۳۵۹ تماس برای سکته قلبی و مغزی در سه ماه گذشته

درد ناگهانی و احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس از علائم شایع سکته قلبی است به محض مشاهده این علامت ها با اورژانس تماس حاصل کنید.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از فارس؛ دکتر محمد رضا خوشرو رئیس مرکز فوریت های پزشکی ۱۱۵ جهرم گفت: در سه ماه گذشته، ۳۲۰ تماس به اورژانس ۱۱۵ جهرم، جهت دریافت خدمات درمانی پیش بیمارستانی برای سکته قلبی و ۳۹ تماس برای سکته مغزی بوده است.
وی شایع ترین علائم سکته قلبی در بیماران را درد و احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، تعریق زیاد، رنگ پریدگی و ضعف و بی حالی دانست.
به گفته وی بسیاری از افراد در هنگام احساس درد در قفسه سینه، تماس با اورژانس را به تأخیر می اندازند، زیرا اغلب فکر می کنند جدی نیست. اگر درد قفسه سینه همراه با سرایت درد به بازوها، گردن، فک، معده و پشت آن باشد، می بایست فوراً با اورژانس تماس گرفت.
در صورتی که به حمله قلبی شک کردید، اولین کار این است که با اورژانس تماس بگیرید. شما باید تا زمانی که آمبولانس می رسد، بنشینید و استراحت کنید.  در این حالت جویدن یک  قرص ۳۰۰ آسپرین کمک کننده است اما اگر در دسترستان نیست، برای پیدا کردن آن بلند نشوید و حرکت نکنید. این کار ممکن است قلب شما را تحت فشار غیر ضروری بگذارد. در صورتی که به آسپرین حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید.
وی با اشاره به تفاوت حمله قلبی و ایست قلبی گفت: حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد که جریان خون قسمتی از قلب به طور ناگهانی قطع می شود. اما ایست قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب، عمل پمپاژ خون به بدن را متوقف می کند. اگر چه حمله قلبی می تواند باعث ایست قلبی شود، اما آن ها دو چیز متفاوت اند.
دکتر خوشرو اذعان کرد: کسی که دچار ایست قلبی شده است، ممکن است افت هوشیاری داشته باشد و نتواند درست نفس بکشد. اگر مشاهده کردید کسی دچار حمله قلبی شده است با تماس فوری با اورژانس و ماساژ قلبی (CPR) می توانید جان او را نجات دهید.
وی در ادامه با اشاره به علائم سکته مغزی گفت: افتادگی گوشه لب هنگام لبخند زدن، اختلال در تکلم ( من و من کردن و لکنت زبان) و عدم توانایی در بالا بردن همزمان دو دست از علائم سکته مغزی است.
به گفته وی علائم می تواند با سردرد شدید ناگهانی  یا فلج شدن نیمی از بدن خود را نشان دهد.
دکتر خوشرو با بیان اینکه زمان طلایی برای درمان سکته مغزی سه ساعت اولیه بروز این بیماری است گفت: به محض بروز علائم سکته مغزی، زمان را از دست ندهید و سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. زیرا اگر سکته مغزی به علت وجود لخته در عروق مغز باشد و در کمتر از ۳ ساعت بروز کند می توان با تزریق دارو بیمار را نجات داد
وی با اشاره به انجام اقدامات اولیه درمانی هنگام بروز سکته مغزی گفت: ابتدا آرامش خود را حفظ کرده و سطح هوشیاری بیمار را ارزیابی کنید، اگر بیمار هوشیار نیست اما به طور طبیعی نفس می کشد یا اگر نیمه هوشیار است، او را به یک پهلو بخوابانید و مراقب باشید که به جایی برخورد نکند و سریعاً با آمبولانس تماس بگیرید. اجازه ندهید که بیمار احساس سرما کند و مراقب باشید چیزی در دهان بیمار نباشد. هیچ غذا و نوشیدنی به او ندهید. زیرا دادن غذا و نوشیدنی به بیمار ممکن است سبب خفگی او شود .علائم فرد را در نظر بگیرید و مراقب تغییرات او  و مدت زمانی که فرد دچار این حالت شده است باشید تا تکنسین های اورژانس برسند
خبرنگار:جمشید غضنفری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha