رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه زائران عتبات عالیات بویژه در ایام اربعین

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر ضرورت اجرای هرچه سریعتر توافقات بین تهران - بغداد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره و با تمام توان بدنبال گسترش و تعمیق روابط با دولت عراق است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،دکتر مخبر شامگاه امروز یکشنبه در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی و عراق تنها به همسایگی خلاصه نمی شود و بسیار عمیق است، افزود: استقلال، رفاه، ثبات و امنیت در عراق  برای مسئولان و مردم  ایران حائز اهمیت است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دشمنان از همگرایی دو دولت و ملت ایران و عراق وحشت دارند، تصریح کرد: کشورهای ایران و عراق باید مراقب تحریک ها و تفرقه افکنی بدخواهان دو ملت باشند اما قطعا همبستگی بسیار بالای تاریخی و مذهبی بین مردم دو کشور در طول تاریخ مانع و سدی بزرگ در برابر توطئه های بدخواهان دو ملت بوده است.

دکتر مخبر با تأکید بر اینکه زمینه های همکاری بین دو دولت در زمینه های دانشگاهی، حمل و نقل، برداشت از میادین مشترک نفتی، انرژی، خدمات فنی مهندسی و پزشکی و بهداشتی در دولت سیزدهم هموار شده ، تصریح کرد: توسعه راه های مواصلاتی از جمله ریلی، زمینی و دریایی برای توسعه اقتصادی دو کشور بسیار مهم است.

معاون اول رییس جمهور همچنین در ادامه از تلاش های نخست وزیر و دولت عراق در راستای حذف روادید هوایی و زمینی میان دو کشور قدردانی و تأکید کرد: این اقدام مهم دولت عراق می تواند به گسترش روابط و افزایش سفرها بین مردم دو کشور بیانجامد.

دکتر مخبر همچنین با اشاره به اهمیت حل مشکل ریزگردها و لزوم بررسی راهکارهای مختلف برای این موضوع در دو کشور خاطرنشان کرد: حل مسأله ریزگردها از نظر اقتصادی و محیط زیستی به عنوان یکی از دغدغه های مهم فی مابین است که برای حل آن می توان در یک طرح بزرگ و مشترک ملی برای درختکاری در کانون های بحرانی با هجوم ریزگردها مقابله کرد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی و فرهنگی بین ایران و عراق تصریح کرد: زمینه ها و طرح های بزرگی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و بر این اساس دولت عراق هم برای اجرای هر چه سریعتر توافقات عزم راسخ دارد.

وی به تلاش های دولت عراق در خصوص تسهیل صدور روادید برای زائران ایرانی و عراقی اشاره کرد و گفت: با تلاش های مسئولان دو کشور به زودی موانع و مشکلات موجود بر سر مسیرها و سفرهای زیارتی به عتبات عالیات بویژه در ایام اربعین برطرف می شود و زائران ایرانی می توانند به راحتی و از مسیرهای مختلف برای سفر به اماکن زیارتی رفت و آمد کنند.

در این دیدار طرفین ضمن بررسی مذاکرات گذشته و مرور آخرین وضعیت همکاری های مورد توافق قبلی در حوزه های مختلف اقتصادی ، درباره رفع موانع و تسریع این اقدامات به تبادل نظر پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha