دو بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو درمشهد شناسایی و درمان شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دو بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در مناطق تحت پوشش دانشگاه شامل یک پسر نوجوان 16 ساله و یک مرد 48 ساله شناسایی و با توجه به درمان بموقع با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سید جواد حسینی با اشاره به احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال هم زمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها) اظهار کرد: ضروری است عموم مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستاییان و عشایر که به نحوی با دام سر و کار دارند و همچنین شهروندانی که برای تفریح به اطراف شهرها و گردشگاه‌های طبیعی می‌روند توصیه های بهداشتی در این خصوص را رعایت کنند.

وی گفت: ضروری است مردم گوشت مصرفی خود را فقط از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی و مرکز بهداشت هستند، تهیه کنند.

دکتر حسینی با اشاره به لزوم استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل تصریح کرد: از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری شود.

 وی همجنین بر ضرورت خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها تاکید کرد و توصیه نمود شهروندان از مصرف گوشت تازه خودداری و گوشت خریداری شده را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال با دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری نموده و سپس مصرف نمایند.

وی رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه کنندگان گوشت همچنین هنگام پشم چینی دام‌ها را بسیار ضروری برشمرد.

دکتر حسینی تصریح کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری مشترک بین انسان و دام ، خونریزی دهنده تب دار حاد ویروسی است  که در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان، خطر خونریزی و مرگ و میر را به دنبال دارد و از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می ‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha