هیچ بیمار کرونایی و بستری نداشته‌ایم/مذاکره ایران با عربستان برای سفر زوار با شرط سلامت نه سن

رئیس سازمان حج و زیارت درباره امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی برای خدمات رسانی به زائران گفت: بیمارستان تخصصی ما که اکنون در مکه دایر شده است، از سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و سایر خدماتی که یک بیمارستان کامل در تهران می تواند ارائه کند، برخوردار است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگو با العالم با اشاره به این موضوع که در دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا موسم حج برگزار نشده است، گفت: به همین خاطر از 74 هزار 500 زائر ایرانی که وجوه لازم از آنها دریافت شده بود، عذرخواهی کردیم و به آنها اعلام شد که در اولین مراسم حجی که بعد از کرونا برگزار خواهد شد، در اولویت خواهند بود.

* سهمیه امسال 45 درصد از سهمیه مصوب سازمان کنفرانس اسلامی

وی تصریح کرد که پس از آغاز مجدد سفرهای حج، عربستان سعودی 45 درصد سهمیه مصوب سازمان کنفرانس اسلامی را برای کشورها در نظر گرفته است یعنی اگر کشوری 100 هزار سهمیه داشت، 45 هزار سهمیه را دریافت کرده است، ایران هم 86 هزار 500 نفر سهمیه رسمی دارد که امسال 39 هزار 650 نفر جمعا (کارگزاران و زائرین) دریافت کرده است.

* عدم دریافت ویزا کارگزاران در زمان مناسب

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکلات پیش از آغاز سفر زوار گفت: مشکل اصلی ما این بود که کارگزاران ما باید سریع‌تر خود را به مکه و مدینه می‌رساندند تا تمهیدات لازم را انجام دهند، موفق به دریافت ویزا نشدند.

وی افزود که پس از چند نوبت مکاتبه اتفاقی صورت نگرفت و در نهایت ویزای کارگزاران ایرانی که در مرحله اول 460 نفر بودند تقریباً یک روز قبل از اعزام زائرین صادر شد، در حالی که در سال‌های قبل تقریباً 20 روز و گاهی یک ماه پیش از آغاز موسم حج کارگزاران در منطقه حضور پیدا می‌کردند و تمهیدات و تدارکاتی مشابه اجاره هتل‌ها و ... را انجام می‌دهند.

* رضایت بالای 90 درصدی زوار از شرایط

صادق حسینی تاکید کرد که اکنون عملیات بسیار روان در حال انجام است، ما سه روز اول پس از استقرار کارگزاران، در تهیه غذا و سایر موارد مشکلاتی داشتیم اما آرام آرام به شرایط نرمال رسیدیم، اکنون می‌توانم بگویم که براساس نظرسنجی‌هایی که روزانه صورت می‌گیرد (به صورت حضوری و مجازی) به شرایط ایده آل رسیدیم.

وی تاکید کرد که براساس آخرین نظرسنجی که دیروز صورت گرفته است 93 درصد میزان رضایت بود، بیشترین رضایت زائرین ایرانی در بخش حمل و نقل در داخل عربستان بود و کمترین میزان رضایت‌مندی در حمل و نقل هوایی بود که به دلیل تاخیر و نامناسب بودن ساعت‌های پرواز از ایران بود.

* رتبه اول ایران در تهیه و کیفیت غذا در طول مراسم

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به دو مرکز تهیه غذا ایران در مدینه و دو مرکز در مکه، گفت: البته این مراکز در تملک ما نیست، اینها را اجاره می‌کنیم این دو آشپزخانه کاملاً مکانیزه است، منتهی با توجه به اینکه دو سال تعطیلی کرونا داشتند، این آشپزخانه‌ها هم در شرایط نامطلوبی بودند، بسیاری از ابزار کار نمی‌کرد، خاک فضا را گرفته بود که بلافاصله تا چند روز اول تمام تلاش خود را کردیم تا شرایط مطلوب شود، این هرج مرج ناشی از آماده نبودن کشور میزبان بود، اما با این وجود ایران در بین کشورهای اسلامی که زائر به عربستان می‌فرستند در تهیه و کیفیت غذا رتبه اول را دارد، این را ما نمی‌گویم سعودی‌ها می گویند.

* 38 درصد زوار ایرانی مدینه بعدی هستند

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی که صورت گرفته است، 38 درصد زائرین ما مدینه بعدی هستند و مابقی که 62 درصد می‌شود، مدینه اولی محسوب می شوند، در حال حاضر 20 هزار و 300 نفر از زوار و کارگزاران منتقل شدند، یعنی 52 درصد از فرودگاه مدینه و جده، تا امروز در حال پذیرایی از 15 هزار و 350 زائر در مدینه و 5 هزار و 150 نفر در مکه هستیم. منتها کسانی که وارد مدینه می شوند هر روز تعدادی از زائران مشرف می شوند به مسجد شجره و مُحرِم می شوند برای عمره تمتع لذا این آمار کاهش پیدا می کند ولی پروازهای ورودی این میزان کاهش را دوباره جبران می کند. لذا اکنون تعداد زائران ما در مدینه تا قبل از مناسک، بیشتر از مکه هستند اما در نوبت بعد یعنی مدینه بعدی ها، شرایط تفاوت می کند چون اکثر زائران منتقل می شوند اینجا برای زیارت مدینه منوره نبوی، لذا پذیرایی از زائر در این شرایط برنامه ریزی دقیق تری را می طلبد ضمن این که زائر خسته است چون مناسک را پشت سر گذاشته و مدت اقامتش طولانی شده لذا مواجهه با زائر، ظرافت های بیشتری را می طلبد.

رئیس سازمان حج و زیارت در باره خدمات درمانی به زائران گفت: ما در مکه هیچ مشکلی برای درمان نداریم. بیمارستان فوق تخصصی ما اکنون با تجهیزات کامل دایر شده است و سه کلینک ما نیز فعال است. اما در مدینه برای دریافت مجوز، وزارت بهداشت عربستان شرایطی را قرار داده که تامین این شرایط مقداری برای مجموعه پزشکی ما مشکل بود و تا دیشب در تلاش بودند که مجوزها را بگیرند.

* در مکه و مدینه داروی ایرانی به اندازه کافی وجود دارد

وی گفت: دلیل اصلی مشکل ایجاد شده این بود که کادر پزشکی ما ویزا برای اعزام نداشتند و گروه پیشرو هم نتوانسته بود خودش را به مکه برساند که هم دارو و هم تجهیزات را منتقل کند و هم مجوز کلینیک ها را بگیرد. لذا در مدینه هم در یکی دو روز آینده مشکل استقرار پزشکان ما حل خواهد شد. ولی در تامین دارو اکنون ما هیچ مشکلی نداریم. هم در مکه و هم در مدینه داروی ایرانی به اندازه کافی وجود دارد. بعضی از اقلام دارویی مانند سرم و شربت ها که حجم آنها زیاد و سنگین است و ضرورتی برای انتقال آنها وجود نداشت، از عربستان تهیه کردیم، بعضی از اقلام دارویی هم که بیماران نیاز داشتند و احساس می شد انتقال آنها مشکل است، آنها را نیز از عربستان و با ارز آزاد تهیه کردیم و در اختیار عزیزان قرار می گیرد.

* هیچ بیمار کرونایی و هیچ بیمار بستری نداشته ایم

سید صادق حسینی در باره وضعیت زائران به لحاظ رعایت دستورالعمل های بهداشتی در خصوص کرونا نیز خاطرنشان کرد، خوشبختانه تا کنون هیچ بیمار کرونایی و هیچ بیمار بستری نداشته ایم. زائران ما هر سه دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند که یک امتیازی است که برخی از کشورها از این ویژگی برخوردار نیستند. از سوی دیگر سقف سنی که برای مشرف شدن به حج تعیین شده منجر شد که ریسک خطر برای بیماری ها کاهش پیدا کند. ضمن این که دعای خاص حضرت ولیعصر هم بدرقه زائران ما بوده، با این که کشورهای دیگر آمار کرونایی قابل توجهی دارند ولی از ایرانی ها هیچ مورد ابتلا به کرونا را نداشتیم فقط دو مورد مشکوک به کرونا بوده اند که در حال بررسی هستند.

* بیمارستان تخصصی ایران در مکه دایر شده است

رییس سازمان حج و زیارت درباره امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی برای خدمات رسانی به زائران خاطرنشان کرد، بیمارستان تخصصی ما که اکنون در مکه دایر شده است، از سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و سایر خدماتی که یک بیمارستان کامل در تهران می تواند ارائه کند، این خدمات هم اکنون برای زائران فراهم است. همچنین از مجموعه تخصص ها از جمله تخصص بانوان، روانپزشکی و بخش هایی که شاید سال های قبل کمتر مورد توجه بوده، پزشک اعزام شده اند. اکنون برای اکثر تخصص ها پزشک اعزام شده است.

وی درباره امکان استفاده از خدمات پزشکی فراهم شده از سوی ایران برای زائران سایر کشورها گفت: چون زائران ایرانی سرانه پزشکی را پرداخت کرده اند طبیعتا فقط زائران ایرانی می توانند از خدمات پزشکی در مجموعه‌های تعیین شده استفاده کنند. زائران غیر ایرانی به کلینیک های عربستان مراجعه می کنند و معمولا از طریق آنها درمان می شوند.

سید صادق حسینی در خصوص برگزاری مراسم ادعیه های مختلف از جمله دعای کمیل، ندبه و عرفه در مراسم حج امسال نیز افزود: در خصوص دعای کمیل در سال های گذشته حتی سال های منتهی به کرونا، دعا در هتل‌ها برگزار می شد و امسال هم اولین دعای کمیل را که هفته گذشته داشتیم و انشاالله ادامه پیدا خواهد کرد، باز در هتل ها برگزار خواهد شد. این مساله را در ملاقاتی که سه روز قبل با وزیر حج عربستان داشتم، مطرح کردم که اگر امکانش باشد موافقت کنند زائران ما مراسم دعای شان را در کنار بقیع برگزار کنند که هم فضا باز است و هم ریسک خطر ابتلا به کرونا پایین می آید، اما آنها اعلام کردند که چون آنجا مکان عمومی و محل تردد زائران کشورهای دیگر است و ممکن است محل های عمومی مسدود شود، با این مساله موافقت نکردند. ولی همچنان در هتل ها این امکان وجود دارد. در مکه هم انشاالله بنا داریم هم برگزاری دعای کمیل و هم دعای ندبه صبح جمعه را دنبال کنیم.

* تکریم زائران ایرانی در فرودگاه‌ها به مراتب بیشتر از گذشته شده است

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه در باره وضعیت تکریم زائران در عربستان تصریح کرد، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی مذهبی و دیپلماسی حج می تواند مکمل باشد و در بخشی از حوزه ها و در بعضی از مقاطع که روابط سیاسی دو کشور دچار انسداد است، این دیپلماسی می‌تواند گشایشی هایی را ایجاد کند. امسال تکریم زائران ما در فرودگاه ها به مراتب بیشتر از گذشته شده است، پذیرایی با خرما و گلاب و در وسایل شخصی هم امسال کمتر کنکاش می کنند و رضایتمندی بیشتری به نسبت سال گذشته بوده است .

وی با تاکید بر این مهم که دیپلماسی حج می‌تواند بن بست شکنی کند و گشایش ایجاد کند ابراز امیدواری کرد که حج امسال بتواند در حل مشکلات سیاسی راهگشا باشد.

* نمایندگان وزارت خارجه در سازمان حج حضور دارند

صادق حسینی گفت: ما آمادگی اعزام زائرین در بخش های مختلف را داریم آمادگی تامین ارز داریم و می توانیم آن تعداد از زائرین که ثبت نام شدند را تامین کنیم به شرط اینکه حمایت کنسولی که تقاضا کردیم اتفاق بیفتد چون زائر ما وارد کشوری می شود که ما در آن هیچ نمایندگی حتی نمایندگی سازمان هم نداریم دفاتر این نمایندگی اول باید بازگشایی شود و حمایت های کنسولی اتفاق بیفتد. الان این حمایت کنسولی ذیل سازمان حج است یعنی نمایندگان وزارت خارجه در سازمان حج حضور دارند در حالی که این مطلوب نیست آنها باید در کنسولگری مستقر شوند و به وظایف قانونی خود عمل کنند و زمانی که دفتر ما فعال شود به راحتی عملیات عمره را می توانیم برنامه ریزی کنیم و به روند مطلوب گذشته برسانیم

وی تاکید کرد که در بعضی از سال ها یک میلیون اعزام عمره گذار داشتیم که رقم قابل توجهی است الان حدود شش میلیون نفر در نوبت داریم که با طرف سعودی مطرح کردیم و درخواست کردیم کمک کنند تا شرایط مذهبی و عمره از این حالت خارج شود تا مشتاقان سرزمین وحی بتوانند خود را به اینجا برسانند.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد که کشور میزبان تاکید کردند، که احترام و تکریم به زائرین را وظیفه خود می دانند، فارغ از اینکه با آن کشور روابط سیاسی مطلوب داشته باشیم یا نه یعنی زائر ایرانی همان خدمات و سرویسی را دریافت می‌کند که زائرین کشورهای دیگر دریافت می کنند ولی به صورت طبیعی کشورهایی که روابط سیاسی مطلوب تری داشتند سرویس های بهتری را دریافت می کردند. واقعیت این است که انسداد سیاسی بین دو کشور روی بسیاری از مسائل سایه انداخته است.

* مذاکره ایران با عربستان برای سفر زوار با شرط سلامت نه سن

حسینی با اشاره به اینکه عربستان شرط سنی را برای زوار قرار داده است گفت در مذاکرات درخواست کردیم شرط را سلامت زائر قرار دهند یعنی زائری که می خواهد اعزام شود از سلامت کامل برخوردار باشد چون در قرآن هم به استطاعت تاکید شده است که بخشی از آن سلامت جسمی است صرف نظر به اینکه چند ساله باشد، ممکن است زائری باشد که ۵۰ سال دارد اما بیمار است و نمی تواند اعزام شود اما زائری که ۶۷ سال دارد اما می تواند اعزام شود مشکلی که این موضوع ایجاد کرده است این است بعضی از زائرین مرد ما امسال محروم شدند چون سن آنها بالای ۶۵ سال است و همسرانشان زیر ۶۰ سال سن دارند و خانم ها بدون همسرانشان امسال به حج آمده اند در حالی که اگر با هم بودند در بحث طواف و مناسک راحت تر عمل می کردند.

* شرط سنی مانع از حضور روحانیون شاخص در حج امسال برای پاسخ به سوالات فقهی

وی با اشاره به این موضوع که شرط سنی شامل حال کارگزاران نیز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر سوالات فقهی که حتی ممکن است روحانیون کاروان داشته باشند توسط مقامات و شخصیت‌های مذهبی پاسخ داده می شود و این شخصیت ها نتوانستند در حج امسال [با توجه به شرط سنی] شرکت کنند از عربستان درخواست کردیم یک استثنا قائل شوند تا تعدادی از روحانیون شاخص بتوانند به حج امسال بیایند تا مشکل مراجعات فقهی مردم برطرف شود جوابی که دریافت کردیم این بود که اگر ما این استثنا را برای ایران قائل شویم کشورهای دیگر هم این درخواست را خواهند کرد لذا همراهی صورت نگرفت و به بعد موکول کردند.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha