اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان­ ها نخستین معضل اجتماعی کشور

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان­ ها اولین معضل اجتماعی کشور محسوب می شود، این معضل یک عامل چند وجهی و چند سببی است که خود موجب معضلات و آسیب های دیگر را نیز فراهم می آورد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر ندا اخروی با بیان اینکه یکم الی هشتم تیر ماه هفته پیشگیری از اعتیاد نامگذاری و شعار امسال نیز " همه با هم نه به اعتیاد، # یاریگر هم باشیم "، تعیین شده است خاطر نشان کرد: معضلات اجتماعی اعتیاد با ویژگی­ هایی مانند: خود سازمان­دهی، پیچیدگی و جرم سازی باعث ایجاد بحران در کانون خانواده­ ها و در نتیجه متاثر نمودن جامعه می­شود .

وی ضمن تاکید بر تاثیر آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه در پیشگیری از رفتارهای پر خطر گفت: می‌توان با افزایش آگاهی به عنوان سطحی از پیشگیری اولیه، گامی در جهت کاهش گرایش به مصرف مواد برداشت.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مطالعات اخیر نشان داده که ممکن است نوجوانان و جوانان در برابر مصرف مواد, مقاومت کمی داشته باشند اما باید به این نکته توجه داشت که این گروه سنی درباره خطرات ناشی از مصرف مواد، قابلیت درک و پذیرش بالایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه به وجود آوردن محیطی عاری از مواد مخدر و رشد و تعالی در این محیط  در گرو کسب و گسترش اطلاعات علمی است که جامعه را به سمت گسترش عملکرد پیشگیرانه مبتنی بر شواهد هدایت می­کند، خاطر نشان کرد: به دست آوردن این اطلاعات علمی کار سختی نیست و تنها شرط لازم برای استفاده از آن، این است که نگران سلامتی فرزندان، خانواده و جامعه خود باشیم.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه خاطر نشان کرد: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر می تواند روزی برای اشتراک یافته های تحقیقات علمی، یافته های مبتنی بر شواهد و حقایق نجات بخش زندگی باشد.

با توجه به اهمیت پیشگیری از اعتیاد و مقابله با جرم قاچاق مواد مخدر، روان گردان­ ها  و پیش سازهای آن ها، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1987 میلادی و با هدف تقویت اقدامات و همکاری های بین المللی در راستای رسیدن به جهانی عاری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر روز 26 ژوئن را به عنوان روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر نامگذاری نموده است که این روز در ایران مصادف با 5 تیر ماه می باشد.

میثاق با شهدا ‏- یاریگران زندگی – نه به اعتیاد /معنویت‏-پیشگیری از اعتیاد‏- مسئولیت خانواده ‏‏/ مسئولیت اجتماعی‏- مشارکت عمومی – نه به اعتیاد ‏‏/ کرامت انسان‏- همکاری بین المللی‏-نه به اعتیاد ‏‏/ فناوری  دانش بنیان‏-مقابله هوشمند ‏-پیشگیری از اعتیاد ‏/ خیرین ‏-باریگران زندگی‏-نه به اعتیاد و ورزش‏- خانواده ‏-نشاط ‏-نه به اعتیاد از عناوین روز شمار این هفته به شمار می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha