تقویت فرهنگ عمومی نیازمند افزایش احساس مسئولیت در شهروندان است

نایب رئس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برای تقویت فرهنگ عمومی بابد روحیه احساس مسئولیت را در شهروندان تقویت کنیم و راه حل آن تشکیل کارگاه‌هایی در شهرستان ها و پیش بینی فرهنگ و مسئولیت اخلاقی در حوزه های مختلف است

به گزارش گروه فرهنگ  و هنر خبرگزاری سلامت، غلامرضا منتظری نایب رئس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در  نشست تخصصی کارشناسان دبیرخانه های شورای فرهنگ عمومی ،کارگروه  مد و لباس و زیست عفیفانه کشور و استان ها با ببان اینکه غایت فرهنگ، رشد و بالندگی انسان ها است؛ گفت: با تعامل دستگاه‌های فرهنگی، فرهنگ رشد می کند و سرچشمه همه تحولات مشروط به زلال بودن سرچشمه است.
وی با تقسیم بندی فرهنگ گفت: فرهنگ گونه های مختلف دارد که به سه بخش فرهنگ کلاسیک، فرهنگ عامه و فرهنگ عمومی تقسیم می شود و فرهنگ عمومی بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه انچه در حوزه فرهنگ مهم است، این است که فرهنگ بینش ها را تغییر می دهد افزود:  تغییر سبک زندگی بدون عنصر فرهنگ رقم نمی خورد.بنابراین ما در ایستگاه فرهنگ باید تفکر کنیم.
نایب رئس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی نسبت به جامعه قضاوت می کنیم از فرهنگ عمومی نشات می گیرد، در واقع سیمای یک جامعه در فرهنگ عمومی تجلی پیدا می کند و در این بخش تحول فرهنگی در جامعه، اخلاق در ارتباط با فرهنگ عمومی سهم و نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به رابطه اخلاق با جامعه بیان کرد: وقتی سخن از غیبت، تهمت و دروغ می شود نشانه وجود فرد دیگری است و اگر دیگری نباشد غیبت متولد نمی شود.
منتظری با دکر این مطلب که منظور از اخلاق احساس مسئولیت ما نسبت به جامعه به عنوان حوزه فرهنگ عمومی است گفت: ما درحوزه مکاتب اخلاقی جهان کلید طلایی نقره داریم که هر دو ریشه در معارف دینی ما دارد.در واقع اخلاق نگاه انسان را از خود عبور می دهد و به دیگران معطوف می کند.
وی با بیان اینکه راه رسیدن به رشد ندیدن خویشتن است و احساس مسئولیت نسبت به دیگران اخلاق است؛ افزود: دیگران شامل طبیعت، محیط زیست و ... که همان فرهنگ عمومی است را شامل می شود، در خصوص اینها قانون وجود دارد اما برای رعایت آن، قانون در همه جا نمی تواند حضور داشته باشد بنابراین در این جا احساس مسئولیت مطرح می شود.
نایب رئس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای تقویت فرهنگ عمومی بابد روحیه احساس مسئولیت را در شهروندان تقویت کنیم و راه حل آن تشکیل کارگاه هایی در شهرستان ها و پیش بینی فرهنگ و مسئولیت اخلاقی در حوزه های مختلفی چون مصرف و ... است ، در ابن کارگاه های آموزشی موضوع های مختلف برای قشرهای مختلف به ویژه مدارس داده شود و مسئولبت اخلاقی نسبت محیط زیست، فرهنگ لباس، مسائل اخلایی دیگران حریم همسایه و ... اموزش داده شود.
وی لازمه تحقق ابن امر را استفاده از چهره های شاخص برای آموزش در هر استان دانست و گفت: ما ارزش هایی داریم که یکی از آنها ارزشهای  اخلاقی هستند که نسبت به دیگران مطرح می شود و به نوعی همان احساس مسئولیت نسبت به دیگران است.
منتظری با بیان اینکه همیشه از اخلاق تنها به کلی گویی اکتفا کردیم افزود: ما باید آموزه های اخلاقی را توسط گروههای مختلف سنی ترویج دهیم، ما آموزش های اخلاقی می دهیم اما چون  تناقص اخلاقی در رفتار افراد دیده می شود، آن در  کودکان و نوجوانان نهادینه نمی شود بنابراین باید بعد عملی اخلاق پررنگ تر شود چرا که اخلاق در عمل است.
وی بیان کرد: حوزه فرهنگ مرز ندارد لذا از تجربه دیگر کشورها باید بهره ببربم و به گزینی کنیم چرا که رشد جهانی، محصول هم اندیشی است.
نایب رئس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مدل ها در شکل گیری شخصیت نقش مهمی دارند و در دوره اسلامی مدل ها و نمادهای فراوانی برای شایسته بودن و شایسته زیستن داریم که می توانیم از آنها بهره ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha