افزایش ظرفیت بهره‌گیری از ناوگان اتوبوسرانی در اربعین ۱۴۰۱

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تشریح برنامه‎‌های این سازمان به منظور انتقال زائران اربعین از ابلاغ اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای فراهم سازی زیرساخت‌های اعزام زائران و افزایش ظرفیت بهره‌گیری از ناوگان اتوبوسرانی در این ایام خبر داد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای،  در جریان تشریح برنامه‌های این سازمان به منظور انتقال زائران در اربعین گفت: چندی پیش با حضور دکتر افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، قرارگاه مرکزی جاده‌ای کمیته حمل و نقل سوخت ستاد اربعین حسینی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افتتاح شد و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی از بازدیدهای لازم از مسیرها خبر داد و عنوان کرد: تاکنون چندین تیم از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بازدیدهای از مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه، چذابه، خسروی و محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان به جهت ورود اتباع کشور پاکستان که امسال پیش‌‎بینی می‌شود با حجم بالاتری سفر کنند، صورت گرفته است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌های پایانه‌های مرزی مورد بررسی قرار گرفتند و کلیه امکانات و شرایط برای حضور زائران بررسی شده است، اظهار کرد: در بحث پایانه‌های مرزی اعتباری که برای تامین زیرساخت‌ها تخصیص داده شده است، بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که ابلاغ شده است.

شهرکی افزود: برای راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی نیز در بحث راهداری و ایمن سازی محورها  ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است.

وی با اشاره به تدوین شیوه‌نامه اربعین گفت: اکنون در حال تدوین این شیوه‌نامه هستیم که در مرحله اول آن را ابلاغ خواهیم کرد و براساس تصمیماتی که ستاد مرکزی اربعین می‌گیرد، در مرحله بعدی در صورتی که به اطلاعات تکمیلی یا اصلاحی نیاز باشد، شیوه‌نامه اصلاح می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر انجام سازماندهی لازم به منظور سهولت در تردد زوار، عنوان کرد: چارت فعالیت و شرح وظایف قرارگاه آماده شده است و در روزهای آتی ابلاغیه‌ها در سلسله مراتب ستادی و استانی صادر می‌شود.

شهرکی علاوه بر بحث پایانه‌های مرزی و راه‌های منتهی به پایانه‌ها،‌ مسئولیت حمل و نقل عمومی جاده ای را یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برشمرد و گفت: در این زمینه باید با بخش خصوصی و شرکت‌های حمل و نقل نشست‌هایی را ترتیب دهیم و حداکثر ظرفیت را پای کار آوریم تا اربعین بهتری را برای زوار رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس اطلاعاتی که از سال ۱۳۹۸ در اختیار داریم، آنچه که با سیستم حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس جابه‌جا شده است، بالغ بر یک میلیون و ۸۳۰ هزار زائر بوده که با به کارگیری هشت هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی یکتا انجام شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس در کشور موجود است که در این ایام باید همزمان سفرهای داخلی مردم را نیز پوشش دهند، گفت:‌ بخشی از این اتوبوس‌ها اما به سبب سن بالا امکان پیمایش مسیرهای بلند را ندارند.

شهرکی ادامه داد: از ۱۴هزار دستگاه اتوبوس ۶۰ درصد را در اربعین سال ۹۸ به کارگیری کردیم و امسال قصد داریم ظرفیت را افزایش دهیم و ظرفیت را به ۷۰ درصد برسانیم.

وی از کاهش میزان توقف ناوگان خبر داد و عنوان کرد: میزان توقف را با فراخوان و تعویض راننده کاهش خواهیم داد تا به سرعت پس از رسیدن به مقصد به منظور مسافرگیری مجدد به مرز عزیمت کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه براساس تجربه به دست آمده از مراسم‌های اربعین سنوات گذشته، در مسیر رفت مشکلی وجود ندارد، گفت: با این حال برای بازگشت با حجم گسترده‌ای از مسافران روبه‌رو خواهیم شد؛ چراکه افرادی که به مرور سفر کرده‌اند عمدتا طی سه روز قصد بازگشت به کشور را دارند و بیشترین بازگشت‌ها مربوط به مرز مهران است که با برنامه‌ریزی مناسب این امر را مدیریت خواهیم کرد، همچنین برای زائران خارجی نیز برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت تا با سهولت از قلمرو کشورمان به مقصد عراق جابه‌جا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha