مصرف نوشیدنی‌های مضر گازدار و با شیرینی زیاد در فصل تابستان هرگز توصیه نمی‌شود

عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مهمترین نکته در خصوص تغذیه صحیح در فصل تابستان مصرف کافی مایعات سالم بوده تا گروه‌های سنی مختلف با مشکلاتی همچون کم توانی و بی‌قراری مواجه نشوند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سارا موحد  اظهار کرد: استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها به خصوص آن دسته از میوه‌هایی که آب بیشتری دارند راهکار خوبی برای دوری از گرمازدگی است، زیرا مواد غذایی مناسبی برای آبرسانی به بدن هستند و مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن می‌رسانند و به دلیل وجود فیبر در ترکیبشان می‌‎توانند آب بیشتری را در بدن نگهدارند و مانع از دفع آب مورد نیاز از بدن شوند.

وی تصریح کرد: اولین و مهمترین نکته در خصوص تغذیه صحیح در فصل تابستان مصرف کافی مایعات سالم بوده، زیرا کم آبی موجب کم توانی و بی‌قراری در گروه‌های سنی مختلف به خصوص در کودکان و سالمندان است.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اگر فرد حتی  2 درصد از آب بدن را از دست بدهد درجات زیادی از خستگی را دارد، خاطرنشان کرد: اگر این فرد به تشنگی خود توجه نکند با مشکلاتی همچون تاری دید، نارسایی حاد کلیوی، نیاز به دیالیز و دیگر مشکلات همراه می‌شود.

دکتر موحد افزود: میزان و نوع مایعات محدودتی ندارد، اما بهتر است که مایعاتی که پرانرژی نیستند بیشتر استفاده شود و توصیه ما مصرف چای، آب، آبمیوه، شربت‌های سالم است، ضمن اینکه مصرف شربت‌ها و بستنی‌های پرکالری هم باید همراه با اعتدال باشد، زیرا مصرف بیش از اندازه مشکلات اضافه وزن را به همراه دارد.

وی با تأکید بر اینکه ورزش و فعالیت بدنی در زمان تعطیلی مدارس نباید تعطیل شود، گفت: به والدین توصیه می‌کنیم که در فصل تابستان بچه‌های خود در سنین مختلف به‌ویژه گروه سنی 11 تا 13 سال را به کلاس ورزش بفرستند و اگر هم فرزندانشان ورزش حرفه‌ای دارند نسبت به تغذیه میان‌وعده آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با ذکر این نکته که مصرف نوشیدنی‌ها با شیرینی زیاد و گازدار هرگز توصیه نمی‌شود، تأکید کرد: به جای نوشیدنی‌های مضر بهتر است که از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های سنتی به عنوان جایگزین مطمئن استفاده شود، البته باید از انواعی باشد که متناسب ما باشد و اینکه اگر مناسب بود به اندازه استفاده شود و مصرف بی‌رویه نداشته باشیم، زیرا هرچیزی باید به اندازه مورد استفاده قرار بگیرد و مصرف کم و یا زیاد آن هرگز توصیه نمی‌شود.

دکتر موحد بیان کرد: استفاده از روش‌های سنتی مانند مصرف شربت‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی مقوی مناسب فصل تابستان و روزهای گرم سال به خصوص در زمان بازگشت از محل کار به منزل در مسیر رفع عطش و تأمین آب بدن مناسب بوده و در این خصوص توصیه ما به استفاده از نوشیدنی‌های مفید و مؤثر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha