخودوس ممکن است کمی کیفیت خواب را بهبود بخشد. به شما کمک کند طولانی‌تر بخوابید، خواب و بیداری‌ شبانه را کاهش دهد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رایحه درمانی اسطوخودوس فقط ممکن است تأثیر کوتاه ‌مدتی بر کیفیت خواب داشته باشد. همین امر ممکن است در مورد نوشیدن چای اسطوخودوس نیز صادق باشد.

برای امتحان چای اسطوخودوس برای خواب، دو ساعت قبل از خواب یک فنجان دم کنید. زمانی را برای استشمام بوی اسطوخودوس از چای نیز اختصاص دهید.

طرز تهیه:

روی چای اسطوخودوس خود آب جوش بریزید و حدود ۲ دقیقه دم کنید.

بوته عسل شبیه رویبوس است. که با فواید سلامتی از تسکین علائم PMS گرفته تا کاهش سرفه و بهبود کلسترول مرتبط است. علی‌رغم فقدان شواهدی برای حمایت از استفاده از بوته عسل برای بهبود خواب. اگر روزانه یک فنجان جای گرم بوته عسل بنوشید، شب خواب راحتی خواهید داشت. زیرا این چای فاقد کافئین است.

طرز تهیه:

آب جوش را روی چای کیسه ای خود بریزید و ۴ تا ۵ دقیقه دم کنید. برای طعمی بیشتر، چای بوته عسل را برای مدت طولانی تری دم کنید.

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است که گفته می شود به بهبود هضم و کاهش التهاب کمک می کند.

کورکومین، ماده فعال زردچوبه، یک آنتی اکسیدان قوی و عامل ضد التهابی است. که می تواند به تنظیم انتقال دهنده های عصبی در مغز کمک کند. اگرچه تحقیقات کمی در مورد تاثیر زردچوبه بر خواب وجود دارد اما با استفاده از آن می‌توانید خواب خود را بهبود بخشید.

با این حال، مزایای کلی آن برای سلامتی، گزینه خوبی برای جایگزینی نوشیدنی های کافئین دار در طول روز است. چای زردچوبه را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد، زیرا فاقد کافئین است و لزوما باعث خواب نمی شود.

زردچوبه را می توان با عسل، لیمو و آب مخلوط کرد تا یک نوشیدنی چای مانند ایجاد کند. یا با شیر (یا جایگزین شیر)، عسل و سایر ادویه ها ترکیب کنید.

طرز تهیه:

یک فنجان آب، شیر را در قابلمه بریزید. مقداری زردچوبه، عسل و لیمو به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم گرم کنید و بعد از خوردن آن لذت ببرید.

چای سبز حاوی مقداری کافئین است، بنابراین نباید قبل از خواب مصرف شود، اما همچنان می تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی های با کافئین بیشتر باشد. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ نشان داد بزرگسالانی که در طول روز کمتر چای سبز با کافئین زیاد می‌نوشیدند نسبت به بزرگسالانی که چای سبز کاملا کافئین‌دار می‌نوشیدند، سطح استرس کمتری داشتند.

حتی چای سبز کاملاً کافئین دار فقط حدود ۱۲ میلی گرم کافئین دارد، در حالی که در یک فنجان قهوه متوسط ​​حدود ۹۵ میلی گرم کافئین وجود دارد. این گزینه خوبی برای یک صبح یا در ساعات بعدازظهر است که خللی در خواب شب شما ایجاد نمی‌کند.

طرز تهیه:

آب را بجوشانید و سپس روی کیسه چای بریزید و به مدت ۳ دقیقه دم کنید. اگر می‌خواهید چای سرد بنوشید، زمان دم را بیشتر کنید. سپس اجازه دهید نوشیدنی خنک شود. ۱ تا ۲ قاشق چایخوری پودر ماچا را در فنجان خود با آب داغ مخلوط کنید. و از نوشیدن این دمنوش لذت ببرید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha