مصرف کود و سم در بذرهای با پوشش نانوالیاف کاهش یافت

ایده بذر پوشش دار باکیفیت و توان بالا که بتواند مصرف سموم و کود را به حداقل برساند و در عین حال ماندگاری سم و کود را بالا ببرد با استفاده از فناوری و دانش بومی در حوزه فناوری نانو شکل گرفت.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،این ایده منجر به جهشی در فناوری تولید بذر با استفاده از پوشش نانوالیاف شد. یکی از دغدغه‌های فعلی در زمینه تولید بذر، ضعیف بودن آنها در مقابل آفات و بیماری های اول فصل است که این موضوع با تولید بذور دارای پوشش نانوالیاف شتاب دهنده نانوپل در شرکت فیدار بسپار ارک مرتفع شد.

بذر به عنوان اصلی ترین و اقتصادی ترین نهاده تولید در کشاورزی دارای بالاترین گردش مالی در کشور است. با توجه به هدر رفت حداقل 3 درصدی بذر در مزرعه به دلیل ضعیف بودن بذر یا مورد حمله واقع شدن به وسیله آفات و بیماری های اول فصل، برای تهیه بذر با کیفیت بهتر سالیانه میلیون ها دلار خروج ارز از کشور را برای واردات بذر داریم.

ایده بذر پوشش دار باکیفیت و توان بالا که میزان استفاده کود و سموم را کاهش دهد به تولید محصولی باکیفیت بالا و کاربردی در این حوزه منجر شد. بذرهایی سالم و کاربردی که میزان باقی ماندن سموم در آنها بسیار کم است.

کاهش هزینه، کاهش دفعات مصرف، کاهش آلودگی های زیست محیطی و سالم سازی بذور تولیدی از جمله مزایای استفاده از این فناوری در تولید بذرها است. نانوالیاف موجب کاهش اتلاف کود نیز می‌شود.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha