رئیس کل دادگستری استان کرمان: دستگاه قضایی ایران الگویی برای کشورهای اسلامی ست

رئیس کل دادگستری استان کرمان در همایش بزرگ و محوری قوه قضائیه که با حضور استاندار کرمان و سایر مسئولین در کرمان برگزار شد، گفت: دستگاه قضایی به الگویی بسیار بزرگ و موفق برای کشورهای اسلامی تبدیل شده است و امروز افتخار داریم که با بهره گیری از آیات و روایات و فرهنگ اصیل اسلامی یک قوه قضائیه مقتدر داریم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در همایش بزرگ و محوری هفته قوه قضائیه در استان کرمان، گفت: امروز به حمدالله به برکت خون شهدا و هدایت ها، رهبری ها و راهنمایی های امامین انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است.

وی به دستاوردهای قضایی جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر انسان های عالم، فرهیخته، پرتلاش و دانشمند در دستگاه قضایی استان کرمان، فعالیت دارند و قوه قضائیه در کنار نیروی انسانی ارزشمند خود با بهره گیری از فناوری اطلاعات توانسته قوه قضائیه هوشمند را معرفی نماید و البته هنوز تا رسیدن به قوه قضائیه مطلوب فاصله داریم اما اقدامات انجام شده، نشان دهنده این است که تلاش ها در مسیر آرمان های موجود است تا با تحقق این ارزش ها به آرامش و امنیت بیشتر مردم دست یابیم.

نماینده عالی قوه قضائییه در استان کرمان، رضایتمندی مردم را از محورهای اصلی در دستگاه قضایی دانست و تاکید کرد: گلایه مندی های مردم به حق است و باید تمام تلاش خود را به کار گیریم که این گلایه ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

برگزاری همایش بزرگ و محوری قوه قضائیه در کرمان

استاندار کرمان نیز در این همایش، با اشاره به اینکه عدالت باید تبدیل به یک گفتمان و خواست عمومی در جامعه شود، گفت: این موضوع باید در سطح عمومی و نخبگانی به یک گفتمان و خواست عمومی تبدیل شود، زیرا اجرای عدالت کار بسیار دشواری است و شاید برخی افراد به سادگی تن به اجرای عدالت ندهند.

محمد مهدی فداکار در همایش بزرگ و محوری هفته قوه قضائیه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که رفع خصومت یکی از وظایف ذاتی قاضی است، تاکید کرد: حاکمیت بر جان و مال مردم در اختیار قاضی قرار گرفته است و این امر در حقیقت جایگاه انبیاء است، که در دوران غیبت از سوی ولی فقیه به قضات واگذار شده که نشان می دهد وظیفه سنگینی بر عهده قضات قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم به صورت فطری به سوی عدالت تمایل دارند، اظهار داشت: اجرای عدالت مانع از تبعیض شده و از ظلم کردن و ظلم پذیری جلوگیری می کند.

استاندار کرمان با اشاره به این مطلب که شاید بخشی از اصحاب قدرت و ثروت میانه ای با اجرای عدالت نداشته باشند، تاکید کرد: دستگاه قضایی، ملجاء اجرای عدالت است و رسیدگی روزانه به دو هزار پرونده در دستگاه قضایی، عدد بزرگی است که زحمات کارکنان اداری و قضایی دستگاه قضایی استان کرمان را نشان می دهد.

فداکار ادامه داد: از مهمترین نتایج اجرای عدالت، تحقق امنیت پایدار است، زیرا با تحقق عدالت، امنیت و توسعه در جامعه محقق خواهد شد. زیرا اگر در جامعه رانت و بی عدالتی وجود داشته باشد، توسعه محقق نخواهد شد.

وی به اجرای طرح اقتصادی اخیر نیز اشاره و بیان کرد: یکی از مزایای این اقدام، حذف رانت هایی بود که به بخشی از افراد پرداخت می شد.

استاندار کرمان، پیشگیری از وقوع جرم را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر در حوزه پیشگیری موفق عمل کنیم، بار ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کاهش می یابد.

فداکار اظهار داشت: نظارت بر دستگاه های دولتی از وظایف دستگاه قضایی است که باید اجرایی شود، زیرا معتقدیم با همراهی دستگاه های نظارتی و اجرایی کارها با قدرت پیش خواهد رفت و به سالم سازی محیط در مسیر اجرا کمک می کند.

برگزاری همایش بزرگ و محوری قوه قضائیه در کرمان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان هم در این آئین گفت: در رابطه با قضاوت، در متون دینی ما مفاهیم مهم و دقیقی وجود دارد، و جایگاه قضا در برخی ابواب فقه به صورت مستقیم و در بخش هایی نیز به صورت غیرمستقیم مطرح شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی با اشاره به این مطلب که قضاوت جایگاه ویژه ای در ادیان الهی و عقل بشر دارد و از ذات و نهاد انسان می جوشد، تاکید کرد: قضاوت و داوری برای احقاق حق و ابطال باطل از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه خدمات دستگاه قضایی بخش قابل توجهی از روابط اجتماعی انسان ها را به ویژه در جایی که زیاده خواهی توسط شخص یا گروهی صورت می گیرد را شامل می شود، اظهار داشت: دستگاه قضایی تلاش می کند که آرامش و آسایش را به جامعه برگردانده و از آن حفاظت و حراست کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه دانش و علم، اجرای عدالت و عقل و عقلانیت از ابزار مهم دستگاه قضایی برای تحقق عدالت است، عنوان کرد: حکمی که براساس این موارد صادر می شود، منطبق با حق است.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی یادآور شد: قاضی با دانش، فهم، زیرکی و توان خود تلاش می کند که به حق برسد و براساس آن حکم کند.

وی عنوان کرد: قاضی تلاش می کند وقتی طرفین دعوا به دستگاه قضایی مراجعه می کنند، عدالت درباره آنها به صورت کامل اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: در استان کرمان شخصیت های فراوانی وجود دارد که دانش قضایی بالایی دارند و احکامی را با رعایت همه مسائل و جهات شرعی صادر کرده اند و تلاش کرده اند، که مردم وقتی با ظلمی مواجه شدند، با خیال راحت پرونده خود را به دست دستگاه قضایی دهند.

برگزاری همایش بزرگ و محوری قوه قضائیه در کرمان

نماینده مردم شرق استان کرمان و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، ابراز داشت: دستگاه قضایی سالم، مقتدر و در تراز انقلاب و مردم، آرزوی همه ما است.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در ادامه، افزود: برای ایجاد یک دستگاه قضایی قدرتمند و توانمند، باید اجزای درونی دستگاه قضایی اعم از قانون، قضات، تشکیلات، صیانت ها، نظارت‌ها و حفاظت‌ ها را مورد توجه قرار داد و تقویت کرد، که در طرح تحول قضایی به بسیاری از این موضوعات پرداخته شده است.

وی توجه به وضعیت معیشتی کارکنان اداری و قضایی مورد تاکید است و شأن قضات و کارمندان دستگاه قضایی باید حفظ شود؛ زیرا این افراد نقش بسیار محوری بر عهده دارند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: تعاملات بسیار خوب موجود بین دستگاه قضایی استان کرمان با قوه مجریه و مقننه و تعاملات قوه قضائیه با حفظ استقلال قوا با قوه مجریه و مقننه در بسیاری از حوزه‌ها راهگشا خواهد بود.

حجت الاسلام غضنفرآبادی گفت: بر حفظ احترام متقابل در مجموعه قضایی تاکید داریم و در شرایط کنونی دستگاه قضایی باید درباره شیطنت‌های رسانه‌ای که ایجاد می‌شود، بسیار مراقبت کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به امنیت اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاری و دقت در پرونده‌ ها، خاطرنشان کرد: امروز برخی نفوذها در صدد هستند که سرمایه گذار و سرمایه گذاری را له کنند و در دستگاه قضایی باید در این حوزه مراقبت‌ های لازم را انجام داد تا از خروج سرمایه‌ ها جلوگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha