سازمان‌های متولی سالمندان و دولت توجه چندانی به سالمندی جامعه ندارند

رئیس انجمن سالمندان ایران عنوان کرد: در سازمان‌های متولی سالمندی آن توجه مورد نیاز به سالمندان دیده نمی‌شود و متاسفانه دولت هم توجه چندانی به موضوع سالمندی جامعه ندارد بنابراین نیاز است خانواده‌ها توجه بیشتری به سالمندان داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت دکتر احمد دلبری، رئیس انجمن سالمندان ایران در مورد آسیب شناسی پدیده زنانه شدن سالمندی در ایران گفت: موضوع سالخوردگی جمعیت در ایران به عنوان پدیده‌ای نوظهور رنگ و بوی تازه دارد و علیرغم به صدا درآمدن زنگ خطر سالمندی هنوز مسئولین متوجه این خطر نشده‌اند.

وی افزود: سالمندی نیاز به زیرساخت‌ها و آمادگی دارد و با توجه به زنانه شدن جمعیت سالمندی با توجه به آسیب پذیر بودن زنان ضرورت توجه به این مهم وجود دارد.

دلبری تصریح کرد: در حال حاضر 90درصد زنان سالمند تنهای ایران در سه دهک پایین درآمدی زندگی می‌کنند و حمایت‌های بیمه‌ای خوبی ندارند که متولیان امر باید به برنامه ها و قوانین بالادستی توجه بیشتری کنند چرا که بر اساس برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه در هر برنامه می‌بایست 25 درصد سالمندان واجد شرایط تحت حمایت قرار گیرند.

رئیس انجمن سالمندان ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر 80 درصد سالمندان بیمه تکمیلی ندارند و بر اساس تحقیقات 71 درصد زنان سالمند تنها، هیچ درآمدی ندارند و این یعنی فاجعه که سازمان‌های حمایتی باید در مورد این موضوع تدبیری بیاندیشند.

*** ضرورت توجه 5 برابر به مشکلات حوزه سالمندان

وی خاطرنشان کرد مشکلات سالمندان 5 تا 6 برابر مشکلات جوانان است وحاکمیت در کنار توجه به موضوع فرزند آوری و جوانی جمعیت باید 5 برابر به سالمندان توجه کند.

دلبری با تاکید بر افزایش جمعیت سالمندان به دلیل بیش زایی در دهه 60 گفت: در 10 تا 15 سال آینده خانواده و فرزندی برای مراقبت از سالمندان نخواهیم داشت و متاسفانه ساختار مورد نیاز این درصد از جمعیت سالمندان در سازمان‌ها وجود ندارد و متاسفانه متخصص حوزه سالمندی و بیمارستان سالمندان در کشور وجود ندارد.

وی اظهار داشت: فقر در حوزه سالمندی 2 برابر سایر حوزه هاست و روستاهای ما پر از سالمندان است که نیاز به یک عزم و اهتمام جدی و ملی است که برای سالمندان رقم بخورد.

رئیس انجمن سالمندان ایران تصریح کرد: سالمندان مجهول الهویه یکی از معضلات بهزیستی است که در کشور 15 هزار سالمند در مرکز نگهداری شبانه نگهداری می‌شوند که از مجموع آنها 10 تا 20 درصد مجهول الهویه هستند.

*** ابر بحران سالمندی در سال 1420

وی اظهار داشت: رها شدگی برای سالمندان که در کشور زحمت کشیده‌اند پدیده زشتی است و متاسفانه خانواده‌ها سالمندان خود را کنار خیابان و مساجد رها می‌کنند که این رها شدگی در حقیقت آزار سالمندان و سوء رفتار سالمندی است.

دلبری تصریح کرد: سالمندان ما اکنون به طور متوسط 5 فرزند دارند ولی در سالمندان آینده که تعداد فرزندان به یک و یا دو فرزند تقلیل پیدا می‌کند و با اضافه شدن مجردان قطعی که به سن سالمندی می‌رسند، مطمئنا دیگر بحث سالمندی جمعیت چالش و بحران نیست و در 20 سال آینده و در سال 1420 با ابر بحران سالمندی مواجه خواهیم بود.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha