سرقت، در صدر جرائم استان کرمان قرار دارد

رئیس کل دادگستری استان کرمان در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته قوه قضائیه داشت گفت: سرقت، نزاع، مواد مخدر، توهین، تهدید، تخریب، رانندگی بدون گواهینامه و کلاهبرداری مهمترین جرائم انجام شده در استان است، که سرقت با ۱۳.۵ درصد در صدر این جرائم در استان است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، گفت: امروز قوه قضائیه به خوبی از ابزار روز بهره مند شده است و دادرسی ها به صورت الکترونیک انجام می شود و این قوه در حال ارائه و معرفی قوه قضائیه نوین به جامعه است.


وی در ادامه افزود: در قوه قضائیه از مرحله سنتی برای بهره مندی از خدمات عبور کرده ایم و امروز ۷۵ سامانه الکترونیک در اختیار مردم است که از منازل و از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست های قضایی خود را پیگیری کنند. امروز قوه قضائیه از دستگاه های پیشتاز در بهره گیری از سامانه های الکترونیک و ارائه خدمات برخط است و نمونه این اقدام را می توان در بخش های مختف از جمله ابلاغ الکترونیک مشاهده کرد.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان به رسالت رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: اقدامات رسانه ها در انعکاس خدمات انجام شده، موجب امیدواری مردم نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می شود و اعتقاد دارم که رسانه ها رسالت بسیار مهم و سنگینی را بر عهده .

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه رسانه ها در انعکاس خدمات نظام جمهوری اسلامی، ایجاد امید و نشاط در جامعه و در رساندن پیام و انتظارات مردم به مسئولان نقش بی بدیلی را بر عهده دارند، رسانه ها را یار و مددکار دستگاه ها و حاکمیت و یار دوازدهم توصیف و عنوان کرد: رسانه ها می توانند پشتوانه بسیار خوبی برای دستگاه های حاکمیتی بوده و به آنها در اجرای ماموریت های خود کمک کنند.

وی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و بزرگداشت سالروز شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان، عنوان کرد: شخصیت شهید بهشتی شخصیتی بی بدیل در بین شخصیت های انقلاب اسلامی است و بدون اغراق بعد از وجود حضرت امام خمینی(ره) می توان از شهید بهشتی به عنوان بزرگترین فرد در شکل گیری انقلاب اسلامی یاد کرد، زیرا ایشان با ارائه برنامه های نوین و ایده پردازی بسیاری از شبهاتی که درباره حرکت اسلامی مطرح می شد را پاسخ می داد و برای تشکیل نظام اسلامی در ایده پردازی و عمل بسیار تاثیرگذار بود.


رییس شورای قضایی استان کرمان خاطر نشان کرد: ما شهید بهشتی را معمار بزرگ دستگاه قضایی می دانیم و البته این بخشی از نقش ایشان در انقلاب اسلامی ایران بوده است و ایشان در تمامی ابعاد برنامه های بسیار مفید، خوب و عملیاتی برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ارائه کردند.


حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: اینکه امروز قانون اساسی ما به عنوان یک قانون مترقی مطرح است، نتیجه ایده، فکر و اندیشه شهید بهشتی است و مذاکرات نمایندگان مجلس خبرگان اول را شهید بهشتی راهبری و مدیریت می کرد و بسیار تلاش می کرد که در قانون اساسی، قانون اسلام ثبت شود.


وی گفت: شهید بهشتی، قوه قضائیه ای را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری کرد که امروز ثمرات زحمات ایشان را به خوبی می بینم و اگر امروز قوه قضائیه پویا و مبتنی بر موازین شرعی است، قوانین اسلام در آن رعایت می شود و مبنای کار در این قوه احکام دین است، نتیجه مدت کوتاه حضور شهید بهشتی در قوه قضائیه بود.


رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: امروز قوه قضائیه به الگویی بسیار خوب و موفق تبدیل شده است که قابل ارائه به تمامی دنیا و نه تنها کشورهای اسلامی است.


حجت الاسلام و المسلمین حمیدی یادآور شد: وجود احکام اسلام در قوانین و مقررات کیفری نظام مقدس جمهوری اسلامی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و در سال های اخیر با بهره گیری از فناوری های نوین، قوه قضائیه در این حوزه نیز حرف های زیادی را برای گفتن دارد.


وی افزود: هنوز تا قوه قضاییه ای که در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی است، فاصله داریم و باید بسیار کار کنیم اما در این مسیر در حال حرکت هستیم و اهداف بلندی را مد نظر داریم.


رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتظارات مردم از دستگاه قضایی به حق و در حد بالایی است زیرا مردم حق دارند اگر پرونده ای تشکیل می شود، سریعا رسیدگی شده، حکم صادر شده و حکم نیز اجرا شود و دستگاه قضایی در این مسیر با مشکلاتی از جمله کمبود امکانات و نیروی انسانی روبرو است اما با وجود همه مشکلات، خدمات قضایی مناسبی در حال ارائه است.


رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه آمار پرونده های وارده به دستگاه قضایی نشان دهنده وجود آسیب ها و بیماری ها و بسترهای جرم زا در جامعه است، تاکید کرد: ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی استان کرمان ۱۳ درصد افزایش داشته است و تلاش های گسترده ای برای رسیدگی به این پرونده ها در دست انجام است.


حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه در استان کرمان ۳۲ حوزه قضایی وجود دارد که از این تعداد ۱۶ حوزه قضایی شهرستان و ۱۶ حوزه قضایی دادگاه بخش است، ادامه داد: در شهر کرمان حدود ۱۰ مجتمع قضایی، اداری و ستادی وجود دارد، که در سال گذشته ۶۱۷ هزر و ۴۰۹ پرونده به دستگاه قضایی استان کرمان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.


وی با اشاره به اینکه استاندارد رسیدگی روزانه هر قاضی به سه پرونده است و این تعداد نیز زیاد است، گفت: در هر ماه به هر قاضی در استان کرمان ۱۳۲ پرونده ارجاع می شود.


نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان گفت: در مجموع طی سال گذشته ۶۰۱ هزار و ۱۰۷ پروند در دستگاه قضایی رسیدگی شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۰ درصد رشد داشته است که این اقدام بدون افزایش نیروهای اداری و قضایی محقق شده است.


حجت الاسلام و المسلمین حمیدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۶ هزار و ۶۳۵ پرونده در دستگاه قضایی استان در حال رسیدگی است.


وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به ۹۷ درصد پرونده های وارده به دستگاه قضایی استان کرمان رسیدگی شده است، تاکید کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها ۸۱ روز است که نسبت به سال قبل ۸ روز کاهش داشته است.


رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: پرونده های مسن(پرونده ای که یکسال در دادگستری مانده باشد و رسیدگی نشده باشد) در استان کرمان ۳ هزار و ۶۳۸ پرونده است که در مقایسه با مانده ها، ۳ درصد پرونده های مانده است که تلاش می کنیم سریعا رسیدگی شوند.


حجت الاسلام حمیدی یادآور شد: سه درصد پرونده های مانده در دستگاه قضایی استان کرمان پرونده های مسن هستند که باید تلاش شود که تمامی این پرونده ها به سرعت رسیدگی شوند.


وی با بیان اینکه بیشترین جرائم استان کرمان مربوط به سرقت است که ۱۳.۵ درصد مجموع جرایم را شامل می شود، ابراز داشت: این موضوع باید در برنامه های پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد. به صورت تقریبی روزانه هزار پرونده سرقت در استان تشکیل می شود که این امر برای مردم و خانواده ها نگرانی ایجاد می کند و باید اقدام مشترکی توسط دستگاه قضایی، استانداری، نیروی انتظامی برای حل این مشکل انجام شود.


رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: نزاع و ضرب و جرح عمدی با ۷.۵ درصد، تصادفات با ۶.۵ درصد، جرایم مواد مخدر با ۵.۸ درصد و توهین با ۵.۷ درصد جرایم استان به ترتیب در رتبه های بعدی بیشترین جرایم استان کرمان قرار دارد.


حجت الاسلام حمیدی تاکید کرد: باید توجه داشت که جرایم، محصول مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند و دستگاه قضایی به تنهایی نمی تواند برای حل این مشکلات و آسیب های اجتماعی اقدام کند و از این رو باید دستگاه های مختلف از جمله رسانه ها همراه دستگاه قضایی باشند.


وی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در راستای نظارت بر بازار، گفت: در راستای جلوگیری از قصور مدیران در اجرای ماموریت ها ومسئولیت های قانونی خود سازمان بازرسی را فعال کرده ایم که در این رابطه هر گونه ترک فعل مدیران مورد برخورد قرار می گیرد.


نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان در ادامه ضمن تشریح اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان افزود: این معاونت با برگزاری دو همایش مانع زدایی اقتصادی و پشتیبانی قضایی در شهرستان های زرند و بم منتج به پیگیری و پیشگیری از ورود ۲۷۰۰۰ پرونده به دستگاه قضا و رفع توقیف ۱۸ ساله از تجهیزات یک شرکت خودرو سازی شده .


حجت الاسلام و المسلمین حمیدی یادآور شد: در بازه زمانی تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ در مجموع ۴۴ برنامه ابلاغی با ۱۲۰۰ ریز گام و ۶۰ برنامه اجرایی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اجرایی شده است.


وی گفت: در راستای اجرای طرح اورژانس قضایی با استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی تعداد ۵ هزار و ۳۲۸ مصلح آموزش دیده اند و تاکنون سه هزار و ۸۰ مورد مصالحه نیز محقق شده است و با راه اندازی سامانه سجام بالغ بر۱۰ هزار نفر عضو آن شده اند و دو هزار و ۵۴۶ گزارش واصل شده است .


رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که پدیده اتباع بیگانه یک معضل اجتماعی و ساماندهی آنان یک ضرورت است و کرمان هم درگیر این موضوع است، گفت: این افراد در صورتی که مرتکب جرم شوند برابر قوانین موجود با آنها برخورد خواهد شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha