اجرای سند سواد سلامت؛ نیاز مردم را به خدمات درمانی کاهش می دهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اجرای سند سواد سلامت در این دانشگاه نیازمند مردم را به خدمات درمانی کاهش می دهد و اگر فردی نیز به این خدمات احتیاج پیدا کند، شرایط بیمار در حدی است که می تواند به خوبی به درمان پاسخ دهد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر شاپور بدیعی، با اشاره به اینکه پیشگیری همیشه مهمتر از درمان است ولی وقتی فردی بیمار شد، علیرغم پیگیری های درمانی ممکن است که فرد به سمت عوارض برود و بار اقتصادی برای جامعه ایجاد می کند که در شرایط اقتصاد فعلی توجه به این موضوع اهمیت دارد، خاطر نشان کرد: در همین راستا سند سواد سلامت استان خراسان رضوی به همت اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت تدوین و برای اجرا ارسال شد.  

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماران بعد از ترخیص نیازمند اطلاعاتی در خصوص دارو و مراقبت های بعد از ترخیص هستند، کمیته آموزش در حوزه معاونت درمان بحث فالو آپ را به صورت پایلوت در سطح کشور اجرایی کرد تا آموزش های لازم پس از ترخیص به بیماران ارائه شود. 

دکتر بدیعی با بیان اینکه آموزش های پس از ترخیص به بیمار کمک می کند که عوارض و مراجعه بعدی بیمار به مراکز درمانی کاهش یابد و بیمار بداند که در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کند، عنوان کرد: در کمیته آموزش معاونت درمان نیز  نماینده ای از دانشکده بهداشت  حضور دارد تا مواردی را در خصوص بهداشت محیط حرفه ای، اقتصاد و درمان و اپیدمولوژی به اعضای این کمیته یادآوری کنند.

وی با بیان اینکه در اعتبار بخشی بیمارستانی یکی از موضوعات با اهمیت موضوع بهداشت محیط و حرفه ای است تا در مسیر ارتقای سطح کیفی خدمات گام برداریم، اظهار کرد: در حوزه اقتصاد و درمان نیز  وضعیت درآمد و هزینه بررسی می شود در این حوزه از حضور اساتید خوبی بهره مند می شویم تا بتوانیم موضوع هزینه و فایده خدمات درمانی را به خوبی بررسی کنیم.

وی با تاکید براینکه در حوزه اپیدمیولوژی همکاران این حوزه در بحث کرونا خدمات خوبی را ارائه کردند، خاطر نشان کرد:  تحلیل وضعیت موجود و برنامه ریزی برای آینده در حوزه خدمات اپیدمیولوژی است از همین رو  جلسه خوبی در زمینه همکاری بهداشت و درمان برگزار شد و سند های همکاری بررسی شد.

دکتر بدیعی تاکید کرد: محیط بیمارستانی باید جذاب و سالم باشد تا بتواند خدمات خوبی را به بیماران ارائه کند لذا از همین رو همکاری حوزه بهداشت و درمان ضمن ارتقا کیفی خدمات درمانی مانع بسیاری از هزینه های جانبی می شود.

وی در خصوص در نظر گرفتن شرایط ویژه در حوزه بازتوانی بیماران گفت: برخی از بیماران بخصوص بیماران سکته مغزی و ضایعات نخاع نیاز به بازتوانی دارند از همین رو در نظر گرفتن چند تخت برای این بیماران ضمن کاهش هزینه های آنان ، روند بهبودی بیماران را سرعت می بخشد.

دکتر بدیعی با اشاره به اینکه ایجاد بخشی برای توان بخشی به بیماران از جمله سیاست های قبل از پاندمی کرونا بود که به دلیل اپیدمی بیماری اندکی متوقف شد، عنوان کرد: با توجه به ضرورت برطرف کردن نیاز جامعه مرکز توان بخشی دانشکده پیراپزشکی در فضای بیمارستان قائم(عج) ایجاد شد و در حال حاضر خدمات خوبی را با حضور اساتید این حوزه به بیماران ارایه می کند.

وی گفت: ایجاد مرکز توان بخشی در بیمارستان اکبر و در نظر گرفتن تعدادی تخت برای بیماران نیازمند خدمات توان بخشی نیز در دستور کار این معاونت قرار گرفته تا خدمات درمانی با سطح کیفی مطلوب تری به بیماران ارایه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha