ذبح غیر اصولی دام از مهمترین عوامل موثر در تب کریمه کنگو

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از گزش کنه ایجاد می شود و احتمال بروز این بیماری در بین دام هایی که به روش سنتی ذبح می شوند، وجود دارد از همین رو گوشت مصرفی باید از محل های معتبر بهداشتی تهیه شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر علی اکبر حیدری، با اشاره به اینکه برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو از مصرف جگر وگوشت خام و نیم پز  باید پرهیز شود خاطر نشان کرد:  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون فرد مبتلا و یا مصرف گوشت تازه  و نپخته و یا گوشت هایی که  خارج از سیستم استاندارد دامپزشکی توزیع شده و نیزاز طریق خون و ترشحات حیوانات آلوده  انتقال مییابد.

وی با بیان اینکه گوشت باید در کشتارگاه های مجوز دار ذبح شود و 24 ساعت داخل یخچال بماند، و در زمان پخت تا 70 درجه گرم و پخته شود، تصریح کرد:  بیماری تب کریمه کنگو به دلیل فعالیت کنه ها در فصل گرما ، بخصوص در تابستان شیوع پیدا می‌کند و پس از آلوده شدن فرد بین ۲۴ ساعت تا ۱۴ روز بعد علائم بیماری بروز می کند.

دکتر حیدری با بیان اینکه افرادی که با حیواناتی مثل بز ، گوسفند ، گاو و دیگر احشام در تماس هستند  و یا در معرض گزش کنه اند، از جمله دامپروران، دامپزشکان، تکنسین های دامپزشکی و روستاییان  در معرض این بیماری هستند ، گفت: کارکنان حرف پزشکی و پزشکان بدلیل تماس احتمالی با خون و ترشحات بیماران از طریق سرسوزن ها و وسایل نوک تیز آلوده و یا ریخته شدن خون آلوده در مخاط و یا دستان زخمی نیز در معرض  ابتلا به این بیماری هستند.

وی بیان کرد: پس  از انتقال و گذشتن دوره کمون ، بیمار مبتلا دچار علائم غیر اختصاصی مثل تب ، لرز ، بدن درد وسردرد میشود و پس از چند روز خود به خود بهبود می‌یابد ولی درصدی از این مبتلایان پس از بهبودی یکی دو روزه و یابه طور مستقیم وارد مرحله بعدی یعنی کاهش  پلاکت های خون و خونریزی از بینی و دهان  و دیگر منافذ بدن شده و یا روی بدن آنها لکه های ناشی از خونریزی جلدی ایجاد می شود.

دکتر حیدری افزود: اگر چه درمان اختصاصی صددرصد موثر وجود ندارد ولی با شک به این بیماری باید به پزشک و مراکز پزشکی رجوع شود  تا درمان های لازم دریافت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  بهترین راه جلوگیری از  ابتلا به بیماری آن است  که از مصرف گوشت و جگر خام اجتناب و برای ذبح گوسفند فقط  از طریق سازمان دامپزشکی اقدام شود، گفت: پوشیدن دستکش پلاستیکی  در موقع ریز کردن گوشت و جگر خام نیاز است، علاوه براین  در صحرا و علفزارها کفش مناسب بپوشید و شلوار را داخل جوراب کنید تا راه نفوذ کنه بسته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha